Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door baasje »

Ben bezig mijn bus een paintjob aan het geven. De verf en vernis (hoogglans) die ik daarbij gebruik is op polyurethaan basis (met thinner verdunbaar). Er zit dus kunststof hars in deze lak, je ziet deze toepassing ook bij betonverven etc.

Op de primer heb ik nu 2 lagen aangebracht, ik heb heel de bus opgeschuurd na het aanbrengen van de 1e laag, de 2e laag heb ik vandaag aangebracht. Hierna wil ik de vernis aanbrengen, ik weet echter niet of ik de huidige laag moet opschuren. Dit lijkt mij heel lastig omdat bij het opschuren de geschuurde lak lichter van kleur wordt, het is onmogelijk om alles even goed op te schuren, er zitten nl ook hobbeltjes enzo. De site waar ik de lak heb gekocht is in het duits en een bitch om te lezen (http://www.militaerlacke.de/lack/index.php).

Kan iemand met verstand van zaken hier een uitspraak over doen? Doe liever gewoon ontvetten en dan de vernis laag erop.

En dan nog een 2e vraag. Is 1 laag vernis voldoende, mag er meer worden aangebracht?!

Thanks in advance..
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door paulv »

Het lijkt mij dat er altijd licht opgeschuurd en ontvet moet worden voor de hechting. Uitzonderingen zijn mij niet bekend.
Volgens mij kun je er ook een onbeperkt aantal "vernis" lagen op aanbrengen.Ik zou niet weten waarom niet.

Het lichter worden van geschuurde verf is een optisch verschijnsel, stof en poeders zijn altijd min of meer wit(ter).Ga maar eens bruine suiker malen.
Bij het vernissen verdwijnt dat weer.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door baasje »

Ok, dus het maakt ook niet uit dat het niet overal even egaal is geschuurd? dat is heel lastig namelijk aangezien er hobbeltjes inzitten.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door paulv »

Je hoeft niet alles met schuurpapier te schuren/op te ruwen, met staalwol of een schuursponsje kan het ook prima. Met schuurpapier is het gevaar van doorschuren veel groter.

Oppassen met "korreltjes" in het geverfde oppervlak, dat kunnen zandkorreltjes zijn die met schuren met schuurpapier overal krassen veroorzaken.

Als het al mooi strak zit zou ik gewoon wat "iets versleten" schuursponsjes nemen, nieuwe krassen namelijk ook flink.

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door baasje »

Een schuursponsje krijg ik het denk ik niet mee opgeruwd ... Maar ik kan het es proberen met de industrieele Scotch Brite

Ik ga iig een stukkie proberen op een niet zo opvallende plek, harstikke bedankt!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door paulv »

Het is niet de bedoeling dat je weer gaat schuren, slechts het toplaagje van de verflaag moet zodanig opgeruwd worden dat het "vernis" hecht. Dat is nauwelijks zichtbaar, er ontstaat bijna geen schuurstof. Het oppervlak moet een zijdeachtige glans krijgen, dat is genoeg.
(Bij acrylverven is dat de enige (goed) werkzame methode, met schuurpapier ontstaan er rollen verf).
Kijk anders daar even hoe die schuursponjes er uit zien.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door paul snip »

Bij 2 komponenten autolak wordt er tussen de kleur/metallic lak en de blanke lak helemaal niet geschuurd. Dat is het enige zinnige wat ik er van kan zeggen.

Sowieso niet meer met schuurpapier aan de lak komen. Een schuursponsje (Scotch Brite) zou nog kunnen.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door paulv »

Bij autolakken wordt de blanke lak direct na het uitwasemen op de metalic lak gespoten (binnen een paar uur) die is dan nog niet uitgehard.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Opschuren alvorens vernis laag aan te brengen

Bericht door baasje »

Bedankt voor de tips, uiteindelijk is het heel mooi geworden!

Ik heb er 3 laklagen op aangebracht en 2 maal blanke lak. Het is echt een mooi gezicht om alle regendruppeltjes van mijn bus af te zien rollen nu! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten