luifel, rail inschuifpees

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

luifel, rail inschuifpees

Bericht door nawm »

Ik wil aan de zijkant van de wagen een rail (laten) maken waar ik een pees doorheen trek met daaraanvast het luifeldoek. De rail wordt ongeveer 3.40m lang.

Zijn er verschillende diktes in pees/aluminium gootje? Ik wil alvast een luifel laten voorzien van een pees, en pas later de rail laten bevestigen.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door vanhooltje »

alle aluminium gootjes hebben een inwendige maat van 9 mm, dus de doek plus pees moet 8mm zijn.

http://www.gimeg.nl/?sc_id=59
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door DVIII »

nou ja Alle , alle peesgootjes , die je bij elke zeilmaker of carrosseriebouwer zijn volgens een soort van afspraak 9 mm , anders krijg je ook nog eens net zoveel peeskoord varianten. gelukkig is er nog iets standaard !! , maar ik weet zeker dat er rare maatjes bestaan , ergens , ver weg , maar soms ineens vlak voor je neus. die gootjes kan je zelf ook makkelijk plakken en schroeven , poppen . ik gebruik ook vaak alleen dubbelzijdig plakband en poppers ( blindklinknieten)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door vanhooltje »

DVIII schreef:nou ja Alle , alle peesgootjes , die je bij elke zeilmaker of carrosseriebouwer zijn volgens een soort van afspraak 9 mm , anders krijg je ook nog eens net zoveel peeskoord varianten. gelukkig is er nog iets standaard !! , maar ik weet zeker dat er rare maatjes bestaan , ergens , ver weg , maar soms ineens vlak voor je neus. die gootjes kan je zelf ook makkelijk plakken en schroeven , poppen . ik gebruik ook vaak alleen dubbelzijdig plakband en poppers ( blindklinknieten)
In het verleden kwam dat nog wel eens voor, maar gelukkig hebben ze dat aardig gestandaardiseerd :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door DVIII »

in de techniek spreken we nog wel eens over chinese maten , die komen steeds dichterbij !!!!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door Admin »

Chinees... Chinees...?

In drie kwartier steek je het Kanaal over, dan kom je in een veel vreemdere wereld terecht :ooo

Aardige annekedote:
Ik woonde in 1978 en '79 in de buurt van Auckland, Nieuw-Zeeland. NZ was toen al volledig metrisch, d.w.z. dat er grote borden langs de (enige) autoweg stonden met "NEXT EXIT 804 ½ M". Ze hadden alles braaf omgerekend, maar zonder iets te weten van afrondingsfouten. Zo zocht je een stuk hout van een meter (d.w.z. tussen de 99 en de 101 cm, afhankelijk van de luchtvochtigheid) en werd dat verkocht als 1000 mm. Je reed ook kilometers, tankte liters en als je dan vroeg hoeveel een auto verbruikte, kreeg je als altwoord "about 25 miles to the gallon". Maar dit allemaal terzijde.

Ik had daar een uit Engeland meegenomen Ford Transit (de eerste diesel in NZ) en die werd op een gegeven moment afgekeurd voor z'n halfjaarlijkse WOF (Warrant Of Fitness). Want de dwarsbalk vóór hing een beetje los. Die balk is van geperst staalplaat en zit met vier M10 bouten in het chassis gedraaid. En die vier gaten waren een beetje uitgeleuterd. Wat doe je dan, je boort het gat naar 10 mm (ik weet het, eigenlijk 10.2, maar in Ford's waaibomenstaal kun je die 0.2 mm gevoeglijk vergeten) en jast er een M12 tap door. Vier nieuwe bouten erin en... klaar!
Enige probleem was dat ik geen M12 tappen in m'n kistje had. Dus ik naar de dichtstbijzijnde hardware store, best wel een grote. Vraag ik om een M12 tap. Sorry sir, nee dus. En zo ging dat winkel in, winkel uit :evil:

Uiteindelijk in een klein, aggenebbisj winkeltje, waar ze ook nog nooit van M12 hadden gehoord, raak ik met de winkelier aan de praat. Ik klaag mijn nood dat er geen M12 tap te koop is in een metrisch land en opeens roept-ie uit: "Oh.. you mean a metric half inch!" Hij trekt een bak open en daar liggen ze: eerste, tweede en derde tap, naar keuze M12 x 0,75, M12 x 1,0, M12 x 1,25, M12 x 1,5, M12 x 1,75. Dat geintje kostte me weer een dag van m'n leven :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door Admin »

Even terug on topic: Bert, als je jezelf serieus neemt als doe-het-zever, dan schroef, pop en/of kit je zo'n profieltje toch zèlf tegen je wagen? Dat laat je toch niet doen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door nawm »

Ooit, lang geleden, in een vorig leven, toen ik nog werkte voor een baas, ben ik getest. Een van mijn mooie punten was dat goed kon delegeren :oops:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door Admin »

Uitbesteden tegen betaling is IMHO iets heel anders dan delegeren.

Enne... dit is een (misschien wel hèt) forum voor campersleutelaars die niet bang zijn voor vieze handen. En daarmee wordt niet bedoeld dat geld vies zou zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: luifel, rail inschuifpees

Bericht door Arno Z »

Op een van onze eerder camperbusjes zat zo'n oprolluifeltje, op zich een prima ding voor een klein campertje overigens.

Die zat ook in zo'n gootje, van plastic nog wel, gewoon met Sicaflex tegen de zijkant geplakt. Die oude 207 kon wind mee, berg af en met een kroeg in zicht een schokkende 110, die luifel bleef prima plakken :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten