Fietsendrager aan de camper-achterwand

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Even een camperforum-vraag :mrgreen: die ik hier met de zoekfunctie niet terug kon vinden.

Wij hebben dus een stokoude TEC caravan op de Hanomag staan. Nu waren we nooit zo moeilijk, en als we fietsen meenamen (lang niet altijd) gooiden we die altijd gewoon binnenin, met een paar spinhaken vastgezet aan het interieur. Nu gaat straks onze kleine man nog mee, en hebben we binnen wat meer ruimte nodig.

We hebben vorig jaar zo'n Thule/Omnibike-ding gekocht voor 2 fietsen, voor montage in de goot boven, en de rest dan door de carrosserie. Ik zat zelf te denken om met slotbouten dit door de carrosserie vast te zetten, met een plaatje alu of staal aan de binnenkant om de trekkracht wat te verdelen.

Kun je eigenlijk zomaar zo straffeloos dat rek+2 fietsen aan zo'n caravanwandje schroeven, of dondert de boel er met achterwand en al bij de eerste de beste drempel vanaf? Misschien denk ik er wel te veel over na, en moet ik het gewoon doen, maar ja, staat zo lullig als die motorrijder achter je opeens vier extra wielen onder z'n kont heeft... :-S

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Anton »

Hoi,

Bij mij zat het fietsenrek aan een rail die over de volle breedte loopt.
Aan de onderkant met 2 bouten door de carrosserie, in de binnenkant door een plaatje betonplex.

Op de zelfde manier is de luifel bevestigd.
Als de achterkant niet verrot is moet het kunnen.
Heb je geen trekhaak waar je het rek op kunt plaatsen?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Anton,

Nee, helaas geen trekhaak, mijn chassis is ongeveer 50cm korter als de opbouw, en daar zit de LPG tank. Als ik hem wat lager kan monteren, kan ik misschien met een hoeklijn aan de binnenkant de krachten wat verdelen. Hij past bovenaan niet in de goot, die heeft een andere maat had ik al gezien. Ik zal eens meten hoe groot de overspanning kan/moet zijn zodat hij over het raam heen valt.

Als dat niet met die hoeklijn lukt doe ik het wel met een stuk betonplex erachter op alle 4 punten. De wand is niet heel best meer, maar ook niet helemaal verrot. Als de wand er wel uitvalt kunnen de fietsen in elk geval wel makkelijk naar binnen via de ontstane laadklep!


Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Ed's508 »

Jeroen_Hanomaf schreef:Misschien denk ik er wel te veel over na, en moet ik het gewoon doen, maar ja, staat zo lullig als die motorrijder achter je opeens vier extra wielen onder z'n kont heeft... :-S
Als motorrijder waardeer ik het zeer dat er eens iemand meedenkt 8)

Ed
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Gerard Exis »

Heel simpel, bovenbevestiging door de rails waar de dakplaat en achterwand samenkomen, binnenin een plaatje over de bouten plaatsen en klaar (sandwich systeem).
Onderaan plaats ik altijd een L profiel circa 1 meter lang, zelfde verhaal, binnen wel even plaatjes plaatsen (net als boven).
Wel even tussen dat L profiel en je wand Sikalastomer 710 spuiten.

Het fietsenrek onder monteer je dan vast op het L profiel.

Succes.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door DVIII »

met fietsenrekgekte komt dus ook de fietsenreklogica , ik zou niets in de caravan twee keer niks met een plaatje lakboard constructie durven schroeven . ik zou wat aan plaatselijke chassisverlenging doen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Gerard Exis »

Chassis verlengen ? voor twee fietsen ? lijk mij wat overbodig. Normaal zit altijd op de plaats waar de dakplaat ophoud en de achterwand begint een balkje van hout over de hele breedte. Daar hang ik ze altijd aan vast, de afgelopen jaren best een behoorlijk aantal gemonteerd, nooit geen klachten en als de klant later terug komt voor onderhoud of i.d zie ik geen gekke dingen. Wel effe serieus monteren.

Twijfel je aan de sterkte van de achterwand koop je een ander type fietsenrek, deze monteer je dan namelijk onder aan de vloer van je caravan vast. (Deze zijn eigenlijk bedoeld voor caravans met hoge plastic bumperdelen zodat montage aan de achterwand (onder dus) niet mogelijk is).

Er rijden een paar duizend caravans rond met hun fietsen achterop, dus of het mogelijk is ..... bepaal je voor jezelf ............
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Berthil »

Hoi Jeroen,

De Camper opbouw van mijn 508 is een oude Bustnercaravan.
Ik heb destijds ook een fietsendrager voor vier fietsen achterop gezet.
Ik vertrouwde de sterkte van het achter wandje ook niet dus ik heb een aluminium profiel van ongeveer 20x80 mm over de hele breedte aan de binnenkant van de opbouw gezet, waaraan de bovenbevestiging aan vast zit, zodat de trekkrachten via dat aluminium profiel naar de zijkanten geleid worden.
De onderkant van de drager zit op de hoogt van de bodem en zit in de blaken van de bodem geschroeft.
En zo zit hij al 8 jaar vast.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Fietsendrager aan de camper-achterwand

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Op het chassis zou wel het mooiste zijn, maar dat gaat niet op een handige manier lukken -het "subframe" :lol: (houten/stalen sandwichpanelen) steekt 50cm achter de chassisbalken uit en daarachter hangt de gastank. Overigens ben ik niet echt bang dat de hele wand eruit komt zetten, of dat de drager er af valt, maar meer dat de constructie gaat werken en ik dan lekkage krijg langs de naden van mijn caravan.

De oplossing van Berthil vind ik wel een mooie, al heeft mijn opgezette sleurhut geen rechte achterkant, maar een geknikte. Ik ga eens kijken of hij in de buurt van de bodemplaat komt, zet ik daar een L-profiel, en boven de "strip van Berthil".

@Ed: ik beweeg me ook regelmatig voort op zo'n tweewieler, en er zijn aanhangers en caravans waar ik altijd erg snel voorbij wil! Daar wil ik dus zelf niet in rijden...!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten