kilometerteller/ tachograaf

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

kilometerteller/ tachograaf

Bericht door Sylvia »

Namens Wim Leewis de volgende vraag:

Na de overstap op 17,5 inch velgen en nieuwe banden meet de kilometer een andere snelheid. Is dat in te stellen, terug te schroeven of anderzinds bij te stellen?
Bij 70 kilometer op de teller rijd ik ongeveer 80 kilometer.
Gemeten bij Overschie (max 80 km zone) meerijdend met het overige verkeer dat daar geen stap harder rijdt i.v.m. 100% pakkans.
groetjes, Sylvia
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wim,

Wat er normaal gebeurt (de periodiek ijking van de tachograaf is verplicht, in elk geval bij bedrijfsmatig gebruik en meer dan 3.5 ton), is dat een erkend bedrijf (Siemens/VDO/Kienzle/Taxameter Centrale/...) een klein tandwielkastje tussen de uitgang van de versnellingbak en de tellerkabel zet.
In dat kastje zitten twee kunststof tandwieltjes die in elke verhouding uit een grote kast komen... Het heeft dus geen zin op de sloop naar zo'n kastje te gaan zoeken, want exact krijg je de aanwijzing dan nooit.

De ijking zelf gebeurt door een bekend traject van exact 1000 m te rijden en de aanwijzing van de tachograaf naar die afstand te corrigeren.

Voor de juiste relatie tussen snelheid en afstand staat de fabrikant garant, met zijn e-typegoedkeuring.

Misschien kun je het op een accoordje gooien met een bedrijf, waarbij je zelf een deel van het werk doet en geen certificaat verlangt?
NB Mijn Pocket-PC met GPS-ontvanger geeft wèl de juiste snelheid aan. Een leuke bijkomstigheid van een handig apparaatje!

Groeten,
Ernst
Unknown User

snelheidsmeter

Bericht door Unknown User »

Ik heb dat ook, maar vind het niet zo erg.
Een correct werkende snelheidsmeter is toch niet verplicht mag ik hopen? :?

't is inderdaad zo'n tien km bij tachtig en hoe langzamer je rijdt, hoe keiner het verschil.
En als ik stapvoets rijd, zwabbert ie tussen de nul en de twintig: "eh... eh.... ik weet het niet hoor! Twintig! Nee, tien! Eh...." :~)

't is alleen lastig op tachtig of zeventig-km wegen met heel veel controle. Dan rijd ik voor de zekerheid maar iets langzamer, wat de rest van het verkeer niet altijd kan waarderen..
(maar die waarderen het ook niet als ik in een auto met goed werkende snelheids-meter gewoon rijd wat mag).
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Snelheid op Navigatie

Nu de snelheid kan men ook bij een Tom Tom aflezen en net als dat Ernst al zei dat is zeer handig
En wij navigeren met een Tom Tom 700 en Europa is dus op een harde schijf van 2.5 Gb gezet
Werkt perfect

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Eduard »

Ik had ook, na het veranderen van kroonwiel en pignon om sneller te kunnen rijden, een andere aanwijzing van de snelheidsmeter.

Ik heb, met behulp van de GPS, op het glas van de snelheidsmeter kleine wigvormig geknipte stikkertjes geplakt op de plaats van de wijzer bij de GPS snelheid van 70, 80, 90, 100 en natuurlijk ook 50 en 60.
Daarna had ik de GPS niet meer nodig om te weten hoe hard ik rijd.

Echter, ik heb nu een cruise control en heeft VDO het betreffende tandwieltje in de snelheidsmeter aandrijving gezet en wijst hij dus nu correct aan.

Met vriendelijke groet,
Eduard
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Ongeveer hetzelfde als Eduard heb ik gedaan met de motorfiets!
Deze komt oorspronkelijk uit Amerika en gaf mijlen aan !

Ik heb nu opvallende plakkertjes bij : 50 , 80 en 120
Als er terplaatse een afwijkende snelheid is van bv. 30 of 70 , dan is die best wel te schatten.
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
brt
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2005, 21:19
Locatie: Haarlem

Bericht door brt »

mijn bus heeft er ook last van. Dat was vooral in het begin erg wennen, je gaat je toch afvragen wat er aan de hand is als iedereen zo rond de 75 a 80 kilometer per uur rijdt. Ik bleek gewoon 100 te rijden. Ik wist niet dat ie dat kon.

Dat met die plakkertjes ga ik denk ik ook proberen, dat lijkt me een stuk goedkoper dan zelf een GPS aanschaffen (hoewel die wel hoog op de verlanglijst staat).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten