handrem remt niet goed

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

De handrem in mijn Hanomag F40 moet ik helemaal omhoog trekken en dan nog rolt de auto wat als ie op een helling staat. Is dit ergens te stellen?
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Goldwingh »

Je zult toch eerst naar de remvoering achter moeten kijken hoe dik die nog is. Zo nodig vervangen. Dan de remschoenen stellen in de trommels en vervolgens de kabels aandraaien bij de handremhandel.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Okee, ik was toch al van plan de remmen te stellen bij een volgende bezoek aan de garage. Bus trekt ook een beetje scheef bij het remmen, vandaar.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

ik heb mijn remmen allemaal gesteld met het "radartje", en daarna de kabel aangetrokken. Handrem doet het weer prima en remmen gaat ook een stuk beter.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Ik moet er nog wel bij vertellen dat de handrem het eigenlijk niet doet tegen het achteruit rijden. Weleens lastig op een heuveltje.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: handrem remt niet goed

Bericht door dereiziger »

Als de remmen het verder wel goed doen kan je de handremkabels zelf ook nog wat strakker afstellen .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Kabel strakker zetten had ik ook al gedaan. Hij trok daarna wel strakker aan, maar het achteruit rollen is nog steeds een probleem.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: handrem remt niet goed

Bericht door melvin »

is het niet dat alle dusseldorfers een beetje door hun handrem kunnen rollen? ik gebruik de handrem vrijwel nooit, altijd enkel de versnelling. vlak of helling.
hij werkt overigens wel gewoon, het is ook een APK keurpunt.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Gino »

Bij mij werkt de handrem perfect hoor.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Hmm, dan vraag ik me wel af waarom ie alleen achteruit niet goed handremt.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: handrem remt niet goed

Bericht door melvin »

bij mij remt hij ook prima, maar voor alle zekerheid zet ik em echt nog op de bak vast.
heb wel een paar keer gehad op steile stukken dat hij bij aantrekken nog iets van 15 cm naar achteren rolde..
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Knorkneutel »

Probeer eens aan de kabels van de handrem te trekken die in de trommelrem gaan...Die kabel moet je heen en weer kunnen bewegen. Als dat niet kan zit waarschijnlijk je handremhevel vast
geroest
Johannes

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Johannes »

Als één ( de achterste)van de remschoenen niet goed aangetrokken wordt kan ik mij voorstellen dat de auto achteruit niet goed remt.
de voorste remschoen wordt als het ware door de trommel terug geduwt. De achterste wordt er juist naar toe getrokken.
Achterop de plaat waar de remschoenenop zitten, zitten links en rechts controle gaten, afgedicht met een vierkant rubbertje ( orgineel)
Controleer eens als iemand de handrem aantrekt of beide schoenen bewegen en strak tegen de trommel aanliggen.
Binnen zit de handremkabel aan een hevel die beide schoenen naar buiten duwt.
De scharnierpunten van die hevels willen wel vast roesten.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Maxer »

Het is even werk maar wat gebeuren moet is: de trommels er af, de segmenten demonteren en alle draaipunten goed gangbaar maken want daar zit het probleem. Heb je meteen de gelegenheid te controleren of je remcilinders nog lekvrij zijn.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Gino »

Inderdaad. Je geeft in een ander topic ook al aan dat de wagen scheef trekt bij remmen, dus er is iets niet goed met de remmen. Ik had destijds ook drie lekkende wielremcilinders. Ik heb ze toen maar alle vier vervangen. Doordat de remvoeringen nat waren geworden van de remvloeistof wilde deze ook niet meer goed werken. Je krijgt de remvloeistof lastig uit de voeringen. Ik heb toen besloten om alle remvoeringen, maar te vervangen. Deze waren overigens nog dik genoeg. Achteraf bleek dat onder de remvoeringen roest zat, waardoor ze op bepaalde plaatsen verder naar buiten werden gedrukt en dus niet over de gehele lengte van de voering remde.

Op dat moment baalde ik wel. Het is een hoop werk en het kost ook wel wat, maar achteraf ben ik wel blij, want het remt nu gewoon goed en ben ik er hoop ik een paar jaar vanaf. Verder is stilstand voor de remmen ook niet echt bevordelijk, dus af en toe mee rijden.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Ik heb vandaag eindelijk mijn achterste remmen eens open gemaakt. Wat een gigantische stofbende kwam daar uit. Ik heb het eerst schoongeblazen met de compressor (en een stofmasker op!). Het zijn donkere voeringen met een soort van koperdraad er in, vroeg me af of het nog asbest kon zijn, maar volgens mij is dat gelig/grijs van kleur. Bij het schoonspuiten bleef er maar stof uit komen. Dat lijkt me ook niet bevordelijk voor het remmen, al die losse troep.

De voeringen heb ik wat geschuurd en met remreiniger schoongemaakt. De cilinders waren droog dus die hoeven niet vervangen te worden lijkt me.

Wat betreft het handrem probleem. Het leek erop dat de remmen gewoon veel te ruim gesteld stonden, terwijl de kabel van de handrem tegelijkertijd te strak stond. Hierdoor had verder aantrekken van de handrem weinig effect. Ik heb met veel herhaling Leo's methode gevolgd voor het stellen van de remmen. Ze staan nu veel strakker afgesteld dan voorheen.

Toen ik dit een paar jaar geleden probeerde stopte ik te vroeg met strakker stellen omdat ik dacht dat het wiel teveel ging aanlopen. Maar het is een kwestie van 4-5- keer goed op de rem trappen na het draaien aan de stelschroef om dit aanlopen weer te verhelpen. En daarna weer aandraaien tot ze aanlopen, nog een keer trappen, en herhalen tot het trappen niet meer uitmaakt.

Hij remt nu stuk-ken beter, vooral bij het achteruit rijden merk ik gigantisch verchil.

Volgend weekend zijn de voorremmen aan de beurt. Ook even inspecteren. En daarna ga ik de remolie eens vervangen. Is waarschijnlijk al 8 jaar niet gebeurd!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: handrem remt niet goed

Bericht door DVIII »

al eens nagedacht om NAT de remmen schoon te maken , je hebt nu, masker of geen masker jezelf en de hele buurt getrakteert op onvervalst ASBEST stof. soms lijk je zo ongelofelijk theoretisch te redeneren dat je het voor doet komen dat je ook werkelijk denkt. ik had toch wel meer "ZELF" op het idee komen verwacht. overigens zijn de remmen van geen enkel voertuig ontworpen om te grote snelheden achteruitrijdend te performen alsof het om vooruitrijden gaat . je krijgt bij de auto dan ook zo'n wielkeg !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Volgens iemand die veel aan trommelremmen sleutelt was het geen asbest, dat dat lichter van kleur is en al lang niet meer gebruikt mag worden. Dit was donker, bijna zwart spul, met koperdraadjes erin en nog redelijk op dikte, dus zo oud zal het niet zijn.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: handrem remt niet goed

Bericht door De Rooie Reus »

Volgens mij is koper in de plaats van asbest gekomen. Dat mag sinds jaren '90 niet meer gebruikt worden.
Ik weet ook niet wat erger is: koperstof in je longen of asbest?

Dan nog, als je het nat verwerkt zul je het wel op moeten vangen. Als het droog wordt zal het gaan verwaaien.
Maar dat is allemaal milieutechnisch en natuurlijk off-topic.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Ik twijfel nu wel over asbest of niet. Ik heb 't gedaan op een stukje industrieterrein waar ik even mocht sleutelen, dus gelukkig geen woonwijk. Wel een stofmasker opgehad tijdens het open halen en schoonblazen, maar niet daarna, toen het stof nog overal lag. Gelukkig weinig wind.

De voeringen lijken erg hier op:

Afbeelding

Maar dan met stukjes koperdraad erin die na schuren zichtbaarder werden.

Niets meer aan te doen nu :/ Ik zal het wel merken over 20 jaar (of niet).

Hier wat onderzoeksmateriaal over risico op mesothelioom door inademen van stof uit remsystemen:

http://annhyg.oxfordjournals.org/conten ... 5.full.pdf
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: handrem remt niet goed

Bericht door DVIII »

ach , wat denk je wat er rond snelwegen en vooral op plekken waar geremd moet worden in de lucht zit aan remmenstof , het is niet zozeer dat je het binnenkrijgt maar meer hoeveel tegelijk , je speeksel kan dat niet aan verversen in je longen. dat er koper of messing in je voering verwerkt is moet je dat zien als warmteafvoer naar de onderste lagen van je materiaal en het heeft ook enige wrijvings coefficíent. opgemerkt mag geen enkel fricktiemateriaal helemaal vrij is van asbest of soortgelijke vervangers die nog niet verboden zijn.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Zoals gebruikelijk doe ik altijd alles in de verkeerde volgorde. Ik ben al de hele dag aan het lezen op internet en de kans is inderdaad hoog dat er nog asbest in zat. En in de trommel zat natuurlijk zat stof van eventuele voorgaande voeringen.

Tot nu is de conclusie dat witte asbest (chrysotiel) minder gevaarlijk is dan de andere soorten, en die wordt vooral gebruikt in de remmen en koppeling. Ook schijnt dagelijkse blootstelling veel meer risicovol te zijn dan een eenmalige hoge.

Maargoed, het spul zit nu wel overal, op, onder en waarschijnlijk ook in de bus. Alles leegtrekken, gasmasker met P3 filter op en schoonmaken met een natte doek dan maar? Gedragen kleren gooi ik maar weg.

Ik kan het ook laten testen door een lab voor €50, maar wil ik dat weten?
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: handrem remt niet goed

Bericht door De Rooie Reus »

Ik zou zeggen, doe het de volgende keer anders.
Geniet van het leven nu het nog kan.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Ja gelijk heb je. 20 jaar zorgen maken is ook niets. En weer wat geleerd. Ik had dit eerst even moeten lezen:

http://www2.epa.gov/sites/production/fi ... l-3-07.pdf

Wat ik wel jammer vind is dat Nederland weer eens achter loopt bij b.v. Zweden en Duitsland:

"Ten aanzien van asbest in remvoeringen van auto''s is evenwel tot op heden niets geregeld. En dat terwijl asbestvezels in de buitenlucht voor een groot deel juist afkomstig zijn van het wegverkeer.

Metingen

Metingen van TNO in 1981 wezen bij voorbeeld uit dat het aantal asbestvezels op het platteland aanzienlijk lager lag dan in de steden, waar veel verkeer is. In Ussel, een klein agrarisch dorpje, bedroeg het aantal vezels 900 per kubieke meter lucht, terwijl in Vlissingen al het dubbele werd gemeten. In Rotterdam bedroeg het aantal vezels 3000 tot 6000 per kubieke meter. Extreem hoog lag het aantal vezels bij een meting in de IJ-tunnel tijdens filevorming waarbij veelvuldig geremd wordt. Het aantal vezels in de tunnel bedroeg maar liefst 38.000 tot 80.000 f)er kubieke meter lucht. Altijd nog flink ager dan de officiële EG-norm die ook in ons land geldt en die bepaalt dat het aantal vezels in asbestverwerkende bedrijven niet meer dan 1 miljoen per kubieke meter (1 vezel per milliter lucht) mag bedragen.

Of dat een veilige norm is? Een Engelse onderzoekscommissie bepaalde al jaren geleden dat elke asbestvezel er een te veel is en dat er in feite geen veilige concentratie bestaat. Veilig is het pas wanneer er geen vezels meer worden gemeten. De hoogte van de EG-norm is dan ook —net als elders— voornamelijk economisch en politiek bepaald.

Zweden

In Zweden is men met betrekking tot het uitbannen van asbest wel met voortvarendheid te werk gegaan. Sinds 1982 mag asbest in dit Scandinavische land niet meer worden gebruikt wanneer vervangend materiaal beschikbaar is. Per 1 januari 1987 mogen in Zweden nieuwe personenauto''s en motorrijwielen niet meer worden uitgerust met asbesthoudend rem- en frictiemateriaal. In West-Duitsland wordt een soortgelijk verbod op 1 januari 1990 van kracht."

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... en-passief
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: handrem remt niet goed

Bericht door Hanomaad »

Zo zag links eruit trouwens:

Afbeelding

Iemand hier wat op aan te merken? Ik dacht nog misschien wat kopervet op de draaipunten doen of is dat een slecht idee? En is mijn cilinder te verroest?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten