koppeling OM314 ontluchten

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Onlangs is mijn mechanische koppeling naar mijn OM314 vervangen door een hydraulische. Helaas was het slangetje dat naar de werkcilinder loopt lek en kon ik dus niet meer koppelen. Het slangetje is vervangen en ik heb het remvloeistof reservoir bijgevuld met dot3, maar nu moet ik nog ontluchten. Ik heb al geprobeerd om op de werkcilinder het ontluchtings "dopje" open te zetten en dan met het pedaal te pompen maar dit gaf geen resultaat.

Mij is verteld dat een methode is de werkcilinder open maken en dan met een schroevendraaier de zuiger naar binnen drukken om alle lucht eruit te krijgen, dan pedaal in en nog eens.

De werkcilinder open maken is lastig, omdat de uitlaat hier nu bij in de weg zit en ik weet hoe lastig de werkcilinder weer in elkaar gaat. Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is om te ontluchten mbv de ontluchting van de rem. Ik heb deze methode ook nog nooit gedaan of zien doen. Kan iemand mij uitleggen wat voor een onervaren persoon als mijzelf de makkelijkste methode is om te ontluchten?
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Goldwingh »

Als het systeem het zelfde is als van de 609, dan hoef je niets anders te doen dan de ontluchting op de werkcilinder open te zetten, net zolang tot er geen luchtbelletjes meer zijn. Zorg dat het reservoir goed vol blijft. Je moet niet gaan pompen. Het systeem is gescheiden van het remsysteem. Bij mij gebruiken beide wel dezelfde reservoir.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Ook bij mij hetzelfde reservoir, maar de slang die naar de commando cilinder loopt gaat eerst omhoog zodat het reservoir nooit onder de helft leeg kan lopen via een lekke koppeling. Het open draaien van de ontluchting op de werkcilinder heeft niet tot gevolg dat er lucht naar boven loopt of dat er vloeistof naar onder gaat, want er komt niets uit. Er is wat meer voor nodig, zo lijkt.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Goldwingh »

Dat is vreemd. Er moet remolie met daarin de luchtbellen uitlopen. Je kunt eventueel een lichte druk zetten op het reservoir. Zo doe ik het ook met de remmen. Hulpmiddel maken van een stuk fietsband met daarin nog het ventiel. Dan heb je niet een tweede persoon nodig.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door dereiziger »

Ik heb beide cilinders moeten vervangen dit jaar .. ik heb een lange slang genomen en die op de onderste ontluchtingsnippel gezet en de andere kant in het reservoir .. dan is het een kwestie van de olie net zo lang rondpompen met het pedaal totdat er geen lucht meer in zit , dat merk je wel aan de slag in je pedaal en zo af en toe bijvullen met remolie zo nodig ..

Dave heeft hier ergens op het forum ook een mooi stukje over geschreven zoals hij het doet .. een iets andere methode maar werkt ook ..

succes Ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Goldwingh »

Zo als Ton het doet, gaat ook. Maar je hoeft geen lange slang te gebruiken als je een jam potje gebruikt onder de wagen met wat rem olie er in, zodat de slang in de remolie hangt.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Goldwingh schreef:Dat is vreemd. Er moet remolie met daarin de luchtbellen uitlopen. Je kunt eventueel een lichte druk zetten op het reservoir. Zo doe ik het ook met de remmen. Hulpmiddel maken van een stuk fietsband met daarin nog het ventiel. Dan heb je niet een tweede persoon nodig.
Aha, dat klinkt wel als een uitkomst. Dus een fietsband open knippen en die op de opening van het reservoir zetten, en dan met de fietspomp pompen terwijl ik de ontluchting op de werkcilinder open zet tot er olie uit komt? Komt het dan ook wel door de commando cilinder zonder met het pedaal te pompen?
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Goldwingh »

Als je maar zorgt dat het slangetje in de olie hangt kun je rustig een keer pompen. Het doel is om remolie door te laten stromen van reservoir naar het jam potje. Voordeel van het opvangen in het jam potje en niet meteen weer naar het reservoir is dat je kunt zien of het vuil is.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

dereiziger schreef:Ik heb beide cilinders moeten vervangen dit jaar .. ik heb een lange slang genomen en die op de onderste ontluchtingsnippel gezet en de andere kant in het reservoir .. dan is het een kwestie van de olie net zo lang rondpompen met het pedaal totdat er geen lucht meer in zit , dat merk je wel aan de slag in je pedaal en zo af en toe bijvullen met remolie zo nodig ..

Dave heeft hier ergens op het forum ook een mooi stukje over geschreven zoals hij het doet .. een iets andere methode maar werkt ook ..

succes Ton
Die andere methode is de werkcilinder open maken en dan met een schroevendraaier oid deze binnen terug duwen om alle lucht eruit te drukken. Maar ik probeer juist te voorkomen dat ik die cilinder moet los maken want a) de uitlaat zit daar nogal in de weg b) ik weet hoe lastig die weer in elkaar gaat.

Morgen ga ik de "fietsband methode" van Goldwingh proberen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Goldwingh schreef:Als je maar zorgt dat het slangetje in de olie hangt kun je rustig een keer pompen. Het doel is om remolie door te laten stromen van reservoir naar het jam potje. Voordeel van het opvangen in het jam potje en niet meteen weer naar het reservoir is dat je kunt zien of het vuil is.
Punt is nu even dat ik geen extra slangetjes heb om aan de ontluchting van de werkcilinder te hangen. Als ik nu pomp gebeurt er overigens helemaal niets, helemaal geen weerstand te voelen in het pedaal behalve de hulpveer.

M'n plan is dus om de dichtgeknoopte fietsband op het reservoir te doen, beetje druk erop te zetten totdat er vloeistof uit de ontluchting van de werkcilinder komt en dan weer dicht en het moet dan goed zijn?
Johannes

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Johannes »

Ik heb met een soort pompje zoals op zeepflacons zit de remvloeistof via de ontluchtingsnippel er in gepompt totdat het boven in het reservoir kwam.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Nou ik heb het toch maar vandaag al geprobeerd via de fietsband methode. Met een tie-wrap op de opening van het reservoir gedaan en een klein compressortje eraan op een lage stand tot ik wat druk heb opgebouwd. Dan ga ik onder de auto liggen en draai ik het ontluchtingsventiel open en daar komt dan de vloeistof uit stromen en het reservoir niveau zakt. Ik laat dit even gaan en draai hem dan dicht en vervolgens probeer ik het pedaal, maar helaas nog steeds helemaal geen druk te voelen. Ook al geprobeerd met pedaal naar beneden, geen verschil. Iemand nog tips of enig idee wat ik hier verkeerd doe?
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Aart »

Ik doe het op de volgende manier (het leger ook bij de 508 ambulances):

(Je hebt hier wel iemand bij nodig.)

- Je neemt een stukje transparante (benzine)slang van ongeveer 50cm lengte en met een diameter welke goed op de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder. (werkcilinder, degene bij de koppeling/startmotor.

- Je zet deze slang op de ontluctingsnippel van de koppelingscilinder en op de ontluchtingnippel van de linker voorremtrommel.

- Draai de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder een halve slag open (of meer, zelf inschatten zodat de vloeistof er goed doorkan).

- Laat iemand plaatsnemen achter het stuur en ga zelf met je hoofd in de wielkast zitten.

- Nu draai je de ontluchtingsnippel van de trommelrem open en trapt de ander vlot het rempedaal in. Wanneer het pedaal onderin is, het rempedaal onderin houden en de ontluchtingsnippel van de rem dichtdraaien. Als de nippel dicht is, het rempedaal rustig op laten komen. (de nippel van de koppelingscilinder blijft open staan en draai je pas dicht als je klaar bent met ontluchten of tussendoor wil testen)

- Dit proces herhaal je een keer of 10 en dan kun je kijken of er druk op het koppelingspedaal staat. (Hierbij wel de nippel van de koppelingscilinder dichtdraaien.

Het is belangrijk dat je voordat je begint het rem-/koppelingsreservoir tot max vult en tussendoor (na +/- 5 keer pompen) controleert of er nog genoeg olie inzit en indien nodig bijvuld.

Tevens moet je goed communiceren met degene die helpt over wanneer intrappen en wanneer loslaten.

Het kan zijn dat de nippel(s) olie lekken tussen de nippel en koppelingshuis, dan kun je het beste de nippel er helemaal uithalen en 2 keer de schroefdraad omwikkelen met teflontape.

Het kan zijn dat je de slang met de hand goed op de nippel van de koppeling moet houden, omdat deze er anders afschiet. Je moet dan even kijken of de nippel wel ver genoeg open staat.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Bij mij werkte dit elke keer goed.

Groeten,

Aart
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Aart dat klinkt als een doeltreffende methode en bedankt voor je zeer duidelijke uitleg. Ik denk dat ik inderdaad vanaf de onderkant vloeistof in moet pompen om zo een beetje druk op te bouwen. Ik ga dit binnenkort even proberen zodra ik een passende slang heb en iemand om het mee te doen. In m'n eentje klooien gaat nergens heen zo.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Aart »

Van onderaf is inderdaad de beste manier, omdat lucht ook het makkelijkst omhoog wordt gepompt. Bij deze bussen kan het goed op deze manier omdat de remmen en koppeling het zelfde reservoir gebruiken.

Succes ermee!

Gr, Aart
Johannes

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Johannes »

ja en als je dat dan met een pompje doet op de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder heb je niemand nodig en is het lang zo'n geklooi niet.

Afbeelding

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Johannes schreef:ja en als je dat dan met een pompje doet op de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder heb je niemand nodig en is het lang zo'n geklooi niet.
Nu ik dat zo zie vind ik dat ook wel een uitkomst, dan heb ik minder kans dat ik per ongeluk lucht in m'n remslangen krijg. Maar dan moet ik eerst even een geschikt pompflesje zoeken, en een slang die daar goed op past en op het ontluchtingsnippel van de werkcilinder. Wat voor merk zeep ding was dat? Daar zit wel een mooi pijpje op zo te zien.

En weet iemand uit z'n hoofd wat voor diameter slangetje er op de ontluchtingsnippel past? Dan ga ik dat ook even zoeken. M'n bus staat 40 minuten met de fiets hier vandaan, dus als ik alles voorbereid kan ik er morgen weer in rijden.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door dereiziger »

Ik ben tot deze methode gekomen omdat je het alleen kan doen . en eigenlijk vrij snel klaar bent ., gelukkig zijn er meer wegen die naar een goede ontluchting leiden ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Net geprobeerd met een handpompje van een fles moisturizer maar helaas niet gelukt. Ik zet een goed passende slang tussen het pompje en het ontluchtingsnippel op de werkcilinder en draai deze open. Vervolgens pompen tot het reservoir al per ongeluk een keer over is gelopen. Dan zou je zeggen dat de lucht eruit moet zijn? Maar helaas, nog steeds 0 druk op het pedaal :(

Ik ben hier nu al de hele week mee bezig en begin een beetje wanhopig te worden.. misschien moet ik dan toch de werkcilinder open maken, maar dat ik kan daar erg lastig bij.
Johannes

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Johannes »

Als we er nu eens van uitgaan dat de lucht er zo langzamerhand wel eens uit zou kunnen zijn, zou het kunnen dat je nog een ander probleem hebt.
Doet de cilinder bij het pedaal het wel goed, heb je daar al eens goed naar gekeken? Alles zit daar goed en de zuiger wordt ook echt naar beneden geduwd? En wat voor slang heb je nu gemonteerd?
Ook al zou alle lucht er niet uit zijn dan nog zou je iets aan de pedaal moeten voelen.

Toen wij dit najaar ergens in Duitsland 's morgens weer zouden vertrekken deed de koppleling helemaal niets meer, alleen veerdruk. Bij inspectie lag er een mooi heldere plas remvloeistof onder de wagen onder de plek waar de koppelingscilinder zit gemonteerd. En ja hoor het reservoir halfleeg. Nieuwe remvloeistof bijgevuld maar ,zoals verwacht, geen resultaat.
Na kort overleg hebben we besloten om de trip af te breken en via de autosnelwegen , zonder koppeling, op huis af te koersen.
Maar je weet hoe dat gaat, puur uit gewoonte trap je toch steeds op dat koppelings pedaal. En warempel daar meende ik toch iets te voelen. Even later nog eens geprobeerd en jawel de koppeling begon te slippen. Een maal thuis was er niets meer aan de hand , normale druk op het pedaal en de koppeling werkte prima. Goed de cilinder was wel lek geweest en ik heb er wel een nieuwe op gezet. Maar toch, het blijkt dus dat tijdens het rijden de lucht er toch heel langzaam uit is gelopen en het cupje in de cilinder zich weer heeft gezet. Met als gevolg dat het hele systeem weer normaal werkte.

Wat ik maar aan wil geven is dat ook al heb je alle lucht er niet uit, dat niet betekent dat de koppeling helemaal niets doet. Hij doet het niet goed maar je drukt de lucht in de leiding wel in en er onstaat dan wel tegendruk die je voelt aan het pedaal.
En als je het idee hebt dat je pedaal er maar wat bij hangt en er schijnbaar helemaal niets gebeurt dan zou ik eens verder kijken.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Detlev »

Nou heb ik iets dergelijks meegemaakt op een sleuteldag van Dubbellucht....
Vraag me niet hoe, maar daar had iemand het gepresteerd om de cilinder op z'n kop te monteren :roll:
Dan krijg je dus helemaal nooit de lucht eruit!
Bij jou zit alles wel goed?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Hanomaad »

Het is me gelukt dankzij de methode van DVIII.

Werkcilinder los gemaakt (wat nogal lastig ging omdat de uitlaat daar in de weg zit voor gereedschap, maar gelukkig zaten de boutjes niet zo erg strak) en de plunjer uit de manchet gehaald. Daarna de zuiger over het chassis heen getild en los laten hangen in de wielkast. Vervolgens met een schroevendraaier de zuiger in de cilinder helemaal aangeduwd, en weer langzaam terug laten komen. Dit een paar keer herhaald en warempel daar voelde ik weer druk op het pedaal! Terug monteren was even een geklooi maar ook gelukt, en ik kan weer schakelen zonder machinegeweer geluiden :D

Dankzij de handpomp methode had ik wel al zat vloeistof in het systeem zitten. Door daar wat slordig te werk gegaan te zijn had ik wel veel gemorst. Even een paar keer een keteltje heet water over alles waar de vloeistof overheen is gelopen gegooid en hopelijk heeft dat DOT3 spul niet al te veel corrosie veroorzaakt, want ik heb me laten vertellen dat het nogal nare troep is.

Ik ben best trots dat ik het voor elkaar heb gekregen voor iemand die net met deze bussen is begonnen. Zonder telefonische hulp van DVIII was ik overigens nergens gekomen..
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door dereiziger »

Gefeliciteerd .. ik vond het de eerste x ook een enorme rotklus waar ik de stuipen van op mijn lijf kreeg .. Geeft altijd veel voldoening als het gelukt is uiteindelijk ;) :up:
Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door Yoni »

Makkelijkste manier voor mij was het systeem zelf het werk te laten doen:
Reservoir vullen onderste cilinder los laten hangen en cilinder induwen nipple open draaien lucht laten ontsnappen en weer dicht en cilinder terug laten komen.
Nu laat je de onderste cilinder op zn eigen veerdruk (vucuüm) de olie naar beneden trekken.
dit net zolang herhalen tot er geen lucht meer in zit!
easy does it! en alleen te doen wat ook belangrijk is.

Suc6!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: koppeling OM314 ontluchten

Bericht door fuzzyduck »

Ik krijg de werkcilinder niet eens los :(
Niet de aanvoerleiding noch de 2 boutjes.

mn sleutel nr 14 slipt bij kracht er net overheen. iemand nog ideeen? Warm maken?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten