Het Dak

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Ik houd er niet van in herhalingen te vervallen, maar, Karmann, je logica ontgaat me.

De bedoeling van dit forum is elkaar wat verder op weg te helpen met een gefundeerde en bewezen aanpak. En ik verwacht van alle bezoekers dat zij hun best doen deze bedoeling te respecteren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Het Dak

Bericht door vanhooltje »

karmann schreef:Ieder z, n mening Peter, dus een ruit inlijmen is ook lapwerk?
Ik kan hier de logica niet van snappen, maar laat maar :down:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Dan kijk maar eens naar dat dak ,en denk een paar panelen boven die gaten begin dan nog maar eens voor aan te lezen, dan word het misschien duidelijk, ik heb mijn bijdrage aan een goedkope oplossing gegeven of U het begrijpt of niet, en Peter v mij is een voorruit in lijmen hetzelfde werk als een zonnepaneel op lijmen, maar dat vind U lapwerk.vandaar
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Karmann, de pointe van waaròm een zonnepaneel beter niet op het dak geplakt kan worden, ontgaat je. Dat voorruiten tegenwoordig geplakt worden heeft vermoedelijk alles te maken met efficiency bij de productie (en betere afdichting dan bij gebruik van een rubber profiel, dus minder garantieclaims), kortom met geld.

Ik stel voor dat we ons in deze thread verder concentreren op beproefde manieren om een dak lekvrij te krijgen.
Berco, de TS, kan dan eerst zijn dak waterdicht maken en er t.z.t. over denken of hij zonnepanelen wil (niet nodig als hij toch op een camping overnacht).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Admin U bent de baas, kijk maar eens op de site v www.accuweb.nl.naar de paneel mogelijkheden die rechtstreeks op het dak verlijmd worden Gr.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Interessante site! Zoals ik al vermoedde hebben ze daar veel flexibele panelen. Ideaal op een kajuit met ronde vormen van een zeiljacht! IMHO voor een camper niet echt interessant (of je moet met je Sprinter 180 km/h willen rijden...) Een niet onbelangrijk kengetal voor zonnepanelen is de prijs, uitgedrukt in €/Wp. Een paar jaar geleden van 4 naar 3 gezakt, inmiddels rond de 1 en nog steeds aan het zakken. De prijsontwikkeling wordt met argusogen gevolgd door o.a. Frank.fjph en paulv, die er regelmatig over posten.

Maar nou hebben we het verdorie weer over PV-panelen (waar al heel veel over gepubliceerd is op Campertechniek) en Berco's dak lekt nog steeds....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Het Dak

Bericht door Detlev »

He, camperforum, uuuhhh, oh nee, campertechniek. Raak in de war...... :crazy: :angel:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Het Dak

Bericht door paulv »

Ik zal me ook even met de discussie mengen, ik was een paar dagen weg vandaar.

Natuurlijk hebben PV panelen een hogere opbrengst als ze gekoeld worden, maar wat zijn nu de cijfers. Een paar willekeurige zoekopdrachten in Google.es:

- Pv panelen in Engeland krijgen per graad celcius een 1.1% lagere opbrengst boven de 42C.
http://www.solar-facts-and-advice.com/s ... ature.html
- Gegevens Suntech: The temperature coefficient of a Suntech 190 W (monocrystalline) solar panel is –0.48%. What this means is that for each degree over 25˚C the maximum power of the panel is reduced by 0.48%.
- Aan de effectiviteit van de koeling van de zonnecellen door een luchtlaag tussen het paneel en het dak van een stistaande camper wens ik te twijfelen. Het zal wel iets helpen maar niet veel.

Conclusie, ik schat dat de mindere opbrengst van het direct op het dak lijmen van een PV paneel zeer acceptebel is, hooguit 10% op een hete zonnige dag.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door GerardM »

Gaat weer lekker hier... welk onderwerp ook aangesneden wordt, vroeg of laat eindigt het in een discussie over zonnepanelen...

Anyway, terug naar het onderwerp svp (als de TS inmiddels niet is afgehaakt), we hebben hier wel eens iemand gehad die beschreef, inclusief foto's, hoe hij het dak van zijn bus volgesmeerd had met één of ander vloeibaar goedje om er een nieuwe laag op te zetten.
Ik kan alleen niet meer de goede zoekwoorden vinden om het terug te vinden... misschien iemand anders ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Het Dak

Bericht door De Rooie Reus »

In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door GerardM »

Geen van beide Martin, toch bedankt.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Het Dak

Bericht door Leo »

Aqua Blocker.

(zoekfunctie: Karogegro + dak)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door wiwiwes »

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door GerardM »

Ja inderdaad, die had ik in gedachten !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Het Dak

Bericht door Pace Arrow »

Daar is ik weer :OO:
Ik heb het met Wilco in het verleden al eens over Triflex gehad, qua kosten is dit toch wel erg duur.
Ik heb bij een bedrijf in Eindhoven geïnformeerd en een compleet nieuw polyester dak is goedkoper.
Voorlopig even een noodoplossing aangebracht, (dun aluminium folie met een bitumen onderlaag) het lekken is nu minimaal, na lange hevige regenbui op 1 plekje nog klein beetje vocht in het dak.
Ook is de aluminium dakplaat losgelaten van de isolatie en golft deze hier en daar behoorlijk, en dus ben ik ook een beetje huiverig om iets over het dak heen te smeren.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Het Dak

Bericht door jervig »

Dus...........

Niet langer talmen en geen lapmiddelen gebruiken. Plaat er af zodat ook de mogelijke vochtschade zichtbaar wordt. de boel netjes herstellen en nieuwe plaat er op. Ik zou daarbij nog steeds een goede afweging proberen te maken tussen alu of poly. Als je toch voor polyester gaat neem dan een glasvezel versterkte plaat van 2 of 3 mm en niet de standaard plaatjes zonder versterking die varieren tussen 0,8 en 1,5 mm.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Het Dak

Bericht door jervig »

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 6#p1284326


Zelfde?? in ieder geval ook dak lekkage met denk ik zelfde soort auto.

Groetjes,,

Jeroen
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Het Dak

Bericht door Pace Arrow »

jervig schreef:http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 6#p1284326


Zelfde?? in ieder geval ook dak lekkage met denk ik zelfde soort auto.

Groetjes,,

Jeroen
yep, helemaal dezelfde, we zijn d'r uit en kopen een andere........grapje!
Er komt gewoon een nieuw dak op.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Geen commentaar
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Het Dak

Bericht door Paulus407 »

Jongens, Sorry dat ik me hierin meng. Met alle respect, maar jullie lijken wel een stel vrouwen (no offence ladies).
De man draagt als oplossing voor een lekkend dak het plaatsen van wat zonnepanelen. Jullie beginnen over het rendement, waar t helemaal niet om gaat en maken er heel krampachtig een discussie van. De topicstarter kan net zo goed een nieuw topic aanmaken, want hier gaat t alleen nog maar over die verdraaide zonnepanelen. Lees nu eens terug en vertel mij dan eens dat dit niet een klassiek voorbeeldje is van wat ze in de politiek "plat lullen" noemen.... (en ik heb t karmann nergens over rendement zien hebben, hij zegt alleen dat hij zn paneeltjes op zn dak heeft gelijmd en t lijkt me nog goed bedoeld ook).
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Paulus 407,bedankt voor de support, jij kijkt er tenminste nuchter naar, maar ik sta er boven omdat ik weet waarover ik het heb, vooral omdat TS om een goedkope oplossing vroeg, hij zal wel om vallen als hij de rekening van een nieuwe dakplaat krijgt, vandaar het nog plaatsen v een late foto Gr Hans
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Het Dak

Bericht door paulv »

Meer PV-panelen vind ik ook altijd een prima oplossing :angel: (voor het elektra "tekort" :lol: ), zelf met een laag rendement (dunne of gelijmde panelen), het is altijd beter dan niets :up: .

Maar ik den dat het dak van Pace Arrow in de naden lekt en dan is een oplossing met een spulletje zoals dat van Leo/Ernst :OO: voldoende om die lekkages aan te pakken. Een nieuw dak lijkt me overbodig :?: .

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 23 mar 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Het Dak

Bericht door karmann »

Altijd moeilijk vanaf een foto, in ieder geval een nwe dakplaat zonder de randen te demonteren(wat vlgs mij heel niet mogelijk is)is echt lapwerk en zonde v h geld, vandaar de suggestie het zo te dichten, met afkitten natuurlijk
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het Dak

Bericht door Admin »

Ik schreef al helemaal vóór in dit draadje dat Gietgoot 25 jaar garantie geeft op gerepareerde daken en goten. Aan te brengen met kwast of roller.
Ik had daarmee het dak van ons eerste busje behandeld, waarin nogal wat resten van antennevoetjes, luidsprekers en zwaailichten zaten, alsmede onduidelijke klinknagels en puntlassen. Nooit meer een druppel doorgekomen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Het Dak

Bericht door Paulus407 »

En dat is superspul!

Bij mij heeft de vorige eigenaar rem soort van dakleer erop gelegd. Schijnt zelfklevend of vulcaniserend te zijn. Werkt ook prima.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten