Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Koen M
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2006, 19:16
Locatie: Denderbelle (Belgie)
Contacteer:

Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Koen M »

Hallo,

ik ben de afgelopen week bezig geweest met het dichten van gaten in de carrosserie van onze bus in de hoeken onderaan de voorruit (de klassieke plek). Aangezien mijn raamrubbers toch al zo’n 25 jaar oud waren heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze te vervangen door nieuwe.
Maar... na montage van het hele boeltje sijpelt er toch een klein beetje water door. :cry: Wanneer ik buiten met een gieter water over de voorruit laat lopen komt er binnenin tegen het glas, bovenop het raamrubber water tevoorschijn. Ik ben er zeker van dat het geen condens is en bijna zeker dat het via de afdichting tussen glas en nieuwe rubber doorkomt. Heeft iemand ervaring met dit fenomeen? Bestaat er een soort kit die je kan gebruiken om dit te voorkomen (eventueel demonteer ik het raam opnieuw en spuit die kit dan eerst in de gleuf)?

De werkwijze voor het monteren heb ik overigens gespiekt op het vorige najaarstreffen: ruim vaseline gebruikt op de buitenkant van het nieuwe rubber (aansluiting met carrosserie), wel heb ik geen vaseline gebruikt in de gleuf waar het glas in zit. Heb ik daar een foutje gemaakt? :oops: Speelt het overigens een rol waar je de montage begint? Ik heb het raam eerst onderaan vastgezet, terwijl ik dacht dat dat op het najaarsweekend andersom gebeurde (mijn geheugen faalt een beetje).
Enfin, als iemand een goed idee heeft om ervoor te zorgen dat mijn bus weer helemaal droog wordt binnenin, zou ik dat heel graag horen. Ik hoop nog jaren plezier te hebben van de bus voor hij onder mijn ogen wegroest...
Vriendelijke groeten,

Koen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn kleine busjes die lijken op een oliekannetje in de handel met speciale kit.
Op het eind daarvan zit een zeer spits spuitmondje met een klein gaatje.
Je haalt de pees even uit het raamrubber en kit alles even af, pees er weerin en klaar is Koen!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
frenkck
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
Locatie: Roelofarendsveen

Bericht door frenkck »

sicaflex! of een alternatief soort (ik had polyurethan oid van het merk den braven, groene letters). Ik had mijn gehele opengekropen rand van mijn voorraam mee dicht gesmeerd. Hecht perfect op het glas en het rubber en is nog flexibel ook. Heb sindsdien geen vocht meer gezien.

Ik heb trouwens al mijn ramen zo waterdicht gemaakt, geen raamrubber gebruikt.
sanderschuringa
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2007, 15:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door sanderschuringa »

Hallo!

Onze raamrubbers hebben ook hun beste tijd gehad. Er zitten barsten in. Wat kost het vervangen van de voorruitrubbers? (leuk scrabblewoord met 4 'R'-en! :)

En kan ik dat zelf doen?


Groeten

Sander
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

sander,

een voorruitrubber kost 72 euro bij de mb dealer. En of je het zelf kan doen, het is een risico, gaat je raam stuk ben je de sjaak. Volgens mij kun je bij 'fotoseries' van afgelopen treffen op de de site zien hoe het precies in zn werk gaat.
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

polymer

Bericht door evelyn25 »

jaaaah polymer-kit is super maar van sika is ie erg aan de prijs,

tegenwoordig hebben de meeste bouwmarkten wel eigen merk. als het maar polymer of polymeer-kit is.
Mijn ervaring is tenminste dat de praxis-polymer-kit practisch net zo goed is als die dure van denbraven of sika.
Wel is het zo dat sika zwarte kit levert,, dit kleurt wel mooi bij die zwarte raamrubbers. (persoonlijk zou ik als ik mijn raamrubbers zou doen, kiezen voor zwarte kit, want om nou witte, grijze of transparante kit met zwarte viltstift, schoensmeer, kachelpoets enz bla bla bla bla bla) :D
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Berthil »

Koen M schreef: wel heb ik geen vaseline gebruikt in de gleuf waar het glas in zit. Heb ik daar een foutje gemaakt? :oops:
Ik denk inderdaad dat dat het probleem is.
Ik had ook een lekke voorruit.
Een spuitbus vaseline gehaald en met een slangetje overal tussen het rubber en het glas gespoten en tussen rubber en staal.
Afgelopen vakantie heel wat buien gehad op de terug reis, maar het raam was dicht.
Dus mijn advies gebruik geen kit maar gewoon vaseline om je raam dicht te krijgen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Mijn voorruit is laatst vervangen. Ik heb de nieuwe ruit en rubber er in laten zetten door Carglass. Ze maakten de rubber alleen maar nat met water, dus geen glijmiddelen zoals vaseline. Aangezien de raamstijlen bijgewerkt waren, wisten ze wel te vermelden dat het mogelijk was dat er lekkage kon optreden (gelukkig niet het geval). In dat geval raadden ze me aan om kit te gebruiken. Alhoewel het nadeel hiervan is dat de rubbers dan niet meer (goed) kunnen 'afwateren'. Vocht wat dan dus normaal gesproken via kiertjes weg zou kunnen lopen, zal dus achter het rubber blijven zitten (en voor onzichtbare roestvorming kunnen zorgen). Vaseline klinkt dus wel als een interessant alternatief.
Carpe Noctem.
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Michael de Ridder »

Beste Berthil,

Waar koop je die vaseline in spuitbusvorm?
Bij Brezan? Of weet je iemand anders?

Alvast bedankt.

Michael de Ridder.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ik heb mijn voorruit er ook uit gehad vanwege roestvorming onder het rubber bovendien kwam er ook water de cabine in. Roest aangepakt (kaal halen epoxy + twee componenten verf) vervolgens de ruit er weer ingezet. Rubber met kid vastgezet Nog steeds kwam er water binnen, de onderkant van mijn voorruit is ook wat wit uitgeslagen (ik denk dat dat het verkleuren van de tussenlaag (gelaagde voorruit) is door het water) bij carglass hebben ze mij vervolgens super geholpen. Op een rustig moment langsgekomen vervolgens hebben ze kit gespoten tussen het rubber en de voorruit en sinsdien hou ik het droog. (hoefde niets af te rekenen, super!)
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Berthil »

Michael de Ridder schreef:Waar koop je die vaseline in spuitbusvorm?
Volgens mij heb ik het bij de gamma gekocht.
Ik spuit ook altijd de raamrubbers met vaseline in voordat de camper in de winterstalling gaat, want dit houd de rubbers soepel.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door TeKnoID »

Ah kijk mensen met het zelfde probleem....

Onze bus vertoont gelukkig nog praktisch geen roest of lekkages (knock, knock). Maar sinds kort (volgens mij na een flinke poetsbeurt) hebben we regelmatig flinke plasjes water aan de binnenkant in de hoekjes van de voorruit. En ligt het net zoals hierboven beschreven ook "op de raamrubbers". De vaseline tip gaan wij maar eens toepassen dan!

Alleen hoe, wat waar? Spuit je die vaseline gewoon tussen het raam en de rubber en is dat genoeg of moet je een gedeelte van de rubber eruit halen oid en dan er tussen spuiten? Heeft iemand misschien een foto? onder het motto: een foto zegt meer dan 1000 woorden :)

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik denk dat je de ruit er even moet uithalen en de eventuele schade moet herstellen.
Met symtoombestrijding kom je neit ver.
Als er al water doorheen komt gaat het nog harder!

Succes

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Berthil »

Ik heb een pot vaseline gekocht bij brezan, ik heb het vervolgens in een lege kitspuit gedaan en toen een lading diep tussen het raam en het rubber (aan de buitenzijde gespoten).
Sindsdien geen last meer gehad, en toch behoorlijke stortbuien op de voorruit gehad.

Je kunt dit het best proberen, lukt het, dan ben je voor een paar euro klaar en het is een stuk makkelijker dan een compleet nieuw raamrubber er in.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Anton »

Hoi,

Je kunt ook een speciale kit halen waar je de rubbers mee inspuit.
Dat zijn potjes meet een scherpe tuit die je makkelijk tussen de carrosserie en raamrubbers kunt drukkken en dan kit er tussen kunt spuiten.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door DVIII »

het mooie van vaseline is dat het omkeerbaar is . dat geknoei met kit gaat ook wel eens niet goed en dan moet je eerst de mislukte kit eruit peuren om bij je rubbersponning te komen . De kitspuittruuk is GEWELDIG in één woord.
lege schone hulzen koop je bij de betere kunstharshandel !
En het raam hoeft er niet uit als het zo ook kan !
Laatst gewijzigd door DVIII op 23 jan 2010, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Frank.fjph »

Deze truc ga ik ook proberen, onder het motto baat het niet dan schaad het niet, hoewel ik vrees dat de lekkage bij mij niet tussen het glas doorkomt,want het water loopt alleen onder in het dashbord, en niet bovenop zichtbaar.

Frank
Kees Durk
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 feb 2009, 10:21

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Kees Durk »

Afgelopen zomer heb ik de drie voorramen allemaal voorzien van nieuw rubber (best nog prijzig) Het linker en grote raam zijn dicht, maar de rechter vertoont toch nog enige lekkage. Ik heb alleen dreft als glijmiddel gebruikt (was voorhanden :) )

De oude rubbers waren ook afgedicht met kit. toen ik ze kapot sneed kwam daar water uit lopen, dus ben ik eigenlijk niet van plan te gaan kitten, aangezien de afwatering dan schijnbaar niet meer goed werkt.

Omdat twee van de drie ramen wel goed dicht zijn, ga ik toch nog eens proberen om het derde rubber ook goed te plaatsen. Dicht zonder kit, met nieuwe rubbers kan schijnbaar wel. Ik zet nog even door dus.

enige vraag, is het aan te raden om het raam nogmaals te demonteren? of kan de de rubbers makkelijk beschadigen? (het gaat om het kleine raampje, driehoek)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door DVIII »

om het (elk) raam te demonteren moet je de binnenflap met een gereedschapje terug duwen achter de carrosserierand.
eerst in het rechte stuk en dan in de hoeken . Je hoeft slechts twee van de drie zijkanten eruit te duwen. dit kost tijd en moeite en dan moet je het ook nog voorzichtig doen ! .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Berthil »

Kees Durk schreef:De oude rubbers waren ook afgedicht met kit. toen ik ze kapot sneed kwam daar water uit lopen,
Weer een waarschuwing, raamrubbers nooit kitten, met siliconenkit of andere kitten, want je maakt het alleen maar erger.
Er raamrubbers kun je het beste erin zetten met vaseliene, veel vaseline.
Ik kan me nog goed herrineren de beelden van het eerste sleutelveldje van dbbll, waar Herman (van Saskia en Herman) ook de rubbers vervangen hebben ter vermaak en lering van de andere leden.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Ed's508 »

Berthil schreef:Ik heb een pot vaseline gekocht bij brezan, ik heb het vervolgens in een lege kitspuit gedaan en toen een lading diep tussen het raam en het rubber (aan de buitenzijde gespoten).
Sindsdien geen last meer gehad, en toch behoorlijke stortbuien op de voorruit gehad.

Je kunt dit het best proberen, lukt het, dan ben je voor een paar euro klaar en het is een stuk makkelijker dan een compleet nieuw raamrubber er in.

Groeten Berthil
Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen zijn met vaseline in de rubbers.
Loopt dat er niet uit bij hoge temperaturen?
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door dereiziger »

Ja .. dat wordt een vieze bende op ten duur en trekt vuil aan . en als je aan echte reparatiekit toe bent is het een crime om het schoon te maken . mijn advies is dan ook .. koop gelijk goed spul daarvoor ipv vaseline ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Rene »

Hoi,
2 jaar terug nieuw rubber erin gedaan ook lekkage en rubber was verdroogd. Afkitten die boel was het advies want die rubbers lekken altijd. Gedaan, maar nu zit er een heeellleeee grote ster in die niet meer te maken valt en er moet een nieuw raam in. Probeer het rubber maar eens normaal eruit te halen als deze gekit is. Ik haal nu zelf het raam eruit , dan kan ik ook gelijk opzoek naar eventueel roest en laat er een nieuw raam inzetten door een bedrijf. Dan is het zijn pakkie aan als deze lekt ( denk ik toch :mrgreen: )

Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door evelyn25 »

tsja, een nieuwe ruit betekend toch altijd nieuwe rubbers..
rubbers immers worden niet hergebruikt. :roll:
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Lekkage ondanks nieuw raamrubber

Bericht door Rene »

Hoi, ik bedoel meer van gebruik geen kitje bent dagen bezig om die troep eraf te krijgen :evil: . Hebben we het nog niet over de beschadigingen. Ik hoorde laatst dat je het goed met ml ( dat spul wat je in de balken en holle ruimtes spuit tegen roestvorming) kan behandelen. Is later met een beetje peut zo weer weg te krijgen.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten