Torsievrije bevestiging van de wooncel

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Johannes

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Johannes »

Hallo Jeroen

Als ik bij die auto van jouw stond tekende ik de hele bevestiging in notime :P

In deze schets heb ik geprobeerd jou beschrijving in beeld te brengen klopt het?

Afbeelding

Ik heb dus de rechterbalk aan de voorkant opgetild zodat de helling zo'n 4 cm/mtr. is
het center van die beweging is dat wat ik het draaipunt heb genoemd.
En als ik het dan goed begrijp zit er een pendellager op 3 mtr voor de achteras en 1 mtr achter de achteras.
Het vaste bevestigingspunt zit boven de achteras.

Groet Pieter

Gerard ik vond dit bedrijf nog wellicht ken je ze wel.
http://www.langerundbock.com/material-u ... obile.html
Klik op Aufbaulagerungen en scrol door de fotós die dan verschijnen
En nog wat foto's van de GXV Turtle met het GXV Kinetic Attachment System.
http://www.8-lug.com/features
http://globalxvehicles.com/engineering/
Johannes

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Johannes »

Hallo Jeroen

Moet ik mij er zoiets bij voorstellen?

Afbeelding
Afbeelding

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door jervig »

Kijk, nou gaan we praten!!

De pendel nog op het chassis leggen dmv een H-patroon waarbij in de lange poten in het midden een uitsparing komt om de bewegingsvrijheid te optimeren zonder daarvoor nog meer ruimte(hoogte) te hoeven gebruiken. 3.50 meter is een soort magische grens onderweg waar je beter onder kunt blijven.

Groetjes,

Jeroen
Johannes

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Johannes »

Hallo Jeroen

Deze ophanging is op details na toch identiek aan die van http://www.langerundbock.com
en aan die van www globalxvehicles.com
Ook die ophangingen hebben een vast pendellager en rubberblokken

Die rubberblokken van jou lijken verdacht veel op trillingsdempers die je bijvoorbeeld ook gebruikt bij machineopstellingen of motorfundatie.
Bij een korte wooncontainer zouden twee flinke dempers boven de achteras toch ook voldoen?
Als pendellager heb ik een Yblok getekend. De keuze viel daarop om de mogelijke verdraaiing in de lengte van de container ten opzichte van het chassis op te vangen

Dit is zoals het bij jou er uitziet?
voor de duidelijkheid het pendellager heeft 67mm bewegingsvrijheid aan beide kanten. dat is dan 13,4 mm totaal.

Afbeelding

uit elkaar gehaald

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter
Johannes

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Johannes »

Hallo Jeroen

Ik heb het chassis in stukken van 1 meter gesneden en die stukken 1.4 graad gedraaid zodat 1 zijde van elk volgende stuk ongeveer 1,5 cm hoger ligt dan de de voorgaande.
Het verschil tussen links en rechts is dan 3 cm.De middelpunten van alle stukken liggen dan in lijn.

Afbeelding

Deel 2 is dan het stuk waar de achteras onder zit. met de gegevens die ik heb komt er torsie in de vloer van de wooncontainer. Het raam raakt de metalen schaal van de rubbers in deel 1 en 4 en kan niet verder worden ingedrukt.
Als ik de delen zoveel kantel dat er terhoogte van het pendellager aan één kant zo'n 12 á 15 cm ruimte is dan kan het helemaal niet.

Afbeelding

Zo'n getordeerd chassis is op de weg of normaal terrein ook niet aan de orde. Vervolgens heb ik het zo verdraaid alsof het rechter voorwiel over een verhoging gaat en de andere drie wielen in het gelijke vlak blijven.
Elk deel is 1 graad over de zijkant gedraaid/gekanteld ook nu is het verschil in hoogte zo'n 1.5 cm bij 1 chassis balk. (Dus 1.5 cm hoger dan rechts)

Afbeelding

Ook nu kan het niet > Er is niet genoeg ruimte in de bout en veer om het hoogte verschil te kunnen overbruggen. De steunen van deel 1 en 2 zullen het raam naar beneden trekken waardoor de vloer zal gaan torderen.

Misschien heb ik jou niet goed begrepen. Ik constateer wel dat dit systeem veel gelijkenis vertoont met de vierpunt ophanging van "Langer-und-Bock". Zij passen dit toe op auto's die op de normale weg en ruw terrein rijden en niet op offroad of extreem offroad .
Als het er echt ruw aan toe gaat passen zij de driepunt of ruitlagering toe met twee pendellagers.

Zou je bij deze getekende constructie alleen de steunen aan deel 2 laten staan dan zag het er voor offroad al veel beter uit.
Michael Langer heeft bij unikat gewerkt.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Gerard Exis »

Beste Pieter,

als eerste veel dank voor de moeite die je hier maakt om dit verder uit te werken, ik waardeer dit zeker.
volgende vragen heb ik voor jou:
1 in een eerdere post ging jij uit van een bewegingsruimte op het pendellager van 67mm per kant, echter ik heb in het verleden van Jeroen begrepen dat er een ruimte van 100mm gewenst is (ik zal checken of ik dat goed heb begrepen). In dit geval zal er veel meer opgevangen kunnen worden.
2. Het chassis is boven de achteras vast bevestigd, ik zie op jouw tekening dat het chassis ook daar van de steun omhoog komt, echter daarvan ontstaat toch de torsie ? Zodat op het punt van de achteras het chassis gelijk blijft aan het chassis van de auto, of begrijp ik nu iets verkeerd ?

ik volg het verder met heel veel belangstelling
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Gerard Exis »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mijn auto gezien vanaf achterzijde terwijl het rechter voorwiel ongeveer 70 cm hoger staat als het linker voorwiel.

Zoals je ziet staat de langsligger op punt A voor (AV) lager dan punt B voor (BV).
Echter staat punt A achter (AA) hoger dan punt B achter (BA).

dan heb ik het idee dat het torderen boven de achteras begint en het deel achter de achteras dus de tegenovergestelde richting opgaat.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door jervig »

Hoi,

Jullie moeten het raam vergeten in deze vorm. Het raam loopt tot aan bevestiging in part 4, de pendel zit bevestigd direkt onder de opbouw aan het ingelamineerde frame, zo spaar je hoogte en win je ruimte.

JP
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Gerard Exis »

Pieter, dit helpt mij enorm, dank je wel, super !!

Ik zal (zoals het er nu voor sta) voor de driepunts bevestiging gaan. Echter ik moet eerst gaan testen hoeveel cm vrije ruimte ik nodig heb voorop bij het pendellager. Vervolgens zal het hulpchassis een stuk korter worden, zoals Jeroen het heeft. Dus eigenlijk gaan we een kort chassis maken en vervolgens het pendellager direct aan de vloer van de wooncel monteren. Dit is mogelijk omdat er bij de bouw van de wooncel een chassis (of dragend frame) in de vloer wordt ingebouwd, het besparen van de cm's met dit systeem komt weer te goede van de totale hoogte van de wagen, wat tijdens het reizen heel belangrijk kan zijn.

P.s Jeroen kan totaal niet tekenen, ik kan het maar een heel klein beetje daarom wil ik je vragen om deze bestanden naar mij te mailen indien mogelijk.

Alvast hartelijke dank,
Gerard
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Johannes

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Johannes »

Hallo Gerard

Dat bestand stuur ik als PDF wel naar je toe. Als je mij de maten van je chassis bezorgt en een schets van je oplossing kan ik je wel laten zien hoeveel je chassis kan verdraaien.

Groet Pieter.

Ps naar GerardM?
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Gerard Exis »

Intussen zijn de tekeningen klaar om het hulpchassis te laten maken, ik had het geluk dat Jeroen effe langskwam dus goed onder zijn auto gekeken, met zijn hulp berekend wat de hoogteverschillen zijn die optreden bij mijn auto en alle maten van zijn chassis gejat :lol:

Nu zoek ik een adres waar ik "betaalbaar" trillingsdempers kan kopen en een scharnierbus,

deze heb ik kunnen vinden, echter 196 euro ex btw :shock: Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

wie weet een leuk adresje ?
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door jervig »

Kijk bij bussen die gebruikt worden voor de ophanging van een bladveer voor de centrale bus.

Groetjes,

Jeroen vanuit Polen
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Gerard Exis »

Je blijft mijn vriend :mrgreen: Bedankt voor de tip !
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Gerard Exis »

De "torsiebus" vandaag gekocht bij de Mercedesdealer , 19 euro .... :lol:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Mark V »

Hallo....

Misschien een te late reactie.

Ik heb een ex Nl defensie 4 tonner (YA4442) met daarop een standaard torsievrije laadvloer.
Indien nog gewenst wil ik best foto's hiervan plaatsen.

Af fabriek zijn de voorzieningen geplaatst om de laadvloer torsievrij te maken.

Groet;

Mark
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door jervig »

Paar fotootjes zijn altijd welkom natuurlijk.

Groetjes,

Jeroen
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door DVIII »

over de DuRo , heb je daar nog wat plaatjes van de aandrijving en indeling van het chassis van , het is een interessant concept , deDion met eindaandrijving en binnenboord remmen. aangezien het een nog redelijk tactiesch voertuig is , vind je niet zoveel plaatjes en ja, wie interesseerd het nu , zo'n bakkerskar ( qua uitstraling ) met vierwielaandrijving en een VM of Cummins. vgrDvIII
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door jervig »

De Duro is wel interessant maar vergis je niet, buiten Zwitserland is er geen boutje van te koop. Dan nog, Duro is overgenomen van de modellen van voor de overname, te herkennen aan de mindere breedte, is buiten de Zwitserse club om helemaal niks te krijgen.

Hier wat plaatjes, die ik nog vond:
DSC06260 [640x480].JPG
DSC06262 [640x480].JPG
DSC06261 [640x480].JPG
Maar volgens mij had ik ze al ergens in een ander topc geplaatst en dan ook nog meerdere....

Ik word oud, groetjes,

JP
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door Mark V »

Zoals beloofd hier de fotootjes van de torsievrije laadvloer van de DAF YA4442.

Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Torsievrije bevestiging van de wooncel

Bericht door lucconcorde »

Hallo,
ik plaats dit berichtje enkel om dit topic onder "Bekijk je eigen berichten" terug te vinden. 8)
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten