MB 609 oorzaak roest gevonden?

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

MB 609 oorzaak roest gevonden?

Bericht door Nomad41 »

Hallo allemaal.

Ik ben bezig om mijn net aangeschafte 609 camper te strippen. Ik heb inmiddels alle wanden er uit gesloopt en ben blij verrast. Er zitten wat roest plekken in de dak goot. Dit heeft als oorzaak een tweetal lekkende dakramen. Na het slopen van het plafond zag ik dar er overal druppels water aan het dak hingen. Het dak was geïsoleerd met platen piep schuim. Dit water is via het dak aan de binnenkant van de dakgoten gekomen en daar is roest ontstaan. dit water is waarschijnlijk via de goot en de deur posten onder de mat in de cabine vloer gekomen en heeft daar de voorkant van de accubak op gevreten. Dit kan natuurlijk ook met aanwezig accuzuur gebeurd zijn. Het lijkt erg maar al met al denk ik dat ik er op tijd bij ben. de dak goot heeft 1 gaatje en verder wat plekjes aan de buiten kant. aan de binnenkant is meer roest maar dat is denk ik met owatrol goed te stoppen.Toen ging ik de zijwanden er uit halen. Deze waren ook geïsoleerd met piepschuim platen en daar zat geen!!! roest, alles mooi wit zoals het origineel gespoten is. Dus misschien is piepschuin zo gek nog niet als isolatie.Verder heb ik alles gewogen wat ik er uit heb gehaald. Ik begon met 3640 KG en heb er inmiddels meer dan 500 KG af.
Weet iemand wat de makkelijkste manier is om de tussenwand er uit te halen? ik heb gedacht aan slijpen maar dat maakt zo'n troep. Is het te doen om de puntlassen door te slaan? Tips zijn welkom.
Dit was het even, Let op je dakramen want ze kunnen je bus aardig om zeep helpen.

ps, onder de motorkap aan de bestuurders kant naast het reservoir van de stuurbekrachtiging zit ook nog een rot plekje. Daar heb ik nog geen oorzaak van gevonden. Ook hier zijn tips welkom.

grtjs, Florens
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: MB 609 oorzaak roest gevonden?

Bericht door Danny »

Ha Florens,

Wat de gemakkelijkste manier is voor het tussenschot weet ik niet, ik kan je wel zeggen hoe ik het gedaan heb. Ik heb het schot er eerst grofweg uitgezaagd met een haakse slijptol, overal ongeveer een centimeter laten zitten. Als dat weg is heb je goed zicht op wat je doet. Ik heb toen met een kleine slijptol de zaak netjes afgewerkt. In totaal een paar uurtjes werk en wel een troep, maar volgens mij de gemakkelijkste manier. Groet Danny
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: MB 609 oorzaak roest gevonden?

Bericht door Wim »

Florens ,

Puntlassen zijn gemakkelijk af te boren . Er zijn zelfs speciale boortjes voor te koop .
O.a. via www.rustbuster.nl
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: MB 609 oorzaak roest gevonden?

Bericht door Goldwingh »

Ik heb het met een decoupeerzaag met ijzerzaagjes gedaan. Tussen schot bestaat uit 2 delen. Onder en boven kant.
Zie https://picasaweb.google.com/1177408081 ... amper60902#
Groet Henk.
Groet Henk MB609
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: MB 609 oorzaak roest gevonden?

Bericht door Nomad41 »

hallo allemaal,

Zo, even een avondje goed door geklust. Het tussen schot is er uit. Ik heb eerst met een lamellen schijf de puntlassen vlak geslepen aan de boven kant. Daarna kon ik daar het schot los breken. de zijkanten en de onderkant heb toch maar met een dunne schijf door geslepen.( het was toch al een rommel) Mijn bus is nu helemaal leeg. Alleen het stukje van de deur geleider zit er nog. Ik moet nog even bedenken wat ik daar mee ga doen. Tips?. Ik heb de stoelen er uit gehaald en de accubak los gemaakt. Na het weg halen van de vloermatten zag ik dat de vloer er nog erg netjes uit zag. Maar na het demonteren van de linker treeplank bak bleek de treeplank behoorlijk door gerot. Ik zal hier echt een nieuw stuk in moeten lassen. Tips? En misschien wil ik het spatbord aan die kant er ook nog even af halen om te zien hoe het daar achter is. Is dat een beetje te doen? Ik wil het nu gelijk goed doen want ik kan nu over al goed bij en hij moet nog zeker 40 jaar mee....

wordt vervolgt,

grtjs. Florens
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten