Opknappen van doffe koplampreflectors

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

LET OP: van deze lamp was het lichtbeeld niet in orde. Zie de onderste post voor details!!!

Van de Hanomags, zijn de karakteristieke vierkante koplampen eigenlijk niet meer te vinden. De enkele keer dat ze aangeboden worden, kosten ze of een vermogen, of blijken toch niet zo knap als dat ze lijken!

Omdat Paul (Hanomaad op dit forum) ook van die koplampen heeft, die bovendien nogal verrot waren, heb ik gepoogd één van mijn reservelampen op te knappen, zowel voor hem, als ook voor mij, om te kijken of dit überhaupt lukt!

Zoals jullie wel of niet weten ben ik naast Hanomag-prutser ook modelbouwer. Omdat die modelbouwonderdeeltjes altijd in een raam gemaakt worden (spuitgietwerk) en vooral bij auto's dat raampje dan verchroomd wordt voor b.v. bumpers en dergelijk, heb je altijd het probleem dat als je dan die onderdeeltjes uit de rekjes haalt, je dan een plekje hebt waar geen chroom zit. En dan ga ik er dan nog maar vanuit dat het kunststof spuitgietwerk netjes gedaan is, zonder uitdrukpunten, deuken of randjes waar de mallen niet goed gesloten zijn.
Om dit spul toch netjes te kunnen maken, perfectionisten als sommige modelbouwers zijn, gebruiken ze Alclad II verf. Dit is een cellulose-verf die je met de airbrush kunt aanbrengen. Zie ook http://alclad2.com/

Hoe ze het doen weet ik niet, maar dit ziet er vele malen beter uit als dat spuitbusjeschroom, ook wel boerenchroom genoemd ;)

Origineel wordt op deze lampen een soort zilver opgedampt, net als b.v. een spiegel. Er zijn nog maar weinig bedrijven die die dit doen. Een andere optie om een (niet verrotte!) reflector op te knappen is deze naar de normale verchromer te brengen, reken dan op zo'n 100 euro, en als je een plastic reflector hebt, heb je helemaal pech, want dat kunnen de meeste niet omdat kunststof niet geleid. (vraag me niet precies hoe dat werkt, woorden van een verchromer)

Dus omdat ik deze lamp nog wel wilde opofferen omdat het originele spiegellaagje dof, en op sommige plekken zelfs verdwenen was, eerst maar eens begonnen met poetsen. Het zilver poets je er zo af (dus mocht je doffe reflectors hebben, poetsen heeft geen enkele zin!

Hier is hoe ik het ding opgeknapt heb:

1) Haal de lamp uit elkaar zodat je enkel de reflector-spiegel nog over hebt.

2) met chroompoets (Brasso, Belgom, o.i.d.) het originele zilver/chroom wegpoetsen, dit is slechts enkele mu dik en dus snel weg.
Afbeelding

3) haal 2 spuitbussen van Motip o.i.d. (wil die van de Action ook nog wel eens testen trouwens), één hechtprimer, en één glans-zwart. Ontvet de reflector goed, de bussen van Motip die ik had zijn op Acrylbasis en voor de hechting van alle vorige lagen is een goed hechtende primerlaag natuurlijk essentieel!

4) Spuit de lamp in de primer; omdat deze erg snel droog is kan het e.v.t. buiten, maar i.v.m. stof en wind heeft binnen de voorkeur!
Afbeelding
Hier glimt ie nog, maar dat komt omdat de verf nog nat is. De primer droog mat op, wat door de ruwheid de volgende laag bevorderd.

5) Polijst eventuele oneffenheden eruit, als je wit en zin hebt, en spuit in 2-4 lagen het zwart. Hoe glimmender het zwart, hoe beter het resultaat straks! Omdat glansverf wat meer droogtijd nodig heeft verdient binnen spuiten de voorkeur, ik had helaas geen mazzel afgelopen tijd waardoor er toch wat rommel in de verf gekomen is. Dit kun je polijsten, of zo laten, ik koos voor het laatste omdat je de polijstkrassen alsnog terugziet in je eindlaag.
Let op: De Alclad die na deze actryllaag volgt is een cellulose-lak. Laat de zwarte acryllaag daarom minimaal 2 weken uitharden om barsten van de toplaag te voorkomen!
Helaas vergeten foto te maken...

6) Spuit met een airbrush (ik heb een Harder & Steenbeck Inifinity) de Alclad II. Dit nevel je in dunne laagjes erop, het spul is erg dun, dus als je het te dik doet, gaat het onherroepelijk lopen. Neem de tijd en je ziet het steeds meer glimmen!
Afbeelding
Hier zit het ding alweer in het frame, en hij glimt zo dat er haast onmogelijk een knappe foto van te trekken is!

7) Laat een week goed uitharden en zet de boel weer in elkaar; het is aan te raden de schroefdraden van de verstelling ook gelijk met wat kopervet in te smeren zodat dit ook weer gangbaar is. Voordat je met je verse koplamp weer de straat op gaat, controleer eerst de afstelling grofweg of zet hem heel laag, zodat je niemand verblind tijdens je proefritje.
Voila!
Afbeelding

Totale kosten:
-aanschaf lamp
-17 euro voor 2 spuitbussen Motip (glanzend zwart en primer)
-6 euro voor de Alclad II chrome verf
-tijd! :-)

In tegenstelling tot de alu-tape wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar als je in de gelegenheid bent, doe er je voordeel mee :)

Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 11 jun 2014, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, wellicht ten overvloede, de Alclad II is een cellulose-verf die je staat vernevelen, dus gebruik een spuitmasker en ventileer goed!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Leo »

Mooi verslag met een prima resultaat Jeroen! :up:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Goldwingh »

TOPPY
Groet Henk MB609
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Grenzgenger »

Je hebt dat spuitwerk toch niet naast die oldtimer BMW gedaan hoop ik..? :D
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door dereiziger »

ziet er goed uit . zeker iets om te onthouden .. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door De Rooie Reus »

Dat ziet er perfect uit!!
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door winand »

Superverhaal, erg nuttig! :up:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Admin »

Fraai staaltje restauratiewerk! Leve de modelbouwer.

Eén vraag: hoe hittebestendig is het resultaat?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door DVIII »

of zoals de engelsen zeggen "Will It Fly" , ik vind het ook een perfecte oplossing voor in het museum , en om het elk jaar je doen als je zelden rijdt , maar structureel denk ik niet dat het werkt voor een auto die je dagelijks rijdt , de verf bladdert er zo van af denk.
koplampen zijn altijd een bron ven zorg , laatst aan het tobben geweest met een lamp waar de spiegel ondersteboven erin zat, met de blend "schijnbaar' zoals het hoorde. Maar ja dan zit de lamp ondersteboven i het armatuur en dus het filament millimeters van zijn plaats. gevolg was dat de keurmeester een kaal plekje op zijn hoofd had van het krabben. ( kost mij weer gebak !)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door beatrix18 »

Eén vraag: hoe hittebestendig is het resultaat?
Was ik ook benieuwd naar en las ergens 150 gr. Celsius.

Peter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Admin »

DVIII schreef: kost mij weer gebak !
Helpt dat tegen kale plekjes? Kun je rijk mee worden!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door DVIII »

shoot, geef ik een groot geheim per ongeluk prijs , ja van gebak kun je je een stuk beter gaan voelen , ondanks een vleisklack ( das antwaarps) :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank voor de positieve, realistische en kritische reacties :)

De verf gaat inderdaad tot ongeveer 150°C. De leverancier van deze verf gaf aan dat deze manier van opknappen vaker gedaan wordt bij niet meer te repareren spiegels. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de spiegel nog mooi glad en roestvrij is. Bij verroeste spiegels bladdert de verf er zo weer af.

Het blijft echter verf, en het glimt goed, maar zo mooi als echt chroom wordt het niet. Het is echter wel stukken beter als dat matte half afgebladderde spul wat er nu in zit. Het is in elk geval een praktisch iets, vaak wordt verwezen naar "maar in een Spijkstaal zitten deze lampen ook"... (inmiddels ook uit de Romeinse tijd...)

Groeten Jeroen

PS de Hanomag-spiegel past er maar op 1 manier in ;)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door GerardH »

Admin schreef:
DVIII schreef: kost mij weer gebak !
Helpt dat tegen kale plekjes? Kun je rijk mee worden!
Ik ook!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Hanomaad »

Puik werk! Ik heb het verhaal al een paar maandjes gevolgd met veel aandacht. Ik ben hier echt zo blij mee! Mijn linker koplamp is zo goed als weggerot namelijk en ik moet in oktober door de APK wat daar denk ik niet meer mee gaat lukken. . Ik was zelfs nog eens naar Ebay door Jeroen verwezen waar een paar gloednieuwe complete lampen te koop stonden maar was toen op reis en had ze laten schieten. Ik mag een zo'n mooie gereviseerde van hem kopen nu :)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door DVIII »

als het werkt voor de apicasso is het toch OK
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door paulv »

Mooi verhaal Jeroen.

Zelf dacht ik aan de tijd die ik in de handel van "antiquiteiten" :wink: heb doorgebracht.

Met "Silver Plater" poetsten we een ZEEEEEEEER dun laagje zilver op verzilverde kandelaars enz. waarvan het zilver er afgepoetst was. Het glom prachtig.
Over de duurzaamheid weet ik niks, weg was weg :mrgreen: .

Het is wel een eenvoudiger oplossing, zo'n flesje kost een € 15,-. Kan daarna ook thuis gebruikt worden.

Bij het zoeken op internet zag ik dat HG ook zoiets levert, "HG verzilverbad"

Een Hanomag is dat wel waard, mooie verzilverde koplampen :up: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door DVIII »

:lol: het verzilveren van een oude bus ? daar stel ik mij iets anders bij voor , bij de hoogovens of zo !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Van deze lamp was het lichtbeeld niet mooi. Helaas was ik vergeten om de 1e post aan te passen, vandaar nu de rode waarschuwing.

Ik heb het later met de verfleverancier over gehad, hij had samples staan met die Alclad 2 verf die echt net zo mooi glommen als de opgedampte laag. Er zijn ook meerdere mensen die met deze verf de spiegels opgeknapt hebben, dus niet moet kunnen.

Het probleem zit hem ws bij deze lamp niet in de Alclad-verf, maar hoogstwaarschijnlijk in de met de Motip spuitbus gespoten onderlaag. Alclad heeft hiervoor een eigen zwarte primer die spiegeltjeglad wordt en hiermee wordt de laag wel heel mooi egaal glimmend, zoals op samples en modellen daar te zien was.

Als de lamp terugkomt (ligt nog bij Hanomaad) wil ik er zeker nog mee verder.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Patrick1647 »

Wellicht ten overvloede,

Het lijkt er op het eerste gezicht op dat de reflector dezelfde is als in de 406/508 etc.

Voor mijn 406 heb ik een originele nieuwe Hella reflector in Duitsland kunnen bestellen voor ongeveer 70 euro.

Als dat niet dezelfde reflector is, nou jammer dan ;-)

Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door DVIII »

hoi Patrick , je vermeldt niet ten overvloedde maar de jongens van henschel hebben een VEEL grotere lamp in dat busje gedraaid , net zo'n lamp als er in al hun typen toen zat. dus je mag dan de gelukkige eigenaar zijn een mercedes die lampen kun je nog gewoon bestellen ...... ( je mag best oppassen dat je een ander niet onderschat ) :eh:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Opknappen van doffe koplampreflectors

Bericht door Patrick1647 »

Als het een andere reflector is houdt t natuurlijk op. jammer.

ik moet inderdaad enorm oppassen dat ik een ander niet onderschat.....uhmmmm..... watte? :WTF:
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten