Chroom-6

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Chroom-6

Bericht door baasje »

Ik lees de laatste tijd nogal wat verontrustende berichtende over het gebruik van Chroom-6 in de verf en primer van oude legervoertuigen.

Nu heb ik een Mercedes-508 DG ex Duitse legerambulance. Deze was legergroen maar ik heb em helemaal afgeschuurd en overgeverfd. Nu vraag ik mij af of in dit type (die in Duitsland al in de fabriek zijn geverfd) ook chroom-6 in de verf is toegevoegd.

Maak mij een beetje zorgen.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Chroom-6

Bericht door Fvd »

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/wat ... ~a3722490/

De doe-het-zelver hoeft zich echter geen zorgen te maken, meent hij. De situatie van destijds in de werkplaatsen van Defensie is niet te vergelijken met bijvoorbeeld het thuis verzagen van een stuk geïmpregneerd hout. In de hangars werd dagelijks geschuurd aan de chromen oppervlakten van tanks en vliegtuigen, waarbij grote hoeveelheden stof met daarin chroom-6 vrijkwamen. Een oud-medewerker vertelde aan de Volkskrant dat hij 'het ijzer in zijn boterhammen proefde'
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Chroom-6

Bericht door DVIII »

ik vind nu dat je een beetje te kort door de bocht gaat als "deskundige" Fred ( Fvd) , schuren aan chromen onderdelen ??? , het gaat om VERF en wel de bekende witte en grijze MARINE verf , dus verf die je aan een marineboot smeert , anti corrosieve verf welteverstaan. chroom 6 is daar een actief bestanddeel van. als je wilt kun je naar de film Erin Brokovich kijken vermakelijk, leerzaam en tijdloos , julia roberts speelt een juridisch assistent die de bodem van een vervuilingsschandaal opdiept , soms letterlijk . het gaat dan wel niet om verf maar om koelwater . maar goed defensie smeerde het in den helder (vlissingen) en andere marinewerfplaatsen lustig op los zonder de juiste maatregelen , de russen moesten ineens aanvallen , je weet wel .
kortom een serie vergiftigingen waar je als schilder aan bloot staat plus een beetje chroom zes.
dus ik vraag je , kom niet met zo'n verhaal over het schuren van chroom want je maakt jezelf belachelijk , ook als je dit verhaal in commissie verteld.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Chroom-6

Bericht door DVIII »

in antwoord op baasje , je moet nooit onbeperkt schuurstoffen van verf inademen , er zal denk ik wel geen chroom zes in de groene defensie verf zitten voor landvoertuigen , maar dan zit er zeker iets anders in waar je niet blij van wordt . schuren doe je altijd met afzuiging zelfs hardhout stof is ongezonder dan je zou vermoeden , daarom moet er tegewoordig ALTIJD een afzuig installatie op een werkplaats zaag zitten in proffesionele werkplaatsen zelfs op de bouwplaats . en moet je altijd werknemers de middelen verstrekken om gezond weer naar huis te gaan , dus afzuigen die hap !
ps van een paar weken van je leven verf afschuren zal je niet meteen ziek worden maar van jaar in jaar uit wel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Chroom-6

Bericht door De Rooie Reus »

Er zat inderdaad chroom-6 in de verf voor legervoertuigen. Aanbeveling toentertijd was onder meer het schuren in de buitenlucht te laten plaatsvinden. Er zou een medewerker aangesteld moeten worden om de afzuiginstallatie te bedienen.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Chroom-6

Bericht door Fvd »

@ Antonius,Freek , Hendrik,,whatever ,(DVIII) :

Enige gematigdheid is hier wel gepast

Als je nou de link goed had bekeken , en het is duidelijk dat je dat niet hebt gedaan,en als je de tekst die ik poste nou fatsoenlijk had gelezen , wat je ook niet hebt gedaan,had je geweten dat ik een tekst uit het betreffende artikel heb gepost en niets heb gepost op persoonlijke titel, en had je je overtrokken reactie richting mij achterwege kunnen laten

Fvd, nog steeds niet Fred :WTF:
Laatst gewijzigd door Fvd op 02 okt 2014, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Chroom-6

Bericht door karmann »

Baasje ik wilde het nog eens niet weten ,het is gebeurd, je kan het toch niet terug draaien, als U zich nu maar geen ziekte in gaat beelden, roken is veel slechter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Chroom-6

Bericht door Anton »

Hoi,

Hier het artikel:


Wat is chroom-6 en hoe gevaarlijk is het?

Medewerkers van Defensie zijn blootgesteld aan grote concentraties van de kankerverwekkende stof chroom-6, zo blijkt uit meetrapporten uit 1999 en 2002. De rapporten zijn in bezit van de Volkskrant. Wat is chroom-6 en hoe gevaarlijk is het?
Door: Joost de Vries 21 augustus 2014, 17:31
14

Chroom-6 werkt op het genetisch materiaal, het tast het dna aan

Chroom-6 is in feite een handig goedje: deze geproduceerde variant van natuurlijk chroom hecht zich gemakkelijk aan allerlei andere metalen en kan verwerkt worden in onder meer hout, verf en plastic. Als deklaag of ingrediënt van bouwmaterialen biedt het extra stevigheid en bescherming tegen corrosie. Denk aan roestvrij staal, chromen afwerking van voertuigen, beschermende verf, geïmpregneerd hout en als deklaag van militaire voertuigen. In vaste vorm kan het geen kwaad, maar als het als stof vrijkomt, kan zelfs een kleine hoeveelheid al kanker veroorzaken.

Het metaal wordt al decennialang gebruikt in de verf- en staalindustrie, zegt Martin van den Berg, hoogleraar toxicologie aan de Universiteit Utrecht. Hij weet dat het tussen de jaren '60 en '80 veelvuldig werd geproduceerd en verwerkt. Sindsdien zijn de gezondheidsrisico's van chroom-6 bekend en is het gebruik van de stof afgenomen. 'Dierproeven hebben aangetoond dat het kanker kan veroorzaken.'

Stof tast het dna aan
Inmiddels bestaan voldoende aanwijzingen dat dit ook voor mensen geldt, zegt Van den Berg. 'Chroom-6 werkt op het genetisch materiaal: het tast het dna aan waardoor tumoren ontstaan. De kans op longkanker is het grootst, maar het wordt ook verdacht van het veroorzaken van kanker in andere organen.'

Defensie had destijds absoluut kunnen weten hoe gevaarlijk het was

De hoogleraar onderscheidt drie manieren waarop chroom-6 in het lichaam kan komen: via de huid (bijvoorbeeld bij het zweten), door inademen en door inslikken. Het is daarom nog gevaarlijker dan asbest, stelt de hoogleraar. Asbest wordt nauwelijks door de huid opgenomen en komt vooral door inademing in de longen terecht.

Chroom-6 kan via de poriën in het lichaam komen, via het inademen in de luchtwegen en via doorslikken (bijvoorbeeld bij hoesten door stof) in maag en darmen. Bij verwerking ervan zou het hele lichaam beschermd moeten zijn, zegt Van den Berg.

De medewerkers van Defensie die in hangars in onder meer Brunssum en Vriezenveen onderhoud pleegden aan Amerikaanse gevechtsvliegtuigen en tanks hadden die bescherming niet. Van den Berg: 'In het stof dat bij het schuren in de lucht kwam, werden belachelijk hoge hoeveelheden chroom-6 gemeten. Defensie had destijds absoluut kunnen weten hoe gevaarlijk het was.'

Tientallen miljoenste van een gram
Bij langdurige blootstelling kan een kleine hoeveelheid chroom-6 waarschijnlijk al kanker veroorzaken, zegt Van den Berg. De norm is daarom tegenwoordig streng: volgens adviesinstituut de SER mag de concentratie niet hoger zijn dan 'tientallen miljoenste van een gram per kubieke meter lucht'.

Met verzagen van een partij oud hout komt geen dergelijke concentratie chroom-6 vrij

De doe-het-zelver hoeft zich echter geen zorgen te maken, meent hij. De situatie van destijds in de werkplaatsen van Defensie is niet te vergelijken met bijvoorbeeld het thuis verzagen van een stuk geïmpregneerd hout. In de hangars werd dagelijks geschuurd aan de chromen oppervlakten van tanks en vliegtuigen, waarbij grote hoeveelheden stof met daarin chroom-6 vrijkwamen. Een oud-medewerker vertelde aan de Volkskrant dat hij 'het ijzer in zijn boterhammen proefde'.

Een verflaag op een oud huis met daarin chroom-6 is ongevaarlijk. In tegenstelling tot asbest blijft chroom-6 hard en gaat het niet op den duur verstuiven. En zelfs wie besluit de zaag in zijn geverfde planken te zetten, loopt waarschijnlijk weinig risico, zegt de hoogleraar. 'Met verzagen van een partij oud hout komt geen dergelijke concentratie chroom-6 vrij.' De blootstelling aan de giftige stof is in dat geval ook van te korte duur om echt risico op te leveren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Chroom-6

Bericht door DVIII »

ik denk dat de krant en de hoogleraar niet goed voorgelicht zijn .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten