Alternatief gebruik van touringcar ramen.

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Alternatief gebruik van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Vaak zie ik dat dat bij het ombouwen van touringcars ramen worden verwijderd en dichtgelast.
Begrijpelijk want ze zijn overbodig, maar ook zonde.
Een andere oplossing zou zijn om ze te hergebruiken als een Solar Venti http://www.solarventishop.nl/. het mooiste natuurlijk met als achterwand PV panelen.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 22 nov 2011, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Voor mij helemaal nieuw.
Heb je ze al ergens in de praktijk in gebruik gezien?
Of ken je mensen die er ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Ik ken niemand met gebruikservaringen. Ik heb ze wel in Zuid Spanje te koop gezien als bijverwarming, maar het lijkt me ook dat de opbrengsten wat overdreven worden.
Maar als de ramen toch dichtgemaakt worden, waarom niet?
Latje rond het raam, zwart paneeltje erop met een ventilator, baat het niet...?
In de winter wat extra verwarming, in de zomer wat meer afkoeling (wel eerst iets ombouwen). Het mooie is dat het zelfregulerend werkt, alleen als de zon schijnt gaat het ventilatortje draaien :up: .

Zelf denk ik er over dat te gaan toepassen, meer omdat ik het esthetisch niet mooi vindt om ramen dicht te lassen, en natuurlijk is het veel werk om dat netjes te doen.
Vanwege mijn lange verblijf in de winter in het zuiden en omdat PV panelen daar vertikaal een hogere opbrengst hebben dan plat op het dak, krijg ik nu ook een mooie plek om wat extra panelen te plaatsen :D .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 12 nov 2011, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Frank.fjph »

Dit ding brengt mij voor de tourincartoepassing op de volgende mogelijkheid:

Ik weet niet hoe dik tourincar glas is, maar als het ca 6 mm is, dan kun je een maatwerk zonnepaneel kopen,en dat in plaats van het ruit plaatsen, kei simpel en het levert nog mooi stroom op.
De paneel keuze kant 3 opties: helder doorschijnend waar je de cellen in ziet, of met een zwarte achterzijde (schijnt zeker niet door, tot sllot ook nog met witte achterzijde (kun je ook niets door zien)

De maatvoering is vrij te kiezen en ook de dichtheid van de zonnecellen (dus aantal cellen dat in de ruit zit) )

De prijs is zeker lager dan de recreatie leveranciers durven te vragen, maar wel duurder dan de huidige paneel marktprijs.
Hangt ook van de ordergrootte af vrees ik.

Frank
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Frank, waar zou je dit kunnen bestellen dan?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Frank.fjph »

Kan ik via bedrijf van vriend vanm mij bestellen, maar alleen in combinatie met andere partij ivm minimum ordergrootte, tenzij je denkt 10.000 Wp kwijt te kunnen op je bus.... :lol: 8) :idea:

Rechthoekig glas kan altijd, als je er zoals ik denk mooie ronde hoeken aan wilt, moet ik de straal daarvan weten om dat na te vragen.

Frank
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Frank.fjph »

Heb nagevraagd of men panelen met ronde hoeken kon maken, echter dat is helaas nu nog niet mogelijk, men probeert het op termijn te kunnen leveren.
Verhaal gaat nu dua alleen nog op voor rechthoekige ramen, maar het zou dan wel goed kunne aldus de fabrikant/leverancier.

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Je kunt dat PV paneel ook nog zelf maken op de bestaande ruiten of gedeeltes hiervan. Past precies en wordt het nog goedkoper ook. Setjes kun je overal kopen.
Iets voor de lange winteravonden :mrgreen: .

Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 15 nov 2011, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Admin »

Ik heb een raam dichtgemaakt door een plaat Betonplex precies passend te zagen en het in plaats van het glas met de oorspronkelijke profielen weer vast te maken. Daarin een gat gezaagd voor een watervuldop. Maar net zo makkelijk - of eigenlijk nog makkelijker, want groter - zaag je een gat voor een Solar Venti...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Ik heb de site een beetje zitten lezen.
Het hele grote voordeel (los van het feit dat je een nutteloos paneel iets nuttiger maakt) zie ik nog niet.
In de winter duwt het de koude lucht uit je ruimte en vervangt deze door opgewarmde lucht van buiten.
Mooi.
Die snap ik.
Alhoewel de verwarmingscapaciteiten nogal tegenvallen, zeggen ze zelf.
Dus het gaat er vooral om dat je vochtige lucht 'wegduwt'.

Maar in de zomer verwarmt het dan de buitenlucht nog wat meer en komt deze warme lucht dan naar binnen?
Want dat is niet zo mooi.
Of kun je dan het verwarm-gedeelte uitschakelen?
Zodat er in ieder geval frisse lucht binnenkomt en circulatie plaatsvindt.

Of kun je hem zelfs op 'koelen' zetten?
Dat zou mooi zijn in de bloedhitte.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Natuurlijk kun je hem op "koelen" zetten, gewoon een kwestie van de draairichting van de ventilator omdraaien. Nou is dat niet echt koelen, maar de warmte die normaal naar binnen zou geleiden (1000W/m²) komt nu niet zo ver. Hij koelt niet echt, het wordt minder warm.

Als je hem zelf maakt kun je er van alles mee doen. Normaal gesproken zuigt hij de lucht van buiten die hij verwarmd en naar binnen blaast, of andersom. Maar je kunt ook het aanzuigrooster afsluiten en er een soort circulatiekap van maken om hierdoor de lucht binnen bij te verwarmen.

Als je het nog gekker wilt, dan vul je de ruimte met een zwarte plastc slang en sluit je die op je boiler aan via een circulatiepomp, een soort vertikale zonneboiler.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Ik merk nog iets op.
Ze kunnen niet dienen als vervanging van een raam.
Ze kunnen wel op die plek gemonteerd worden, maar van belang is dat er tussen het systeem en het huis/caravan/camper een ruimte is.
Want aan de achterzijde van het systeem wordt de lucht aangezogen door kleine gaatjes.

Ik denk dat het een geinig (maar duur) systeem is om je vocht uit je camper te houden als ie in de stalling staat.
Maar met een ventilatortje dat ook in je pc zit, moet je volgens mij niet verwachten om op koude of warme dagen merkbare veranderingen in je binnenklimaat te bewerkstelligen.
En ook als luchtververser lijkt me een luchtverplaatsingscapaciteit van ongeveer 60 m³ per uur niet echt zoden aan de dijk zetten.
Dat is 1 m³ per minuut.

Daarnaast kennen de solarcellen die gebruikt worden, niet echt een groot oppervlakte.
46 x 31 cm of 91 x 31.
Oftewel ter grootte van een A3 vel papier of 2 stuks A3 naast elkaar.
Respectievelijk 6 en 12 Watt.
Het houdt alemaal niet echt over.

Ik denk dat de handige knutselaar met een fractie van de prijs voor een Solarvent iets in elkaar zetten dat stukken beter is.
Het is dan alleen niet plug & play

Maar ik kan het mis hebben.
Als je volgens mij echt je ramen nuttig wil vervangen lijkt me de oplossing van Frank zinniger.
Zonnepanelen op maat en die stroom kun je voor van alles en nog wat gebruiken. Ook voor een luchtverversings-ventilator.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, ik heb het steeds gehad over een DHZ kopie van de Solar Venti.

De ruit heb je al, je hoeft er alleen nog een achterkant aan te maken. Gewoon van een plaat hout of zoiets, of een zonnepaneel op die plaat hout. Gaatje erin, ventilatortje erop, enz.

Normaal vervang je die ruit en zet er een badkamer voor, nu laat je die ruit zitten, latjes rond de ruit, zet er een plaat hout achter en dan pas die badkamer. Scheelt een paar cm. Nu wel gratis extra warmte/koeling/stroom.

Als het nog niet duidelijk is maak ik wel een tekening :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Paul, dat had ik niet uit je verhaal gehaald.
Eerlijk gezegd verbaasde ik me al een beetje dat je zo enthousiast was over dit produkt :P

Dan heb ik wel meteen een vraagje nav je laatste bijdrage.
Hoe zie je dan dat ventilatortje?
Een gat snijden in je raam?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Nee natuurlik niet. Er moet wel iets komen,dus die latjes of aluminium profielen die moeten een iets grotere oppervlak omkaderen dan het glas. Nou weet ik niet hoe dat bij jou zit maar er is vast wel een plekje onder/boven waar een klein roostertje kan komen. Als je de circulatie variant wilt gebruiken moeten die wel dicht gemaakt kunnen worden. Hiervoor heb je bijvoorbeeld kleine aluminum schuifroostertjes. Een gat op de houten? achterplaat kan je zelf wel verzinnen.

Dat verhaal met die DHZ zonnepaneeltjes is als je maar een gedeelte van het raam wilt dichtmaken, zoals alleen de onderkant bij de WC zodat je daar wel buitenlicht krijgt. Als je die als zonnepaneel wilt laten functioneren en de in handel zijnde panelen bieden geen pasklare oplossing dan kun je altijd nog wat zonnecellen op je raam plakken en die aan elkaar solderen voor bijvoorbeeld autonoom licht in de WC en badkamer. Als je van gemakkelijk houd, dit soort dingen worden al lang kant en klaar voor weinig verkocht voor in de tuin of als garageverlichting. Scheelt toch weer :mrgreen: .

Zoals ik al beweerde, die ruimte achter het glas kun je op allerlei manieren benutten inplaats van de ruit te verwijderen, dichtlassen, plamuren en verven, wat ook niet gratis is, maar waar je verder niets aan hebt :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Frank.fjph »

Paul,

Valt me een beetje tegen van je dat je niet meteen heel enthousiast raakt van de vervang het raam door een glas/kunststof paneel (ongeframed natuurlijk) .. :cry: :roll: :wink:

Overigens is het niet kunnen maken van ronde hoeken, bij somige buscampers die ik hier op dit topic zag niet zo'n probleem, omdat de ruiten rechthoekig leken....

En nogmaals ik heb geen aandelen , alleen maar ideeen.... :idea: :idea: :idea: :shock: :roll: :wink:

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

@ Frank: Dat raam hoeft er toch niet uit, het is doorzichtig :mrgreen: . Gewoon er achter plaatsen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Frank.fjph »

Er zit speciaal zeer doorlatend solarglas aan de buitenkant van een paneel, achter het raam gaat dus een verliespost opleveren, en het zijn al geen grote panelen bij die maat.
Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

Het gaat natuurlijk om werk/opbrengst/financieel verhoudingen bij het monteren van een paneel niet op maat: haast geen werk/iets lagere opbrengst/ goedkoper dan op maat :lol: .Mijn keuze, anderen mogen anders kiezen :wink:
Die kiezen bijvoorbeeld voor dichtlassen: veel werk/ geen opbrengst/ ook niet goedkoop :cry:

Van die PV panelen kun je toch ook de ruit verwijderen, scheelt weer iets.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Het heeft me in ieder geval op ideeën gebracht.
Soms duurt het effe in mijn hoofd voordat ik dan kan omschakelen :P
Want ik denk eerst: Ruit overbodig? Eruit! Plaat voor in de plaats!
Dan komt Nico met het voorstel om de ruit te laten zitten en mee te spuiten in de kleur van de bus. Is al eenvoudiger.
Dan komt er weer een idee van Paul en Frank.
En daar borduur je dan weer op voort.

Het idee om een zonnepaneel te plaatsen, klinkt aanlokkelijk.
Wel moet het (volgens mij) geen deel uitmaken van je zonnepaneel-systeem dat je ook op je dak hebt.
Want als er schaduw opvalt, dan is meteen het hele systeem niet meer 100% (toch)
Maar inderdaad zou je er licht of een afzuigertje in de douche of toilet mee kunnen aansturen.
Of een lichte ventilator die langzaam de lucht ververst.

Weer genoeg om over na te denken!

En Paul, ietsjes geduld met de mensen die niet meteen zo technisch kunnen meedenken als jij :P
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Frank.fjph schreef:Heb nagevraagd of men panelen met ronde hoeken kon maken, echter dat is helaas nu nog niet mogelijk, men probeert het op termijn te kunnen leveren.
Verhaal gaat nu dua alleen nog op voor rechthoekige ramen, maar het zou dan wel goed kunne aldus de fabrikant/leverancier.
Frank, heb je een indicatieve prijs waar we aan zouden moeten denken?
Wellicht hebt je al eens een offerte aangevraagd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Leo »

@Paul: Hoe ga je dat paneel koelen als hij achter een ruit zit?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door paulv »

@ Leo: Hoezo koelen? Als je het ook combineert met het systeem van Solar Venti gebruik je dat natuurlijk.
@ Ruud: Ik bedoel het niet kwaad, dat weet je nou toch wel, gewoon een beetje dollen :mrgreen: .

Mvg, Paul
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Ruud Adam »

Weet ik, Paul.
En ik waardeer de moeite die je neemt om eenieder van advies te voorzien.

Een zonnepaneel op een dak moet volgens de beschrijving altijd een beetje los liggen van je dak vanwege koeling.
Neemt de prestatie flink af als je dit niet doet?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatief voor het dichtlassen van touringcar ramen.

Bericht door Frank.fjph »

Prijs inschatting op basis van maatwerk: 2,50 / Wp ex BTW. Indien een standaardpaneel bruikbaar zou zijn kom je op ongeveer de helft uit.

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten