ventiel plaatsen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

ventiel plaatsen

Bericht door Hanomaad »

Ik zit met een reservewiel waar geen ventiel meer in zit. Dat ben ik vorig jaar kwijtgeraakt door er een verlengstuk op te zetten van koper en dat had het hele ventiel eruit gerukt onder het rijden.

Nu ben ik met dat wiel naar een Kwikfit gegaan en die kunnen er niets mee. Een andere zaak zegt van wel maar die hebben die ventielen niet. Nu heb ik nog een versleten band op een losse velg zitten met wel een ventiel erin. Weet iemand in Amsterdam een adresje waar ik dat ventiel kan door laten over zetten?

Het gaat om een standaard maat wat onder een 508 zit: een 8.5R16.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: ventiel plaatsen

Bericht door scorpion »

zit er dan zoveel verschil in een ventiel van een benz?
band van de velg duwen, ventiel intrekken, en terug oppompen?
neem best wel een versterkt ventiel.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Leo »

Rij even langs een bandenboer die ook vrachtwagenbanden monteert.
Dat ventiel is niets bijzonders voor ze.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Vinz »

kwikfit :roll:
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ventiel plaatsen

Bericht door DVIII »

riband helicopterstraat , zg. volkswagen ventiel !! steengoeie zaak !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Hanomaad »

Vinz schreef:kwikfit :roll:
Ja die zeiden zelfs "er zit een binnenband in". Ik weet niet hoe ze daar nou weer bij komen. Ik ga vandaag wel even een vrachtwagen bandenboer proberen: http://www.hgbanden.nl/
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Hanomaad »

DVIII schreef:riband helicopterstraat , zg. volkswagen ventiel !! steengoeie zaak !
Jouw reply kwam op hetzelfde moment als mijn laatste reply.. ga Riband wel proberen dan, dankjewel!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Hanomaad »

Hanomaad schreef:die zeiden zelfs "er zit een binnenband in".
Nog even gekeken en er zit inderdaad iets van een binnenband in, dat kan ik zien en voelen door het open gat waar het ventiel zat. Dit hoort toch niet in een 'tubeless'? Ooit een reparatie gehad of een lekke velg? Ik weet de historie van deze velgen + banden niet, zaten er al onder toen ik de wagen kocht.

Nou heb ik nog een paar versleten banden staan op velgen die niet lek zijn. Net even bij Riband geweest en die zeggen dan wel die band over te kunnen zetten en ventielen hebben ze ook liggen. Volgende week even regelen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ventiel plaatsen

Bericht door DVIII »

we kunnen er nog honderd jaar over verder praten , maar in een tubeless velg mag eigenlijk geen binnenband tenzij je de band in het profiel een gaatje geeft waardoor de lucht NOOIT tussen de binnenband en de buitenband kan blijven zitten en daarmee de boel krities maakt voor een klapband. bandenboeren , bezoekers van cafe's of andere niet helemaal onbevooroordeelde deskundigen mag je nooit zonder gezonde argwaan als goede raadgevers benoemen. vandaag weer een bus gezien met 609 velgen en inch banden. het is niet voor niets dat er nu banden zijn die in millimeters worden gemeten , daar zijn de velgen op aangepast. dus een 6.50 x 16 band is niet geschikt voor een velg van een 609 die een 16 x 195 moet hebben. ( minimaal) een 6.50 is namelijk 164 mm dus je probeert tijdens het rijden een band die 30 mm te smal is in de hiel te houden. natuurlijk zijn er mensen die nooit problemen hebben gehad met verkeerde banden op hun velgen , maar die lijden meestal aan selectief geheugen verlies. ik heb zoveel banden zien klappen en kapot gereden velgen gezien waar echt wel iets aan mis was....... de eigenaren waren meestal verontwaardigd over die perfecte band die door de schuld van "een ander" stuk was gegaan.
overigens is de meest voorkomende wielfout bij onze dusseldorfers dat de "wielbouten" domweg los zitten , de tweede is de band die of te oud , te fout of te beschadigd is . en soms breekt het verbindingsslangetje tussen de achterwielen , ik laat die dan ook meestal maar weg omdat er altijd wel een tak of steen wil meehelpen om het slangetje stuk te maken in die vier weken tijd dat de Camper Rijdt
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Fvd »

En zon verlengd ventiel haal ik bij de...?

Bandenboer had er geen meer, zag dat de mijne van plastic waren, brak er meteen 1 af bij oppompen, wil best messing

vraag 2, dubbellucht, allebei 4.5 bar achter?

bvd

fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ventiel plaatsen

Bericht door DVIII »

de andere bandenboer opzoeken , het is geen spoorwegen "situatie" toch !
( waarom het een bandenboer heet, is omdat die mensen alles wat ze niet hebben meteen als "bestaat niet" bestempelen )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ventiel plaatsen

Bericht door paulv »

Als je met 4.5bar gaat rijden (deed ik ook) moet je wel stalen ventielen nemen, ook gewoon bij de betere bandenboer verkrijgbaar. De gewone rubberen ventielen ploppen er bij die druk wel eens uit, gebeurde bij mij met drie banden tegelijkertijd :down: (gelukkig had ik 7 :lol: banden bij me).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Fvd »

Nou DVIII, men had wel een verloop maar die was te kort , zon plastic dingetje vertrouw ik niet helemaal maar lees elders dat de metalen uitvoering weer gelazer kan geven met mbt afbreken ventiel, zaak om dat verlengstuk dan weer goed vast te klemmen op de haak in de velg

In mijn beleving zou ivm de dubbellucht 4 x 3 of 3,5 bar ook best volstaan btw (ding is helemaal leeg en stuitert lekker) of lubbert het bandje dan van de velg, nee toch?:)

Enfin,weer bijgeleerd en op naar de betere bandenboerdert:)

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ventiel plaatsen

Bericht door DVIII »

@ Paulv , hoe is dat in godsnaam mogelijk , zeker en dan bedoel ik ZEKER de verkeerde ventielen erin getrokken , er moeten kever ventielen in !! maar goed metaal kan een oplossing bieden.
en @ Fvd , er is ook nog zoiets als verlengslang , die heb je ook in een paar maten en dat is eigenlijk orgineel .....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Hanomaad »

Ik heb hele mooie verlengslangen voor mijn achterwielen, rubber met stalen koppelstukjes eraan. Ik rij er echter niet mee rond, wegens eerdere slechte ervaringen van het uitgerukte ventiel. Ik krijg ze er heel makkelijk op als ik ga vullen, wat ik niet meer dan 1 of 2 keer per jaar hoef te doen. Ik heb nog hele mooie 8.0 achterbanden. Voorbanden beginnen wat te scheuren helaas.

Die verlengslangetjes heb ik bij Schouten in Lopik gekocht voor een paar euro per stuk. Ik laat daar APK doen. Grote mooie vrachtwagen geschikte garage. Aardige mensen.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Fvd »

ok, *gaat op zoek naar slangetjes*

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Hanomaad »

Ik denk dat je slangetjes ook wel erop kunt laten zitten als je zo'n "houdertje" ervoor hebt op de buitenste velg. Maar die heb ik niet. Kun je er wel makkelijk op lassen lijkt me. Maar waarom extra gewicht meezeulen voor een paar keer vullen per jaar.

Bel Schouten anders en vraag of ze er een eentje kunnen opsturen, of waar ze ze vandaan halen.

http://www.garage-schouten.nl/

Ze vinden de dubbelluchters wel leuk volgens mij. In ieder geval was mijn keurmeester er toen erg in thuis.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ventiel plaatsen

Bericht door paulv »

@ DVIII, Het waren waarschijnlijk de originele (oude) ventielen, na 30 jaar willen ze wel eens uitdrogen :angel: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ventiel plaatsen

Bericht door DVIII »

ja en volgens Gay-lussac kan die normaal NOOIT eruit gedrukt worden !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ventiel plaatsen

Bericht door paulv »

Om preciezer te zijn, het stalen binnenwerk van het ventiel bleef in in de klem van de bandenpomp hangen, het rubber bleef in de velg, en dat 3x (bij het lucht bijpompen op vakantie).
Naderhand bleek dat de rubberen uitvoering van het ventiel maar tot 4.5bar was gegarandeerd.

Ter informatie een artikel dat ik op internet gevonden heb:http://banden.startpagina.nl/prikbord/1 ... ventielen-

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: ventiel plaatsen

Bericht door Fvd »

Kheb idd zon houdertje, ok ik gaat eens bellen, morgen dan :up:

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten