Lekke gmc vandura daklijst

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
RensB
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2014, 02:45

Lekke gmc vandura daklijst

Bericht door RensB »

Hier dan eindelijk het draadje over de lekkage aan mijn gmc vandura.

Afgelopen zaterdag heb ik lekkage ontdekt, eerst heb ik toen een aantal plekjes gedicht met kit, deze zijn nu voorlopig dicht, vandaag gekeken en er blijkt toch meer aan de hand.

Even een omschrijving van de situatie:

Bij mijn gmc vandura is het dak opgehoogd met een polyester dak. Dus het lage dak eruit gezaagd en het hoge erop gemonteerd. Over deze naad zit een lijst waardoor de 2 daken aan elkaar vast komen te zitten met om de 11 cm een schroef. Over deze lijst zit weer een kunststoffen strip om de schroefveren te beschermen.

Ziet er zo uit:
ImageUploadedByTapatalk1413210178.268395.jpg
Waarschijnlijk een constructie die bij andere merken ook wordt toegepast.

Nu ontbreekt er achteraan een stuk van de "zwarte lijst" . En wanneer je vanaf de binnenkant naar de naad kijkt zie ik licht (overdag dan) .

Mijn vermoeden is dat er op de plaats waar de zwarte strip ontbreekt water door komt, dit is natuurlijk makkelijk te verhelpen, maar voor de andere kieren tussen stalen rand van het dak en het polyester dak is het misschien noodzakelijk om de strip los te halen, goed te kitten en weer bevestigen. Nu mij vraag, heeft iemand daar ervaring mee, en/of goede tips of nog beter een makkelijkere oplossing.

Het spreekt voor zich dat voor de lekkage is opgelost de camper niet verder ingericht kan worden.

Ik hoop dat iemand mij op weg helpt.

Groeten Rens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lekke gmc vandura daklijst

Bericht door Admin »

Hi Rens,

De vraag stellen is 'm beantwoorden. Ga er maar van uit dat die zwarte strip alleen voor het mooi is. Hooguit om te voorkomen dat er spinnetjes in de strip gaan wonen.

Je zult echt moeten kitten over de hele lengte tussen oud (metaal) en nieuw (kunststof), inclusief de gaatjes voor de schroeven. Je boft nog dat je niet het hele dak in één keer hoeft te doen. Je kunt b.v. twee meter losmaken, met wat wiggetjes de twee schalen een beetje uit elkaar drukken, de tussenliggende ruimte schoon maken (b.v. met thinner of MEK - niet opsnuiven) stevig in de kit zetten (ik zou MS polymeer nemen, die hecht erg goed, is ongevoelig voor vocht en UV, blijft een klein beetje plastisch en is overschilderbaar) en de schroefjes er vlot weer in draaien.

Als je er nog geen hebt, een oplaadbare schroefboor verdient zich in één Vandura-dak ruimschoots terug. Ik hoop voor je dat de schroeven (ik neem aan dat dat zelftappers zijn) niet vastgeroest zijn. Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Lekke gmc vandura daklijst

Bericht door Arno Z »

Aansluitend op die laatste opmerking, voeg ook vast een linkse tap toe aan je gereedschapskist (als je die nog niet hebt)
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Lekke gmc vandura daklijst

Bericht door Fvd »

in mijn beleving kom je er alleen op de juiste manier, door je hele dak te lichten, alleen dan kan je alles bekijken en aanpakken, geheid dat als ie ergens lekt het op andere plaatsen ook aan zit te komen, en alleen die zaken aanpakken die nu lekken is dubbel werk verrichten in toekomst

my 2 cents

fvd
RensB
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2014, 02:45

Re: Lekke gmc vandura daklijst

Bericht door RensB »

Zo had ik t eigenlijk ook gegrepen van admin, alleen dan stukje voor stukje, dit leek me allen ook weer lastig omdat de alu strip er niet erg flexibel uit ziet.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lekke gmc vandura daklijst

Bericht door Admin »

Die strip is ook niet erg flexibel. En breekt bij te ver buigen makkelijk op de gaatjes. Maar met wat voorzichtigheid blijft-ie wel heel. Na terugbuigen en vastschroeven kun je 'm weer strak(ker) maken met een rubber hamer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten