waarschijnlijk lekke remcillinder?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Unknown User

waarschijnlijk lekke remcillinder?

Bericht door Unknown User »

sinds kort bezitten wij een mb 406 uit 1975 en zijn met deze naar camper omgebouwde bus rondom gelukkig. Enige tijd geleden viel mij op dat bij het rechter achterwiel aan de wieldop zijde wat olie lekte. Bij mij rees dan ook het donkerbruine vermoeden dat er sprake is van een lekke remcillinder omdat ik ook al een keer remolie moest bij vullen.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik kan vaststellen of de cillinder werkelijk lek is en hoe ik het vervangen hiervan ga aanpakken te beginnen met het verwijderen van de wielen.
Mede namens vrouw en kinderen hartelijk dank
Fam geelen(toine)uit Den Helder.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo fam. Gelen,

Olie aan de wiedop zeide (dus de buitenzeide) van het wiel is geen remvloestof, maar olie die uit de steekas let, even geen wieldop dan zie je wel waar het vandaan komt.

Het moeten bijvullen van remvloeistof betekent echter wel dat er dus ergens remvoeistof weg lekt via rem of koppelings cilinder en dat is niet eenvoudig vast te stellen waar dat is.

Voor dat ik nu hele verhalen over mogelijke denmotages, controles en reparaties ga schrijven wil ik graag eerst wan je weten of je dit zelf kunt doen.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Unknown User

Bericht door Unknown User »

hallo bert,ik beschik gelukkig over voldoende sleutelvaardigheid om een dergelijk probleem aan te pakken. ben machinist kleine handelsvaart geweest.
Dus volgens jou zou er olie uit de steekas lekken. Inderdaad zag ik tijdens het vervangen van de achterbanden dat de as waar de afdekplaat van de as op zit(die met die 5 of 6 boutjes) nogal vettig was.Dus dit zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Voor wat de remolie betreft heb ik tijdens het nalopen van de hoofdremcillinder en remleiding geen lekkages kunnen ontdekken.
Wat me wel opgevallen is dat er onder de versnellingsbak wat oliedruppels hingen.(geen heldere olie) Ook verbruikt de motor voor zover dit van belang kan zijn een nauwelijks meetbare hoeveelheid olie op 1000km.
Voor wat het bijvullen van de remolie betreft,zoals gezegd hebben we de bus nog niet zo lang en heb ik de olie bijgevuld toen ik voor de eerste keer alle vloeistof peilen heb gecontroleerd. Olie peil stond toen iets onder het midden van min.-max. Ik hoop dat je hier voldoende informatie mee hebt gekregen en hoor graag van je hoe ik deze lekkage verhelp.
ps ik vind trouwens het rem vermogen van de bus niet echt geweldig maar dat zal wel komen omdat ik verwend ben met het remvermogen van moderne auto's.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Steekas lekkage

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo,

Het verhelpen van steekas lekkege en ook als de steekas gedemomteerd/gemonteerd moet worden.

De 6 stuks M10 bouten los, met een hamer de flens lostikken, de steekas uitnemen, de pasvlakken van naaf en fles voorzichtig schoon krabben,
BLAUWE SILICONENPAKKING aanbrengen, (uit een tube) verkr. bij b.v. Berzan/ Autogros, as terug plaatsen (maakt niet uit in welke stand), moeren weer aanbrengen en vastzetten en na een paar honderd Km nog even NATREKKEN.

De ollie onder aan de versnellingsbak lijkt mij geen remvloestof, want dan zou het verlies wel erg veel moeten zijn, het lijkt me motor of versnellingsbak olie als het niet te gek is, zou ik er niets aan doen.

Wat de remvloeistof betreft gewoon het peil in de gaten houden en als dat toch (te veel) zakt en je wilt zeker zijn, als een remcilinder let is dat bijma altijd bij de cubjes en is de eenigste mogelijkheid van controle, demontage van de remtrommels (en dus ook weer de steekassen.

Ik heb 6 week geleden de achter remvoeringen en cilinders vernieuwd van mijn 508.

Of de remvertaging voldoede is merk je wel bij de APK, is in vergelijking met een moderne auto zeer matig, dat is dus normaal.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten