508 laten spuiten

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Hanomaad »

Zonder tent? Foto's gemaakt? Ik wil mijn volgende bus ook gaan spuiten. De Hanomag heb ik nog met de roller gedaan afgelopen lente en dat ging ook prima, al vond ik het resultaat niet zo heel netjes (kon wat verschillen/strepen zien), maar dat was vooral omdat ik net ff te zuinig met de verf deed. Het maakte me niet echt uit omdat ik het zijdeglans was (bijna mat). Ik vind zijdeglans fijn omdat je dan later altijd wat kunt bij tippen zonder dat het opvalt. Helemaal mat hoeft voor mij nou ook weer niet.

Ik heb er Wijzonol industrielak op gesmeerd, dezelfde kleur als wat ie al was (klei). Ik was in 1 lang weekend klaar (1 dag schuren met de Festool en 1 dag rollen). Al had ik toen wel al het laswerk, kitten en grondverf waar nodig (Brantho 3in1) al achter de rug. Het dak deed ook niet mee, dat heb ik vorig jaar al in de Wijzonol 2 componenten gezet na m'n intensieve dak en dakrand reparatie.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Thekapitein »

Arno Z schreef:Ik heb uiteindelijk besloten mijn bus zelf te spuiten, buiten in de tuin. (En nee, dat geeft niet zo veel troep als je denkt)

Ziet er -naar mijn mening- goed genoeg uit. Zeker een stuk beter dan ik het ooit had kunnen rollen. Kosten in totaal onder de €400 euro, ik heb jachtlak van Epifanes gebruikt, spul dat sowiezo er geschikt is om buiten te verwerken €200. Daarbij een bovenspuitbeker van de Lidl (€20) en wat wasbenzine en terpentine (€80). Paar rollen afplaktape en stucloper (lekker ruim afplakken).
Ik ga komende week eens kijken bij de plaatselijke boten zaak. Mijn idee is om mijn dak wit te rollen of spuiten.. Is de keuze voor Epifanes goed bevallen? Heb jij 1comp of 2 componenten lak?

Marco.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Arno Z »

Tot vorig jaar hadden we ook nog een (stalen) zeilboot, daarop gebruikte ik die Epifanes ook al, maar dan met de roller. Epifanes wordt ook veel gebruikt in de beroeps-(binnen)vaart. Het is goedkoper te verkrijgen op tankschepen dan in de watersporthandel. Zowel in de beroepsvaart wordt het buiten, zonder tent aangebracht dus ik vond het prima om dat ook op onze bus te doen. Zeker omdat ik onze vorige bus ook al met Epifanes gespoten had en tevreden was met dat resultaat.

Wel is mijn ervaring dat de verdunning (wasbenzine) die Epifanes aangeeft naar mijn smaak niet voldoende is. Al kan dat ook aan de Lidl spuitbeker liggen. Voorafgaand aan het 'echte werk' even een stukje proefspuiten dus ;-)

Zelf ben ik niet ontevreden over het werk, er zijn een paar forummers die de bus in het echie hebben gezien en die het een prima resultaat vonden:

Van: Afbeelding

Naar: Afbeelding

En het hele hele album
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: 508 laten spuiten

Bericht door fuzzyduck »

Mooi gedaan hoor. Ik zie dat je je raam en rubber gewoon hebt afgeplakt? Geen last van gekleurde randjes rondom?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Arno Z »

Ha, dank.

Ja, de raamranden afgeplakt, maar daar zit een verhaal achter. Samen met een vriend/buurman een paar huizen verder heb ik een brug. Die staat bij hem op het terrein onder een soort verhoogde tunnelkas. Daar ben ik vorige winter aan het werk geweest om allerhande werken af te maken.
Nu is zijn buurman niet zo'n tolerant type, en na het nodige flex-, las- en spuitwerk kwam hij klagen over het geluid. Nu vind ik dat nogal overdreven, gezien de afstand tussen zijn huis en de brug ongeveer 50 meter is, en ik altijd 's avonds hooguit van 20.00 tot 21.30 aan de bus heb gewerkt, en slechts af en toe in het weekend, wel moet ik toegeven dat de dieselkachel die ik daarbij heb gebruikt niet echt stil is. Dat alles ivm de kinderen en mijn vrouw die in de zorg werkt en het nodige aan avond- en weekenddiensten heeft.

Maar goed, we wilden de boel niet op de spits drijven, dus na de klacht alleen nog maar 'stil werk' gedaan. Waaronder het zetten van de topcoat over de primer ronde de primer op de raamranden, opdat de ramen terug konden.
Afbeelding

Van origine was het plan dus om het spuitwerk op de brug onder het afdak te doen, en dat moest nu buiten. Gelukkig hebben we in mei een periode van enkele weken heel mooi en droog weer gehad om dat te doen. Helaas toch iets te haastig allemaal, als je goed kijkt kan je zien dat er rond de raamranden een extra verflaag zit. Maar goed, uiteindelijk is het nooit perfect, en de bus is ook niet helemaal 100% vlak. Ik ben er zo heel blij mee ;-)

Arno
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Hanomaad »

Ziet er tiptop uit. Vast en zeker mooier dan af fabriek :)
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Thekapitein »

Lijkt er idd netjes uit te zien.

Ga toch eens kijken of het wat is voor mijn dak.. Hoe is de kras vastheid?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Arno Z »

Gespoten durf ik er nog niet veel over te zeggen. Bij de boot ging het heel goed, die ligt immers dag in dag uit tegen een paar stootwellen te schuren.
Voordeel is, dat je het spul op kleur nummer koopt en aanbrengt. Schade is dus redelijk goed met dezelfde kleur later nog te fixen.
Wel hebben we tijdens de vakantie eea aan takken langs de zijkant gehad, zonde schade, maar dat vind ik nog niet echt een meting van kras vastheid.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Thekapitein »

Inmiddels we de kleur code kunnen achterhalen. Is RAL 9018. Papyrus white.

Gelijk maar even een lakstift besteld om te kijken of de kleur overeen komt het de kleur op mijn bus. Mijn bus lijkt witter namelijk

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: 508 laten spuiten

Bericht door Thekapitein »

Deze week mijn lakstift van Verf24.nl binnen gekregen. En ik heb geluk. Het is de zelfde kleur als mijn bus nu ook is. Dus nog in de originele kleur vanaf fabriek 27 jaar geleden.

Daarom gelijk maar een blik verf besteld.
Wijzonol industrielak = €38,99
Kleurnummer Ral 9018 glans hoogglans

Marco.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten