Zonneklep 508

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Zonneklep 508

Bericht door melvin »

Mischien een simpele vraag, maar ik kan er nergens wat over vinden en weet niet zeker of ik nou goed bezig ben.

in ieder geval, ik heb een zonneklep voor me bus, echter loopt mijn dakgoot door tot het einde/voorste punt van het dak.
de zonneklep moet aan de zijkanten van de bus bevestigd worden en dus zit er een stukje dakgoot in de weg.
nu dacht ik dus, nou stukje dakgoot wegslijpen, vlak maken en zonneklep bevestigen. is dat nou ook zo simpel, of haal ik dan de constructie van het dakje los, het dak loopt in de dakgoot door naar de zijkant. dus als je de dakgoot doorslijp komen deze mischien los van elkaar te liggen.

heb ik gelijk? en moet ik dus niet in de goot gaan slijpen? of maakt het niets uit, en kan ik makelijk die 15/20 cm verwijderen en er vervolgens de zonneklep aan schroeven?

Voorbaat dank!
Melvin.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Zonneklep 508

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Melvin,

Persoonlijk zou ik niet erg graag mijn goot wegflexen bij mij zit hij er net onder gemonteerd en dat past prima!
Maar goed, alles kan natuurlijk.

Groet,
Peter
Vandaag is een Kadootje
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonneklep 508

Bericht door Yoni »

Je goot is constructie het is eigenlijk een breed u profiel en het randje van je dak is omgezet en er in gepuntlast zou het niet doen!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonneklep 508

Bericht door Yoni »

Even grof geschetst

Het dak zit in de goot gepunt last

Afbeelding
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Zonneklep 508

Bericht door melvin »

juistem, dus toch.
zouden die dusseldorfers met korter dakgootje fabrieks af aan zijn? bij de meeste met zonneklep houden de dakgoten een stuk eerder op, bij mij loopt hij echt tot het uiteinde van het dak.

in ieder geval, ik ga een nieuw rvs plaatje maken dat wel goed past zonder dat ik me dakgoot hoef weg te slijpen:)

danke!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonneklep 508

Bericht door Leo »

Hoi Melvin,

je hebt er gewoon de verkeerde steunen bij gekregen.
De beste past precies tussen gootje en raam, waarbij hij de -naar achter- uitlopende vorm van het raam volgt.
Daar waar hij de dakgoot raakt is hij 90 graden naar buiten omgezet en die omzetting loopt zo ver mogelijk richting windscherm.
Bij het raam ook een omzetting van 90 graden, alleen dan richting raam.
De krachten van het windscherm worden op deze manier niet slechts door de boutjes gedragen, maar voornamelijk door de goot en raamstijl.
Is met een bankschroefje vrij simpel zelf te maken.

Kan nu vanwege de regen ff geen foto maken, maar als je de beschrijving niet snapt wil ik dat morgen wel doen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Zonneklep 508

Bericht door melvin »

Dankje, zoiets had ik al in gedachte ja, dus onder de goot ipv erin leggen.
regent het bij jou? hier schijnt het zonnetje lekker! :mrgreen:

edit, had niet naar tijdstip van je bericht gekeken!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Zonneklep 508

Bericht door Leo »

Nu schijnt het zonnetje weer te fel en schittert in de rvs.. :?

Let niet op de roestige resten van de dakgoot en op de kit :P , maar denk dat het zo wel duidelijk is.

DSCF0029b (700 x 696).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Zonneklep 508

Bericht door melvin »

juist! thanks, zo ga ik het ook doen.
ik ga het hemeltje uit de cabine halen zodat ik van binnenuit de schroeven met moeren vast kan zetten.
popnagels en enkel schroeven lijkt me niet echt relax aangezien er de volle wind op staat.
van binnenuit met een ringetje en moertje moet wel goed komen! :D
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Zonneklep 508

Bericht door Peter MERCAMPO »

viewtopic.php?f=27&t=2929&p=23976&hilit ... ven#p23976

Hoi melvin ik heb al eens beschreven hoe je het ook kan doen zie bovenstaande link.
De krachten die er op (kunnen) komen te staan zijn niet gering, die van mij is uit het metaal getrokken (voorzijde) door windverplaatsing van een passerende vrachtwagen denk wel dat ie dik 100 reed. De blindklinkmoeren hadden het overigens wel gehouden.
Inmiddels nieuw plexiglas erin (was bekogeld met sneeuwballen en in een zat een steen :evil: )

Groet,
Peter :wink:
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Zonneklep 508

Bericht door melvin »

juist ja dat topic had ik al gevonden met behulp van de zoekfunctie:)
ik ben inderdaad bang dat hij niet goed vast komt te zitten, ik heb geen zin om me zonnescherm van de snelweg te moeten vissen daarom haal ik het plafond uit me cabine en zorg ik dat het scherm van binnenuit vastzit met een ringetje en moertje. enkel popnagelen vertrouw ik niet zo
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Zonneklep 508

Bericht door Paul »

Mijn zonnescherm zit aan de zijkanten vast met de schroeven in het metaal zoals op de foto van Leo maar heeft wel aan de voorkant 2 steunen. De windt kan er volgens mij niet veel mee op deze manier.
Ik heb er tenminste tijdens het rijden nog geen beweging in gezien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Zonneklep 508

Bericht door melvin »

ja die in het midden zitten er zoiezo. klopt.
vanaf binnenuit vastmaken gaat em zoiezo niet worden denk ik omdat je met die dakflap zit zegmaar aan de binnenkant.
zit julie scherm alleen enkel met parkers vast? of ook wel aan de binnenkant vast.
ik heb vandaag me zonnescherm helemaal opgeknapt, nieuwe schroefjes erin, beugeltjes gestraald etc..

ook zit ik nog te twijfelen of ik niet eerst me vooruit doe, ik heb aan de onderkant van me ruit in een van die 2 naadjes boven de motorkap een roestpunt, deze kan echter alleen behandeld worden als de voorruit eruit is. dus ik zit nu te overwegen eerst de voorruit eruit te halen en de hele rand ontroesten/opnieuw in de lak.
geloof dat voorruit rubbers gewoon nog te bestellen zijn bij Mergadesh
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten