Wiellagers voorwielen Fiat

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Joske »

Beste,

Ik heb al een 4 tal maal wiellagers vervangen op een tijdspanne van 35.000 km.
Sinds enige tijd weet ik waar het probleem vandaan komt (kwam), het is een heus Fiat probleem van de vorige serie.
Er zijn er veel meer die met defecte wiellagers rond rijden dan je denkt. Hoe te ontdekken? Trap bij een snelheid van 90 km/uur het koppelingspedaal in en het (motor) lawaai moet onmiddelijk verdwijnen, indien een licht tot zwaar grommend geluid afneemt met de snelheid zijn de lagers beschadigd en aan vervaning toe.
Wil je hier meer over weten licht ik dat op dit forum graag toe.

Joske
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Anton »

Hoi Joske,

Welkom op het forum!

Het door jou genoemde euvel kwam/komt dat niet doordat de assen aan de korte kant zijn?
Ik heb daar eens iets over gelezen maar weet niet meer waar.
Maar verblijd ons met je kennis.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Bommes »

Ondanks dat dit forum niet de plek is om aannames en gedachten te posten:

Ik had ergens op gevangen dat het te maken had met een slechte "aarding" van de voortrein er iets mee te maken had.
Had zelfs gelezen dat er fiat dealers waren die een extra massa kabel van bijvoorbeeld het voorwiellager huis naar het chassis leggen.
Maar nogmaals dat is wat ik ergens opgevangen had het zal dus wel complete onzin zijn. :roll:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Joske »

Beste Anton,

De voorste wiellagers van een fiat bestaan uit een massieve buitenring en 2 apparte binnenringen met 2 rijen kegellagers er tussen. Het lager is volledig gesloten en van liftime vet voorzien. De aandrijfassen ( links een korte, rechts een lange met een tussenlager) zitten in de wielflens, waarop de schijfrem en het wiel op vastgebout zitten.
Het probleem zit nu preciues in de wiel flens.
Het nieuwe lager wordt in de wielpoot (gietstaal) geperst met een hydraulische pers van minimaal 30 ton.
Hierbij moet je opletten dat een drukplaat wordt gebruikt dat enkel en alleen op de buitenring van het lager drukt, anders is het lager reeds beschadigd voor het in gebruik is. Daarna wordt een grote inwendige circlips geplaatst om het op zijn plaats te borgen. Daarna wordt de wielflens in het gelager geperst. Hier moet je de binnenring ondersteunen tijdens het persen anders is het lager wederom verbeurt verklaart. Na het inpersen van de wielflens zal je merken dat de wielflens zeer schroef draait, dit komt omdat de speling tussen de 2 binnenringen van het SKF lager is weggeperst en de speling minimaal is op de rollen. Deze speling is te klein om een lager warm te laten draaien.
Tijdens de montage van de wielpoot met het nieuw lager wordt de aandrijfas in de wielflens geschoven. De aandrijfas is wederom iets korter dan de wielflens en de binnenringen van het lager. Het opspannen van de kardanas (aandrijfas) met de grote borgmoer doet de binnenringen weer tegen elkaar klemmen, waardoor er nul-speling ontstaat op het lager, wat heel slecht is voor het uitzetten bij warmlopen. De juiste werkwijze om de borgmoer aan te spannen is als volgt.
De borgmoer van de kardanas die het geheel samen brengt span je zeer goed aan met de ringsleutel 41 zodat alles spelingsvrij staat, daarna los je terug de borgmoer en draai je deze moer met slechts één vinger tegenaan, daarna de moer zelf borgen op de inkepingen op de steekas (aandrijfas).
Het probleem zit er in dat van bij Fiat uit de moeren teveel worden aangespannen, waardoor de lagers spelingsvrij worden en niet meer kunnen uitzetten door warmteontwikkeling. Tijdens het nemen van afdalingen in de bergen komen de remmen maar ook de wielnaven en lagers zeer warm. Daar ze te weinig kunnen uitzetten ontstaat er een soort kleine inwendige plaatselijke lasverbindingen tussen rollen en lagerdelen, dit doet het lager beschadigen.
Deze technische info is bekomen van een zeer ervaren vrachtwagen technieker die regelmatig met het wiellagerprobleem wordt geconfronteerd. Het heeft absoluut niet te maken met electrische ontlading (heb ook reeds geruime tijd massakabels aan de veerpoten hangen) en lange en korte steekassen. Bij mij zijn beide zijden elk al 2 maal vervangen, hopelijk voor de laatste maal binnen de 100.000 km.
Ieder wiellager dat ik heb gedemonteerd, heb ik door geslepen om de ernst van het euvel te zien, de laatst gedemonteerde heb ik behouden, je staat versteld van wat je ziet.
Bij deze hoop ik dat ik menig mensen kan helpen en kosten sparen.
Nog even dit, mijn eerste wiellager is in garantie door een gekend Fiat-daeler op 13.000 km vervangen, dat zelfde lager was weer stuk binnen het jaar en na 8.000 km, bijna niet te geloven maar waar. Vanaf toen heb ik ze zelf vervangen, maar niet op de goede manier, want slechts een 3 tal maand geleden bekwam ik deze info van een vrachtwagentechnieker.

Joske
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Anton »

Hoi Joske,

Das een mooie en duidelijke uitleg: dank.
Ik heb zelf ook een camper van Italiaanse makelij en zal als het beter weer (minder koud) de wielen eens van de grond halen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door DVIII »

dat is goede informatie, ik heb dan wel geen fiat , maar ik kom regelmatig dit soort euvels tegen in machines en oa waterpompen. dan is het zaak dat je de juiste inbouw instructie hebt. bedankt Joske.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Joske »

Beste,

Van mijn huidige Citroën Jumper 2009 3.0 L4H2 heb ik op 58.000 km ook weer een lager moeten vervangen.
Het gedemonteerde lager achteraf door geslepen en weer een geval van put-erosie.
Of er is iets fout met de kwaliteit van SKF of er is veel te veel voorspanning want je hebt een heel zware pers nodig om de naaf en lager in en uit te persen. Eerst ge probeert met 15 ton pers en dit lukte niet, naar een zware 50 ton pers moeten gaan.

Joske

En dit was het antwoord van SKF:

Geachte heer,

De klacht die u beschrijft bij uw camper van het merk Citroen is een vaker voorkomend gebrek.
Het heeft niets te maken met de kwaliteit van het lager.
SKF levert dit lager ook aan de autofabrikant en het lager voldoet volledig aan de eisen die men daaraan stelt.

Wel is de belasting van een lager van een bestelwagen bijzonder.
Put-erosie ontstaat meestal door het rijden in een put of het ontvangen van een stoot van het wiel van de auto.
Corrosie kan ook ontstaan wanneer de bestelwagen kort in bedrijf is en een langere tijd stilstaat in een vochtige ruimte.
Gevolg daarvan is dat de loopbaan van het lager beschadigd, en bijgeluiden ontstaan wanneer het lager draait.
Als dat wordt vast gesteld is een vervanging van het lager noodzakelijk.

Wanneer een nieuw lager wordt gemonteerd, is het niet ongebruikelijk dat ook de naaf waarin dit lager is opgesloten wordt mee vervangen.
Het is zeer goed mogelijk dat de naaf door gebruik ovaal is geworden en ook het nieuwe lager daardoor ovaal wordt gedrukt wanneer deze
in de naaf wordt geperst.
Daar kan het lager niet tegen en het lager zal na korte tijd weer kapot draaien.

De enige remedie in dit geval is dus: Vervang lager en naaf gelijktijdig en probeer tijdens opslag van de camper de
lagers zoveel mogelijk te ontlasten of regelmatig te draaien.

Ik hoop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.

Met Vriendelijke Groeten,
Best Regards,

Regional Sales Manager

Automotive Market
Vehicle Service Market (VSM)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door DVIII »

winterslaap is denk ik de oorzaak van deze reactie na zeven jaar , te lang opgebleven en nu te lang blijven slapen .
overigens is de reactie van skf niet zo heel proffesioneel , maar ik zou denken , lekker door laten slapen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door karmann »

Beter laat Dan nooit,het is echter wel de remedie,waar veel Fiat rijders iets mee kunnen,,ze hebben toch al meer Dan doorsnee problemen,met de Fiat kwaliteit.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Wiellagers voorwielen Fiat

Bericht door Joske »

Beste,

Het gaat hier niet om een winterslaap of beter laat dan nooit, maar het is gewoon weer een nieuw en recent geval van wiellagers te moeten vervangen bij mijn huidige camper. Hier wil ik er op wijzen en duidelijk maken dat de Fiat/PSA groep duidelijk een probleem heeft op dit vlak.
De uitleg van SKF is echt beneden alle niveau, zeker daar mijn huidige camper op een 4 ton chassis staat.
Dat ze voor de lichtste tot de zwaarste modellen van hun camionetten en campers het zelfde type van lagers gebruiken is helemaal kort door de bocht.
En als echte technieker weet ik dat er gewoon veel te veel voorspanning op de lagers staat, waardoor bij zware belasting er put-erosie ontstaat in de lagers met het gekende gevolg.

Joske
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten