Plastidip

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Plastidip

Bericht door HanomagF40 »

Hallo camperaars,

Ik heb een korte vraag over plastidip.

Heeft iemand op dit forum ervaring met deze vernevelbare rubberlaag?
Ik wil dit graag gebruiken om mijn Hanomag-Henchel op te frissen voor de zomer.

Groeten,

Alex
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Plastidip

Bericht door paulv »

Waarvoor en hoe ga je het eigenlijk gebruiken?
Ik krijg de indruk dat het een soort spuitbare beschermfolie is en snap niet hoe je dit zou kunnen gebruiken om je camper op te frissen?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Plastidip

Bericht door Arno Z »

Ik vind het wel grappig spul, je kan voor een relatief klein bedrag je een laagje op je bus spuiten. Dus als je deze vakantie in een andere kleur wil dan kan dat (niet vergeten dat je kenteken de goede kleur moet weergeven).

Het droogt op als een rubberen laagje over je normale lak. Indien er geen roest (of ander absorberend materiaal) onder zit dan kan je een stukje lospulken en het er zo weer aftrekken. Wel heb ik gezien dat, indien je te weinig lagen aanbreng, het na een tijdje gaat vervagen.

Zelf heb ik zitten overwegen om het dashboard van de 608 hiermee in te spuiten, omdat ik verwacht dat het ook een soort anit-slip werking heeft.

Arno
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Plastidip

Bericht door HanomagF40 »

Ik had het idee gekregen na de filmpjes op youtube van dipyourcar.com

het is een simpele manier om een tijdelijke verandering van kleur te realiseren. Of het anti-slip is weet ik niet.

Mijn bus is oranje/rood en heb overwogen wit of een andere lichte kleur te proberen, als het niet bevalt kan het er zo vanaf. De prijs valt ook erg mee!

Is er iemand die er meer over kan vertellen?

Groeten
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Plastidip

Bericht door Janneman »

Van wat ik gezien heb, het is een leuek manier om bv je velgen er mooi uit te laten zien, of andere kleine delen.
Bij grotere oppervlaktes valt het vaak toch wel tegen en wordt het een vlekkenzooi.
Dan kun je nog beter met de roller matzwarte verf erop doen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Plastidip

Bericht door Hanomaad »

interessant. Wat zou dat kosten voor een hele bus erin zetten?
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Plastidip

Bericht door HanomagF40 »

Dat van die vlekkenzooi is wel iets waar ik bang voor ben, een bevriende autospuiter heeft me aangeboden het erop te spuiten voor een kratje bier.

Over de kosten kon hij me vertellen dat ik voor mijn Hanomag toch zeker 20 liter nodig zou hebben. Ik heb opgezocht wat een setje van 20 liter kost in mat wit, daar kwam het volgende uit

270-300 dollar set prijs voor de blikken Plastidip. (Met verzendkosten die daarboven op komen.)

Voor de voorbereiding hoeft de auto alleen maar vlek en vet vrij te zijn en moeten absorberende delen (roest ed.) bedekt zijn met primer.
Dit scheelt uiteindelijk in de totale kosten in vergelijking met overspuiten met lak.

voor een compleet gespoten Hanomag F40 kwam ik uit op ongeveer 600 euro incl. alle randmaterialen!

Is er niemand die dit al op een auto en of camper heeft geprobeerd?

Groetjes!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Plastidip

Bericht door paulv »

Ik ben niet verder gekomen dan rollen. Met goede verf geeft dat een zeer acceptabel resultaat met geringe kosten. Het is zeker duurzamer dan een plastic coating :think:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Plastidip

Bericht door Detlev »

Ik snap het voordeel ook niet zo goed :OO:
Verfroller en een flinke pot verf is toch veel makkelijker en vele malen goedkoper/duurzamer?
Mercedes 406 uit 1969
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Plastidip

Bericht door flipfoto »

Ik heb een oude toyota landcruiser gerestaureerd en die voorzien van wat extra's. Een van de projecten is een luchtsnorkel van RVS. Omdat ik niet zo'n bling wil heb ik hem matzwart gespoten met plastidip, die snorkel dan.... Is natuurlijk maar een klein oppervlak, maar ziet er na ruim een jaar nog steeds uit als nieuw. Verbazingwekkend spul!
peter succes

Re: Plastidip

Bericht door peter succes »

hoe zit het dan met reinigen?
:?:
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Plastidip

Bericht door Hugo »

Houd je dit in de gaten?
Groet Hugo
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8430581
Sinds wij ooit door Griekenland reden (zonder airco in een witte auto) met de binnen-thermometer op 50 graden, heeft dit onderwerp mij altijd geboeid.
Hierna geef ik twee bronnen (gewoon ff Google), maar eerst een citaat (over dakbedekking): Gemiddeld over de hele dag gemeten is het verschil in temperatuur veel minder groot dan wel wordt gesuggereerd: maximaal 45°C bij zwart en 34°C bij wit. Het verschil is aan de onderzijde van de isolatie nog veel kleiner.

Ik vind 8 a 9 graden heel wat. Ook de Stichting Garantiefonds Tommerwerk heeft het over 8 of meer graden verschil. Ik hou het op minstens 10 graden verschil tussen een witte en een zwarte, het geen niet wegneemt dat het bij een buitenlucht temperatuur van 40 graden ook in een witte erg warm wordt van binnen.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Plastidip

Bericht door Arno Z »

@Hugo

Mooie info, blij dat mijn dak wit is. Maar volgens mij heeft Alex het over een mat-witte plastidip, dus die oververhitting zal niet het probleem zijn. Wel vraag ik me af hoe dat spul zich gedraagt als het langdurig in de brandende zon staat.

Qua prijs vind ik het niet heel goedkoop, ter referentie: Ik heb dit jaar mijn bus gespoten (in de tuin ;-)) met Epifanes jachtlak. Delen waar ik had gelast en/of plamuur (ik weet dat sommigen hier het haten) eerst in de primer.

Kostenplaatje:
- Primer + Verf: € 200
- Verdunner: € 35
- Verspuit (Lidl): € 10
- Afplakzooi (rol stucloper en tape): € 25

Totaal: €270
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Plastidip

Bericht door Thekapitein »

Ik ben van plan om het dak van mijn MB opnieuw wit te maken nadat ik de roest plekken behandeld heb.

Hoe is het resultaat bij jouw geworden? En is het ook met een roller te doen?
Zijn er nog andere manieren, behalve met verf van de gamma enz.

En weet iemand waar de kleurcode staat bij Mercedes 711?

Marco.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten