Gezocht; goede OM314 motor !

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door winand »

Tijdens mijn vakantie naar Zweden afgelopen zomer liep mijn motor wat warm (tegen de 100 graden denk ik).
Echter, hij bleef prima rijden en merkte geen verschil.
Elke dag olie checken en koelvoeistof. Af en toe een scheutje olie erbij en koelvloeistofnivo bleef constant hetzelfde.
Ik had natuurlijk de thermostaat eruit kunnen halen (als het dat zou zijn), maar dat bedacht ik me achteraf pas.

Nu staat mijn bus al een tijdje bij mijn monteur in Schijndel (JWC cars) en ik vermoedde een kapotte thermostaat of waterpomp.
Mijn monteur geeft echter aan dat ie zelfs met een defecte waterpomp nog niet zo heet zou worden en weet zeker dat het een kapotte koppakking moet zijn. Hij vreest er zelfs voor dat het blok intern gescheurd kan zijn en heeft deze ervaring een jaar eerder gehad bij een klant..
(echter, geen koelvloeistofnivo stijging of daling, geen witte walmen uit de uitlaat.. maar ik ben ook maar een leek)
Het blok open maken om te kijken of het enkel de koppakking is of wellicht een gescheurd blok kost me al 1500 euro.
Om het goed aan te pakken raadt mijn monteur een ander blok aan.

Hij gaf me een adresje in Alkmaar, 'Anematrucks' waar ze new old stock blokken zouden hebben voor zo'n 3500 euro ex BTW.
Rib uit mijn lijf natuurlijk, maar dan is wel alles nieuw incl dynamo, waterpomp, startmotor...
Helaas hebben ze deze niet meer.
Een ander adres waar ze deze nieuwe blokken zouden hebben in Herckenbosch, hebben deze ook niet meer.
Zijn er nog adresjes waar ze deze blokken nog nieuw zouden kunnen hebben?

Zo niet, tips over een ander goed blok ook welkom!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Winand,

Zie mijn adresjes bij je vraag over een stuurhuis.
Maar de kop lichten is (bovenliggende nokkenas) zelf goed te doen, en spaart je een hoop poen.
Heeh dat rijmt(-:
PS: Weet je zeker dat je motor echt zo heet wordt??
Bij mijn Land Rover had ik ooit een "kokende motor" door een slechte massa van mijn temperatuur sensor.....

Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door winand »

Dank voor je reactie.
Temperatuurmetertje geeft al vrij snel ongeveer 100 graden aan.
Monteur haalt een vette vinger als hij zijn vinger in de radiateur stopt zegt ie, ik niet naar mijn idee.
Hij krabt dan wel met zijn nagel over het binnenwerk van de radiateur en dan zit er zwart onder zijn nagel.
Die radiateur heb jaren geleden zelf ooit eens vervangen en was tweedehands, dus die aanslag kon er toen ook al inzitten?
Ik heb gedurende mijn vakantie van 3 weken elke dag koelvloeistofnivo gecheckt, en er hoefde niets bij (ook niet eraf)
Oliepeil ook elke dag gecheckt en af en toe een scheutje erbij zoals gebruikelijk is bij een OM314.
Geen sludge op peilstok, geen witte rook uit de uitlaat, maar dat zegt niet altijd dat het goed is volgens mijn monteur.

Ik heb helaas geen ruimte om zelf te sleutelen en heb geen ervaring met motorblokken openmaken, ik snap dat je daarmee
wel geld kan uitsparen maar ik denk dat het geen optie is voor mij.
(bovendien kan ik de komende tijd door een verkalking in mijn schouder sowieso niet veel klussen)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door Ben 410 »

Ik vind het nog al wat om op basis hiervan een paar duizend euro uit te gaan geven. Probeer eens wat uit. Ik ken deze diesels niet goed, rijd zelf benzine, maar een andere tempsensor? Thermostaat? Radiateur verstopt? Second opinion? Is proberen waard.
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door HenkWarmenhoven »

Wat Ben zegt ben ik het helemaal mee eens. Waarom zoveel geld uitgeven als de diagnose niet keihard is?
Er zijn overigens testbuisje waarmee je de koelvloeistof kunt testen op "verdachte" bijmengsels.
PS: Ik zie dat ik het in mijn eerdere reactie over een bovenliggende nokkenas had.
Oeps, dat moet natuurlijk ONDERliggende nokkenas zijn....
Groet,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door Leo »

Zoek een andere monteur Winand.

Zelf doen: Even kijken of die motor wel écht 100 graden wordt. Zo ja, thermostaat vervangen. Zo nee: kijk bedrading van voeler na, eventueel voeler vervangen.

Verder door blijven rijden tot hij er mee stopt, en ik heb zo'n vermoeden dat je dan heel veel geduld moet hebben.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door winand »

Dank voor de reacties.
Eerst maar eens een APK, waarvoor ik een ander stuurhuis nodig heb :roll:
(zie viewtopic.php?f=25&t=7903)
Tot die tijd staat mijn bus nu geschortst op het terrein van mijn monteur in Schijndel...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door Danny »

DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door DVIII »

probeer van dam in bennekom eens , kost denk ik 500 meer , maar het zijn ook nw blokken , geef aan of je 12 of 24 wilt ivm de dynamo :cool:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Re: Gezocht; goede OM314 motor !

Bericht door johan millenaar »

even gemaild met van Dam, en een nieuwe OM 314 kost € 3500,-, exclusief btw......
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

UPDATE

Bericht door winand »

Ik zie dat ik nooit een update heb gegeven over het motorblok, dus bij deze:

Uiteindelijk bleek toch dat de thermostaat kapot was, deze zat muurvast (en in de dichte stand)..
Daardoor liep motor inderdaad warm.
Na vervanging leek alles weer okee, maar na een lange testrit was de waterpomp flink gaan lekken.
Deze is toen ook vervangen door een nieuwe.
Sindsdien rijdt mijn bus weer prima, die blokken kunnen dus echt wel wat hebben :smile:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast