weggedrag

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

weggedrag

Bericht door Kasper »

Ik ben niet tevreden over het stuurgedrag van mijn bus. Ik verwacht geen scherp sturen zoals een personenauto dat doet. Maar volgens mij moet het beter kunnen.

Er is een vaag gevoel rond de middenstand. Het beweegt licht en de bus reageert er wel op, zij het niet snel. Er zit geen speling in het stuur, en de uitlijning is OK (0 graden - gebaseerd op manual van defensie voor MB 508 ambulance) -

Er is ongelijkmatige bandenslijtage op het loopvlak van beide voorbanden zichtbaar. Beide zijn aan de binnenzijde meer weggesleten. Na ruim 1900 km te hebben afgelegd.

Vraag: Is de uitlijning van 0 graden wel juist?


Info:
Ik heb geen overmatige speling in de stuurkogels. Meeste speling zit in de kogel rechts: 0,7 mm (APK staat max 1 mm toe)
Fusees hebben wel vertikale speling maar volgens de APK keurmeester komt dit veel voor en is niet een probleem. Goed in het vet houden was de tip.

MB608 uit 1974.
niet fabrieksmatig verhoogd,
met alkoof
8R17,5 Fulda Ecostar banden op 5,1 bar. Dus 17,5 inch wielen.
Bladveren hebben nieuwe veerhand rubber en stalen bussen. Bladveren zijn gevet.
Nieuwe schokdempers (zie mijn ervaring elders op dit forum)
Wielen zijn net gebalanceerd (niet op de as)

Ik heb van 81 tot 83 km/h (snelheid volgens TomTom) een duidelijk waarneembaar trillen dat volgens mij van het wiel rechtsvoor komt. Dit trillen is door het balanceren verminderd maar nog steeds hinderlijk aanwezig. Ik had gehoopt dat dit door balanceren zou verdwijnen. Ik wil nog proberen of ik kan meten de band op dat wiel wellicht niet helemaal rond is, dan wel of het wiel niet gecentreerd op de velg zit (conische ringen lijken goed en zijn alle aanwezig). Ik kom hier nog op terug.

Vraag: kan de ongelijkmatige slijtage van beide voorbanden hier ook een gevolg van zijn?


Groet,

Kasper
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: weggedrag

Bericht door Frank.fjph »

Bij mij kwam de bandenslijtage toch wel hoofdzakelijk door de uitlijning, 0 is wel goed, heb ik ook .
Maar als je verticale speling hebt in je fusee, dan merk je dat toch wel.
Toen ik er nieuwe taatsen in heb laten zetten werd het weggedrag zeker beter.
Bij mij was de speling al de 1mm gepasseerd zelfs nadat ik er een 0,5 mm shim in had verstopt.
Overigens is 1mm APK afkeur, maar zoals je al zei goed dik vet doet wonderen...

Het klusje is niet goedkoop, en de garage moetde spullen nog hebben liggen en voldoend oude monteurs hebben... :wink:

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: weggedrag

Bericht door DVIII »

ik probeer me te verplaatsen in de observeringen en ik denk dat je niet er van uit mag gaan dat 0 graden correct is als je banden van binnenuit slijten , je mag in principe er nooit van uit gaan dat je toespoor 0 is als je de vooras niet aandrijft.
die hele correctie is juist om de drag te corrigeren. (drag is sleep) . Je moet het zo zien als je rijdt duwt de achteras de voorwielen als het ware klem in de spoorstang. de wielen, zullen iets naar achter leunen en aldus iets uitspoor veroorzaken
als je remt wordt dat alleen maar erger !. daarom kan je je spoorstang iets uitdraaien en de wielen iets naar binnen zetten zodat bij het rijden de boel weer recht staat.
ik vind het dan vreemd dat defensie deze informatie ,voor een voorwiel aangedreven voertuig ,voorschrijft voor een achterwielaandrijver ! .
het zal niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer zijn dat er ergens in een manual fouten in opduiken. je wordt zelf ook geacht na te denken. als je uitspoor hebt is het stuurgedrag voor rechtdoorrijden zeer onplezierig. hetgeen je spoorzoeken effect verklaard. ook stuurt het voertuig makkelijk van spoor af en is moeilijk rechtuit te rijden
voor het alsnog trillen van een van je banden , spreek die bandenboer er maar op aan , opnieuw balanceren kan wonderen doen. Dave.
Laatst gewijzigd door DVIII op 04 aug 2009, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

Dank voor beide reacties.

Ik kan dus een compensatie van de fuseespeling bereiken door wat toespoor te creeren.
Ik neem aan een kwestie van proberen? Ik wil als eerste stap de stuurstang zo verstellen dat ik aan beide zijden een millimeter extra lengte krijg (maximaal). Maar suggesties zijn welkom!

Zoals ik het lees is een betere en meer definitieve oplossing het plaatsen van shims om speling te minimaliseren. Dat heeft mijn voorkeur maar daar zie ik mij niet op korte termijn aan toe komen.

Dan worden er nog taatsen genoemd. Wat zijn dat?

groet,
Kasper
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: weggedrag

Bericht door DVIII »

voor de handigheid , vergeet dat verhaal van die fusé bussen en taatslagers. daar kijg je geen buitengewoon raar weggedrag van als het nog niet als afkeur geldt. je moet gewoon je spoorstang een kwart , .. en dan misschien nog eens een kwart langer draaien. dan krijg je weer toespoor en als je klaar bent schrap je die regel in je handboek .
geen toespoor is niet gewenst !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

Hallo Dave,

Dank voor je vlotte reactie. Ik neem aan dat je bedoelt de spoorstang een kwart SLAG langer te draaien ;-)
Ik ga dat vanavond doen. Tzt laat ik weten of ik verschil in stuurgedrag heb ervaren.

groet,
Kasper
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: weggedrag

Bericht door wouters »

Kasper,

Nog bedankt voor je bericht wbt het apk station, ik kon je niet terug mailen, want ik kreeg steeds een foutmelding :§

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de spoorstang, want jouw probleem lijkt exact op mijn probleem. Ik heb ook trillingen in het stuur boven de 85 en ook mijn banden waren schuin afgesleten. Ik heb er andere opgezet (tweedehands, wel michelin) maar dat mocht niet baten! Ook het fusee verhaal is mij bekend, werd mij ook vertelt bij de apk, maar een beetje vet en dan was het goed! Daarom had ik ook als plan; uitlijnen. Maar die stan verstellen is misschien eerst een goede optie!

Benieuwd afwachtend naar je reactie groet ik allen vanuit het altijd zonnige Groningen!

Wouter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: weggedrag

Bericht door DVIII »

voor de duidelijkheid DIE stang ... is de spoorstang en daarmee lijn je de voorwielen uit . dat heet uitlijnen en dat is voor een voertuig met allerlei snufjes en stangen aan de wielen een hele onderneming , gelukkig voor een dusseldorfer is dat maar één stang. en als je wielen van binnenuit of van buitenuit afslijten is draaien eraan de oplossing ! . van tevoren inspuiten met kruipolie kan de dag een stuk opvrolijken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: weggedrag

Bericht door GerardM »

DVIII schreef: ik vind het dan vreemd dat defensie deze informatie ,voor een voorwiel aangedreven voertuig ,voorschrijft voor een achterwielaandrijver ! .
Ik heb de indruk dat de schrijvers van defensie documentatie zich sterk laten inspireren door wat de fabrikanten voorschrijven 8) .
Daarom maar eens even in het Mercedes wph gezocht en inderdaad voor de baureihe 309, de 508, staat er toespoor 0. Dus dat klopt in ieder geval. Dat dit geen logische waarde is voor een achterwiel aangedreven voertuig ben ik met Dave eens. Ik heb vorig jaar ook al van een zeer ervaren MB monteur gehoord (toen mijn bus voor de APK ging en hij de nieuwe spoorstang bewonderde), dat 1-2 mm toespoor vaak beter is om trillingen bij hogere snelheden te vermijden.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: weggedrag

Bericht door beatrix18 »

Ik wil nog proberen of ik kan meten de band op dat wiel wellicht niet helemaal rond is, dan wel of het wiel niet gecentreerd op de velg zit (conische ringen lijken goed en zijn alle aanwezig). Ik kom hier nog op terug.
Daar zou ik zeker eens naar kijken! Met de krik de band een paar mm van de grond en al kijkend naar het spleetje de band ronddraaien. Wat je dan soms ziet is opmerkelijk :shock: maar vaak ook te corrigeren! :P
Mijn bandenboer heeft eens een nieuwe set Michelins retour gezonden daar ik ermee van de weg stuiterde. Het was duidelijk te zien dat de "band" niet rond was.....
Maar ik denk eerder aan de combinatie van band, velg en montage. Als de "foutjes" elkaar versterken is dat goed te voelen.

Peter
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

"... ga ik vanavond doen..." schreef ik. Nou dat heb ik gepoogd. Klemmen er af en draaien maar...: niet los te krijgen. Dus een nachtje in de kruipolie. Geen effect. Heet stoken met een soldeerbrander, wat hameren, weer een nachtje kruipolie: geen effect. Ik probeer te draaien met behulp van twee waterpomptangen. Eentje op het middendeel van de spoorstang, de ander op het stukje waar de kogelkom aan zit. Deze zijn beide rond, dus slecht grip. Maar ik wil de kogels aan het einde van de stuurstangen niet beschadigen.

Daarna even een weekje met de bus weg geweest. Daarna nog eens geprobeerd los te krijgen. Niets.

- Tips?

Daarom gepoogd de gehele stang van de fuseearmen los te nemen, met het idee om de stang in de bankschroef te zetten om het zaakje dan wel los te kunnen maken. Ik krijg de kroonmoeren wel los maar de pen niet uit de fuseearm. Geen beweging. Ook hier weer weken in kruipolie, voorzichtig warm stoken (rubbers!), voorzichtig slaan ed. Niet los te krijgen! :evil:

- Zijn er speciale trekkers voor?

NB- Inmiddels ook geconstateerd dat de rechtervelg net niet helemaal midden op de trommel zit (echt kleiner dan 1 mm). Maar dat zit de linkervelg ook. Voor ik dit ga centreren wil ik eerst iets toespoor hebben uitgeprobeerd. Ik heb namelijk het idee dat het trillen van het wiel rechtsvoor met name het gevolg is van "zoeken" als gevolg van het gebrek aan toespoor en de speling in het fusee. EN -vergeten- ik moet natuurlijk ook nog checken of de band niet wat ovaal is.

Groet,

Kasper
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: weggedrag

Bericht door Admin »

Misschien een tip?

Met een (grote) griptang kun je vreselijk veel meer kracht zetten dan met een waterpomptang.

Er zijn trekkers/drukkers voor het losmaken van de kogels:
- speciale trekkers (te duur om te kopen voor incidenteel gebruik, maar als een garagist je erg aardig vindt...).
- een wigvormige vork, die je met een vuistje tussen kogel en oog slaat. Werkt makkelijk, maar vrijwel 100 % kans de rubber stofhoes te mollen.
- echte kenners kunnen de conische stift uit het gat krijgen door tegelijkertijd met twee vuistjes aan weerszijden van het oog te slaan. Ik heb het zien werken, maar mij is het nog nooit gelukt :cry:

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: weggedrag

Bericht door DVIII »

het kan inderdaad erg tegenvallen de schroefdraad weer gangbaar te maken. heetstoken met gas en zuurstof is de beste aanpak, en dan onder de auto laten zitten tot het draait. en als het draait de boel goed in de verf zetten , roest niet en kan zo weer los !
als je de stang in de werkbank zet moet je een beste tafel hebben , en een beste klem ,ik heb ooit twee klemmen en een tafel van ruim 500 kg, en een branderset gebruikt !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: weggedrag

Bericht door Leo »

Bij de O303 moesten ze ook los.
Nou is dat een veul dikker spulletje dan bij een bussie, dus gepast geweld was het devies.
Lang verhaal kort: Het spul was met geen mogelijkheid in beweging te krijgen, óók niet nadat ik beide kanten had heetgestookt met gas & zuurstof.
Dus 1 kant losgemaakt, (moertje losdraaien tot de bovenkant van het tapeind gelijk is met bovenkant moer, voorhamer óp de stuurarm en dan met een mokertje een dreun op die bout/moer geven) asbest rond het rubber gewonden en wederom stoken.
Een moordenaar met enige lengte pijp & 100kg lichaamsgewicht :roll: bracht toen eindelijk (letterlijk) gillend het zooitje in beweging.

Tjah, het kan onnoemelijk vastzitten..:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

Losmaken is gelukt. Met twee griptangen. De spoorstang ter hoogte van de schroefdraad over een lengte van ca 15 cm eerst 5 minuten met een normale soldeer gasbrander zo heet mogelijk gestookt. Daarna tangen er op en wrikken maar. Dat bleek te werken.

U hoort verder...

groet,
Kasper
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

U hoort verder schreef ik een lange tijd geleden.

Nadien heb ik eerst de achterste remcylinders vervangen en de ankerplaten geverfd. Daarna bleek het schuine dakdeel van de alkoof toch niet 100% waterdicht te zijn. Dus alkoof dak vervangen door polyesterplaat zoals ze ook voor vrachtwagenopbouw gebruiken. Het dak is nu perfect. U leest: het is een echte hobby-klus-bus. Ik heb over alle klusjes 'lekker' (te) lang gedaan. Maar nu terug naar de sporing, on-topic:

Ik heb de spoorstang 3/4 slag versteld (toespoor) en proef gereden. Het weggedrag wordt er wat minder van en het probleem is niet opgelost. Ik ga binnenkort een kwart slag minderen, maar verwacht daar niet veel van. Indertijd (2003) toen ik de bus kocht heb ik een proefrit gemaakt en niets bemerkt. Ik denk dat er toen dik vet in de fusee gezeten heeft. Ik gebruik universeelvet, en mogelijk maakt dat verschil. Dik vet ga ik eens proberen. Biedt dat geen soelaas dan zien we wel weer.

Tezijnertijd deel ik mijn ervaringen hier wel weer.

Groet,
Kasper
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: weggedrag

Bericht door gilles »

hoi mischien een domme vraag maar ik lees dat je je veren heb losgehad(ingevet).
heb je de schuine volblokken/plaatjes goed terug geplaatst??(t.b.v. je askanteling)
als je as namelijk te recht op staat kun je ook een zeer vreemd rijgedrag krijgen,ook zal hij dan uit een bocht minder makkelijk terug komen.
ook hierdoor krijg je zoekend gedrag van je bussie.
het is maar een sugestie maar wel de moeite waard denk ik om te chekken.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

Hallo Gilles,

Sorry dat ik laat reageer en dank voor je tip.

Ik heb inderterijd de veerpakketten niet uit elkaar gehad. Met wat wrikken kreeg ik ruimte om (verwarmd) vet tussen de veren te krijgen. Ik heb niet op de vulblokken gelet en zal checken of het goed in elkaar zit. Momenteel staat de bus in stalling, dus controleren zal (ook) nog even duren.

groet,
Kasper
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

Besten,

Er valt weer wat te melden. Goed nieuws. Vanavond een proefrit gemaakt en de trillingen zijn aanzienlijk verminderd. Het is bijna niet meer voelbaar. Wel nog enigszins hoorbaar als je het geluid kent. Dat ken ik maar al te goed.

Wat is er veranderd:

- Fuseespeling rechts geminimaliseerd. Een vorige eigenaar heeft ooit zelf een shimring gefabriceerd en om de fuseepen geknutseld. Deze heb ik verwijderd en vervangen door een zelf gefabriceerd exemplaar, maar dan beter. Speling die daardoor resteert is ca 0,2 mm. Dit lost het probleem echter niet op. Volgende stap was:
- Wielen voor verwisselen met een set dubbellucht van de achteras. De banden die van de achteras komen zijn nieuw. Gebalanceerd zijn ze echter niet. Tevens:
- Conische vulringen geplaatst tussen remtrommel en velg, zowel links als rechts. Deze ringen ontbraken. Ik vermoed dat dit een belangrijke oorzaak van het probleem was.

Vermeldenswaardig is dat de receptionist van het bandenbedrijf waar ik een afspraak mee wilde maken om banden te balanceren op het voertuig, mij eerst uitvroeg en vervolgens opdroeg om conische ringen te plaatsen tussen trommel en velg, voordat ze aan balanceren wilden beginnen. Hij had namelijk eerder bij een bedrijf gewerkt waar ze Duitse legerambulances importeerden. Daar moest hij altijd controleren of die ringen aanwezig waren en ze zo nodig plaatsen voor de voertuigen in de verkoop kwamen.

Overigens heb ik, voordat ik die ringen heb aangeschaft, geprobeerd de velgen handmatig -met hamer- op de remtrommel te centreren. Dat is een lastig klusje. Helemaal goed krijg ik dat niet. Dat kan ook aan de band liggen. Nu met de ringen geplaatst tussen trommel en velg is bij rond draaien nog steeds een variatie zichtbaar op het loopvlak. Maximaal een millimeter, maar toch.

Er valt nu nog wat te fine-tunen. Ik wil de nieuwe voorbanden laten balanceren. De toespoor die ik eerder heb ingesteld is wellicht overmatig, deze wil ik reduceren om te kijken of dit een positief effect op de koersvastheid heeft. Misschien komt de trilling wel weer terug.. :wink:

Groet,

Kasper
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Even inhaken

Mijn bus wilde linksaf bij remmen, koud sloeg het wiel echt met een klap naar links, warm minder maar nog steeds de neiging linksaf te draaien als ik fors remde

Bus op brug gehad, vooras omhoog, alles gecontroleerd op speling, niets voelbaars overdreven speling

Op remtestbank geweest, achter ok,dwz gelijke druk, voor afwijking, rechts remde het wiel harder

Zou vreemd kunnen zijn, zou de bus juist rechts moeten willen afslaan

Beide voorwielen gesteld, nog steeds neiging links te gaan al is het iets minder

Mijn voorbarige conclusie, men heeft dit probleem op willen lossen door het rechterwiel eerder te laten grijpen/remmen,daarom stond die ook strakker afgesteld, alleen, daar zit niet het probleem imo en is dan ook niet de oplossing,

Mijn stuur staat ook sinds aankoop niet in het midden, ik vermoed dat de spoorstang krom is of men heeft aan stuurinrichting gerommeld

Welnu, het toespoor verhaal is begrijpelijk, als je remt gaan wielen iets naar buiten, en als het toespoor al niet klopt wil dat wil zo ver naar buiten dat mijn bus linksaf wil

De hamvraag: kan ik de spoorstang bij om te beginnen,een kwartslag naar binnen draaien om te kijken of dat meer toespoor oplevert en zo stap voor stap een slag verder totdat de bus niet meer linksaf wil maar rechtuit blijf gaan of draai ik daarmee beide wielen naar binnen en lost dat niets op omdat het linkse wiel al fout staat en je beide wielen verstellen de zak nie veranderd

bvd

Fvd
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

niemand?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: weggedrag

Bericht door Anton »

Hoi,

Niet zo maar aan gaan draaien, laat hem uitlijnen als het nodig is.
Het schijnt dat de remslangen wel een voor een verstopping kunnen zorgen.
Laar iemend hard op de rem trappen kijk wat de remslangen doen.
Je kunt natuurlijk ook de rechterslang vernieuwen, dat kost nou ook weer niet de hele wereld.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: weggedrag

Bericht door HenkWarmenhoven »

Halo FvD

Je schrijft:
Mijn bus wilde linksaf bij remmen, koud sloeg het wiel echt met een klap naar links, warm minder
Het kan zijn dat je een combinatie van meerdere problemen hebt.
Maar vanwege het feit dat het remgedrag blijkbaar afhankelijk is van de temperatuur, geef ik je de volgende tip:
Ik had een soortgelijk probleem, en vond na het nodige zoekwerk op dit forum de oplossing.
Al mijn flexibele rem- en koppelingslangen waren dermate verouderd dat ze bij het remmen en ontkoppelen uitzetten.
Dit resulteerde in slecht ontkoppelen en onregelmatig (achteraf afhankelijk van de temperatuur) remmen.
Nadat ik alle 4 de slangen had vervangen was het probleem niet meer aanwezig.
4 slangen zijn de kosten niet en ik zou het in jouw geval proberen.
Noot: ook Anton verwijst naar de flexibele slangen, maar dan i.v.m. eventuele verstopping.
Succes!
Groeten, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: weggedrag

Bericht door Kasper »

Hoi,

...komt misschien door het mooie weer van de afgelopen dagen.

Je geeft aan dat de rechter rem eerder aangrijpt dan links, terwijl je gezien het gedrag dat je ervaart anders zou verwachten. De remmen heb je proberen te stellen. Ik heb geen idee wat er dan nog aan de hand zou kunnen zijn. Maar ik zou het toch in het remmen zoeken.

Over je hamvraag:

Ik verwacht hier helemaal niets van. Maar je kan het voorzichtig proberen. Kijk -toch nog een keer- goed of er niets verbogen of defect is in de wielophanging en stuurinrichting, en dat spelingen zich binnen de marges bevinden. Je kan vervolgens iets toespoor creëren. Onthoud hoeveel je aan de stang verstelt. Als je vervolgens rechtuit rijdt op een vlakke weg gaan de beide wielen vanzelf onder dezelfde hoek staan. Een klein beetje naar binnen gericht. Haalt dit niets uit, herstel dan de oude situatie.

Na dit gedaan te hebben zal je stuurwiel vermoedelijk nog steeds afwijken van de rechtuit stand. Maar dat corrigeer je later op een andere manier, met die korte stang. Zorg dat de twee delen van deze stang nog voldoende in elkaar blijven grijpen.

Succes,

Kasper
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: weggedrag

Bericht door Fvd »

Kijk eens aan, bedankt voor de tips alvast :up:

Het is met dit probleem idd wat zoeken,het is na wat rijden iets beter geworden door stellen van de remmen, ze grijpen nu gelijk aan maar het linksaf willen is nog steeds

Speling heb ik samen met iemand anders gecontroleerd op de brug en dat was nihiel

Vervangen van slangen is idd niet zo kostbaar ,ook ik heb ervaring met de bekende prop door ouderdom

Zoals ik zelf altijd roep, de oplossing begint bij het vinden van de oorzaak en dat is bij die bussen nu eenmaal niet zo eenvoudig

aan de slag

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten