Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

Zoekfunctie gebruikt, van alles te vinden over ramen en raamrubbers maar ik kan nergens een simpele uitleg ontdekken over de beste manier om een voorruit van een 508 er heel uit te krijgen en heel weer terug te plaatsen...

Ben bezig met cabine restauratie en wil graag t raam eruit halen om de sponning randen weer netjes te maken...

Groet,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

Gesimplificeerde uitleg:
Eruit: Rubber stuksnijden vanaf de buitenkant.
Erin: Ruit in het nieuwe rubber op z'n plek duwen en met een koord het rubber
over de sponning trekken.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

Hallo Ed,

Dat is inderdaad kort en bondig 8)

Ik begrijp hieruit dat het ondoenlijk is om het raam én het rubber heel te houden bij het uitnemen?

Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door GerardH »

Dat rubber is misschien wel aan vervanging toe? Anders gewoon van binnen met 2 personen de kousevoeten tegen het raam zetten, buiten 2 mensen de ruit laten opvangen. Hebben wij een paar keer gedaan en werkt prima.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

Dat kan ook. Maar de ruiten zijn wat kwetsbaar...voorzichtigheid geboden.
Een nieuw rubber (hoog raam) kost ca 90eu.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Aart »

Het is totaal niet nodig om het rubber kapot te snijden bij het demonteren van de voorruit, deze kun je gewoon hergebruiken als die nog in redelijke staat is. De buitenkant van het rubber is niet zo belangrijk, het gaat erom dat de binnenzijde nog goed/soepel is. Wel even zorgen dat het rubber aan de buitenkant los van de sponningen/carrosserie is, even met een plamuurmes erlangs.

Als je aan de binnenkant de 'rubberlip' over de sponnen duwt (met beleid helpt met een schroevendraaier) duw je de ruit er vrij makkelijk uit.

Wanneer de zijraampjes (driehoeken) verwijderd zijn, is het makkelijker druk uit te voeren op de voorruit en dit maakt het monteren ook makkelijker. Tevens is het demonteren van de zijraampjes een goede oefening voor demonteren van de voorruit.

Wanneer je met zijn 2en bent, is het gebruik van zo'n zuignap voor ruiten/glas wel makkelijk.

Het monteren gaat inderdaad makkelijk met behulp van een touwtje en de sponning insmeren met zuurvrije vaseline.

Gr, Aart
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

Ik heb bij mij het rubber stukgesneden omdat de boel lekte en het rubber scheurtjes had. Je moet zelf beoordelen
of je het rubber wilt vervangen. Als het perfect is hoeft het niet. Een oud raam met rubber en al eruit halen brengt
een risico op breuk met zich mee.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

Dank jullie wel voor de tips en info!

Gezien het feit dat het rubber bij nadere inspectie toch in twijfelachtige staat bleek hebben wij voor de zekere weg gekozen en het rubber eruit gesneden.

Ik had gelukkig de beschikking over 2 zuignappen waardoor het verwijderen van het raam daarna een koud kunstje was!

Het raam is nu voorzichtig gestald op twee bokken met een extra steun in het midden.

Morgen een nieuw rubber bestellen bij MB

We zijn nu de sponning helemaal kaal aan het maken, dan Owatrol CIP erop, en dan mooi aflakken met Wijzonol industrielak 8)

Daarna de vaseline-tip uitproberen!

Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Yoni »

Vaseline is niet echt een goeie tip dat blijft vettig en krijgt je rubber niet meer optimaal grip op de sponning.
Voor ramen plaatsen gebruik je groene zeep dat dikt in en regent weg.

Vaseline gebruik je op de accupolen op of deur rubbers tegen de vorst
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

Wil je de aansluiting rubber carrosserie en evt. de aansluiting rubber ruit nog gaan afkitten?
Ik heb ruitenkit ertussen gekit. Net genoeg dat er een rupsje onder het rubber vandaan komt.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

wij gebruiken ook zeep ! , en nog een tip , ik leg het rubber soms in een emmer gloeiend heet water ( raar eigenlijk , water gloeit toch niet) , het touwtje gaat ook in de zeep ! en als , onder eerst erin trekken, vanuit het midden twee kanten om en om trekken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

Dank voor de suggesties!

Touwtje om en om trekken vanuit het midden ga ik proberen.

Kitten lijkt me niet echt handig, in die zin dat je het jezelf wel lastig maakt als de ruit er nog eens uit moet... lastig eruit halen en je sponning zit dan nog vol met kit die je moet verwijderen...

Ik overweeg wat kopervet tussen het rubber en de ruit te doen. Net zo vet als vaseline maar veel stabieler.

Verder moet t rubber zelf maar afdichten vind ik... anders had ie maar geen raamrubber moeten worden :mrgreen:
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

niemand doet kopervet ertussen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

Kopervet? Dan moet je oppassen dat je je deur niet te hard dichtgooit anders ligt je ruit er weer voor....
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

Als het goed is zit het rubber er weer voor jaaaaaaarrrren in. Met kit echt waterdicht. Het vorige rubber lekte ook
onder het ruit door. Maar daar is al genoeg over geschreven geloof ik. Veel vaseline erin enzo brrr.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

@Ed
Met kopervet ligt mijn ruit zo weer op straat en met vaseline niet? ... Volgens mij is vaseline nog zachter en gladder dan kopervet...

En wat gebeurt er met vaseline als de camper in Italië vol in de zon staat? Loopt t er dan als jus tussenuit?


@DVIII
Omdat niemand eerder op het idee kwam? 8)

Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

dan kun je er ook tapenade tussen smeren !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

@DVIII

Hele goeie mop.

Neemt niet weg dat het feit dat iets niet eerder gedaan is niet automatisch betekent dat t niet kan.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

je hebt gelijk , jaren later verdroogde pulp ertussenuit wrijven is een groot goed. en al dat ge-traan tussendoor. en het is alleen voor spaanse auto's die tapenade , pesto voor italiaanse en pruisisch blauw voor duitse auto's. de logica omdat het kan is populair en kan niet slecht zijn ! ( die moet ergens in de dictionaire des platitudes te vinden zijn ) , en niet te vergeten al die sukkels die vroeguh zeep en vaseline gebruikten. er hoeft maar één vlieg op de kaviaar te gaan zitten om de anderen uit te lachen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Patrick1647 »

Briljante logica. Ik ben om.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Leo »

Er worden dagelijks meer vierkante wielen uitgevonden dan dat er baby's worden geboren...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door Ed's508 »

DVIII schreef:je hebt gelijk , jaren later verdroogde pulp ertussenuit wrijven is een groot goed. en al dat ge-traan tussendoor. en het is alleen voor spaanse auto's die tapenade , pesto voor italiaanse en pruisisch blauw voor duitse auto's. de logica omdat het kan is populair en kan niet slecht zijn ! ( die moet ergens in de dictionaire des platitudes te vinden zijn ) , en niet te vergeten al die sukkels die vroeguh zeep en vaseline gebruikten. er hoeft maar één vlieg op de kaviaar te gaan zitten om de anderen uit te lachen.
De Denen doen het met "Danish Blue", dat geeft hetzelfde resultaat als kopersmeer.... Groene strepen op de lak...
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

Mijn rubber lekt ook onder het glas door, in de hoekjes. Bij elke regenbui ligt er wat water aan binnenzijde. In de gleuf tussen glas en rubber. Als ik dan ga rijden dan wordt door de winddruk het genoeg om over te lopen op het dashboard.

Wat is nou de beste methode om hier iets aan te doen? Ik blijf deppen......

Ik lees over kit en over vaseline.

Kitspuitmond er in en knijpen maar?

Iemand nog goede ideeen?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door DVIII »

ik zou een perstube (zo'n puddingkitspuit) BUTYLEEN kit halen en daar eerst mee aan de slag gaan, die kit verhard niet en is zeer plastisch en toe te passen , zet de kitpatroon eerst in het warme water ( niet koken) en smeer ook vaseliene aan het rubber, de warme butyleen gaat prima door een klein gaatje en je spuit het tussen je rubber en je carrosserie , waar je het meest nodig hebt meer. die kit kan je ook weer verwijderen als het moet en het is blijvend zacht . de truuk is soms om een touwtje tussen het rubber en de auto te werken , als je dan gaat kitten trek je naar behoefte het touwtje weg om de spuit erbij te laten . werkt het niet werk je toch !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Werkwijze verwijderen en plaatsen voorruit 508

Bericht door fuzzyduck »

jij hebt het over de naad onder het rubber, tussen rubber en staal. Ik heb het over de naad tussen rubber en glas. Maar ik zal eens opzoeken of BUTYLEEN kit wat is.

Het tast niet staal/glas/rubber aan?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten