gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Ik heb sinds de motor vorig jaar in de F40 is vervangen een "gierend" geluidje bij het naar links sturen onder bepaalde toerentallen. Het lijkt heel langzaam erger te worden, en alsof er ergens iets los zit wat dan resoneert bij een bepaalde frequentie. Bij stilstand is het soms ook te horen, maar dus vooral als ik naar links stuur. Hier een filmpje waarin het enigzins te horen is:

http://www.youtube.com/watch?v=1PQUHFMll3Q

Ook te horen is een soortgelijk geluid bij het vrij lopen van de motor terwijl ik afrem, nadat ik de eerste bocht naar links heb genomen.

Iemand een idee? V-snaar is het denk ik niet want die was er nieuw in gezet met de motorwissel. Ik heb al gekeken naar de motorsteunen. Misschien iets in de stuurinrichting?
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 14 sep 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Arno Z »

Geluid doet me een beetje denken aan versleten lagers de aanjager van de ventilatie.... (doet mijn bus ook). Kan echter niet de link leggen met het naar links sturen... (zoveel g-krachten zal je niet maken....)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Nee dat is het niet helaas. Het komt ook vaak samen met een bepaalde trilling van de motor, als ie niet helemaal lekker stationair draait zeg maar. Als ik het handgas hoog zet dan is het weg, wanneer de motor dus snel draait. Bij het langzame draaien voelt het alsof de motor de hele cabine heen en weer wil laten gaan, maar dat lijkt me "normaal" bij deze bussen (ik heb ook nog stalen cabinesteunen, geen rubbers). Het neemt toe en af bij hetzelfde "gevoel" van die trilling, vanuit ergens onder de cabine of bij de motor of stuurinrichting. Lastig te vinden omdat ik er niet onder kan gaan hangen tijdens het rijden :)
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door winand »

Wellicht heeft het iets te maken met een kleine verdraaiing van het motorblok/bak tov de uitgaande (cardan-)as.
Voel of hoor je ook iets als je met 1 voorwiel langzaam de stoep oprijdt en je de bus als het ware wat laat 'torderen'?
Heb ooit gehad dat je voelde en hoorder dat de motor dan anders ging lopen en meer ging trillen.
Dit bleek toen te liggen aan twee motorsteunen die helemaal op waren (die grote ronde). Heb toen twee nieuwe gemonteerd en het was verdwenen. Wellicht dienen de steunen na het plaatsen van de motor nu nog eens aangehaald te worden?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Zou misschien wel kunnen ja. Ik ga morgen bij DVIII de hoofdremcilinder vervangen en een stuurkogelding. Dat is wel een mooi moment om die motorsteun bouten nog eens aan te draaien.

Maar ik snap niet waarom dat vooral bij naar links sturen het probleem zou kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Na wat meer luisteren en de motor een extra steuntje geven met de hand lijkt het erop dat het toch een kapotte motorsteun is aan de voorkant.

De theorie wat betreft het sturen is dat je dan een beetje aan je chassis trekt, waardoor de motor net wat anders komt te liggen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Het piepend / gierend geluid begint nu wel wat irritant erg te worden en ik vraag me af of het wel een motorsteun kan zijn. Winand heeft deze volgens mij een paar jaar geleden nog laten vervangen en ze zien er nog nieuw uit. Vanmorgen stond ik met het linker voorwiel op de stoep geparkeerd en bij het starten van de motor hoor ik dan al gelijk het irritante gegier. Als ik dan achteruit rij en naar rechts stuur is het over. Naar links sturen en het is weer terug bij lage toeren. Ik heb de bouten van de motorsteun links voor laatst nog eens aangedraaid.

Een motorsteun is toch alleen maar een blok rubber? Dus het lijkt me een beetje stug dat hierdoor een gierend geluid kan worden gemaakt, alsof er metaal over elkaar schuift / trilt bij bepaalde lage motor frequenties. Ik voel nu bij het naar links sturen bij laag toerental ook een soort vibratie / schudden van onder bij m'n voeten.

Iemand nog een theorie?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Yoni »

Aanlopen van je koelfan?
Missende cabine steun?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Cabinesteunen zijn de blokjes tussen waar de cabine omhoog loopt en het chassis? Die zitten er. 2 stalen blokjes. Ontbrak er eentje toen ik 'm kocht, maar die zit er nu wel tussen.

En de ventilator loopt niet aan voor zo ver ik kan zien.. is trouwens van plastic. Kan ik nog eens naar kijken als ik met een wiel op de stoep ga staan.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Yoni »

Die steunen bedoel ik!
Heb je een OM314? dan kan je kijken of alle 4 je motor steunen niet doorgezakt zijn dan komt je blok omlaag waardoor je fan ook aan kan lopen.
Tussen je motor steun rubber en de arm die er op steunt moet zeker een vinger ruimte tussen zitten!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Frank.fjph »

Er schiet me net iets te binnen dat mij zowel een fan als een radiateur heeft gekost:

Kijk eens naar de 4 bevestigingsrubbers van je radiateur, je ziet er niks aan, maar als je aan de radiateur trekt kun je zien of de rubber niet is doorgescheurd.

Bij mij ging het mis toen ik in 1e versnelling een steile helling op ging: doordat BEIDE onderste rubbers doormidden waren, werd de radiateur aangezogen door de fan, en schoof dus van zijn bevestigingspunten onder af waardoor de fan zich in de radiateur vrat, wat voor beiden get einde betekende en voor mij 2 dagen vertraging in mijn reis......

Bij jou zou het 1 punt kunnen zijn waardoor bij torsie van chassis in bocht de fan aan de ene kant wel en aan de andere bocht niet aanloopt


succes met zoeken

frank
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Yoni: jep, een OM314. De steunen staan nog hoog, ik kan m'n vinger er tussen krijgen. Ze zijn nog erg nieuw allemaal, behalve eentje achter, die bij de koppeling. De anderen zijn in mei 2009 vervangen.

Frank: m'n radiateur staat nog stevig, zie onder ook foto's van de 2 onderste rubbers. Bovenaan staat ie ook goed vast aan de grille.

Ik heb een filmpje gemaakt vanmiddag waar het geluid op te horen is. Wiel naar links gezet en de motor zo laag mogelijk stationair laten draaien (in een toerental waarop ie echt goed staat te schudden), en toen had ik het geluid weer te pakken:

http://www.youtube.com/watch?v=Yd0je7YmT_Q

Hier wat plaatjes van motorsteunen en de radiateur, misschien dat iemand hier wat aan ziet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door dereiziger »

als ik het eerste filmpje beluister hoor ik volgens mij het ook bij rechtdoor rijden . zei het stukken zachter ..

Ik zou toch denken aan een lager
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Een lager, welke denk je dan aan? In de dynamo misschien? Die is ook vervangen vorig jaar.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Janneman »

Zit het tussenlager van je aandrijfas nog wel goed (recht)? Zelf een keer meegemaakt bij een Volvo nadat de motor gelift was om een drijfstanglager te vervangen. Tussenlager zat scheef en dat hoorde je vreemd genoeg alleen bij één kant in draaien.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Jan, de aandrijf- cardanas draait niet als de auto stilstaat...
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Janneman »

Hanomaad schreef:Jan, de aandrijf- cardanas draait niet als de auto stilstaat...
My bad, foei niet goed genoeg gelezen :oops:
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

In het 2e filmpje zie je dat ik onder de bus kruip om het beter te proberen te horen. Lastig onder het rijden te doen ;-)
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door dereiziger »

nee niet de dynamo . hoewel ik die niet wil uitsluiten nu . verkeerd vervangen kan ook ellende geven, lager achter de bovenste poelie . Domme vraag misschien maar heb je de snaar er al eens afgehaald en gewoon gevoeld aan de lagers ?? odf daar geen speling oid. inzit ..
Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Yoni »

Nu het filmpje pas voor het eerst gezien :)
Je blok staat behoorlijk te dansen zeg kleppen stellen en misschien verstuivers checken zou geen kwaad kunnen denk ik.
Wat me ook opviel is dat je niet de juiste dynamo poellie er op heb zitten je snaar hoort vlak te liggen net als op de poellie van je waterpomp.
Je hebt dus geen optimale grip en dan zou je snaar door al dat bokken best wel eens kunnen slippen.

Ik denk dat je het toch even die richting op moet zoeken en inderdaad toch even je riem er af moet halen!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door winand »

Yoni schreef:Je blok staat behoorlijk te dansen zeg kleppen stellen en misschien verstuivers checken zou geen kwaad kunnen denk ik.
Ook niet goed gelezen 8) , Hanomaad meldt:
"de motor zo laag mogelijk stationair laten draaien (in een toerental waarop ie echt goed staat te schudden), en toen had ik het geluid weer te pakken"...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door vanhooltje »

Wat me opvalt is dat hoe dichter je met je camera in de buurt van je dynamo komt hoe harder het gesjilpt.
Toch even naar je dynamo kijken, en wat Ton en Yoni zeggen, even je riem er af halen en lagers voelen.
Je kan hem ook even starten zonder riem, kijken of het geluid dan weg is.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Hanomaad »

Ja het lijkt alsof ik een hele gare afstelling heb nu maar als ik het handgas een beetje hoger zet dan draait ie echt als een naaimachientje hoor. Mag ook wel want die motor heeft net 10k gelopen. Kleppen zijn gesteld na het inrijden.

Peter het valt mij nu ook op nu ik het filmpje weer terug zie dat het wel daar in de buurt zit. Als je er naast staat lijkt het van overal te komen :)

Yoni waar zie je aan dat het niet de juiste poelie is? Ligt de snaar er te hoog op bedoel je?

Ik ga van het weekend bij goed weer even de snaar eraf halen en ook kijken of die er wel recht op ligt en of het geluid weg is als ie er af is. Bedankt voor de bruikbare tips!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door deutz »

Volgens mij ook, een beschadigde poullie of V-snaar! Misschien ook niet in lijn!
gr.Jan.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: gierend / piepend geluid bij naar links sturen

Bericht door Yoni »

Bij 13 seconden in het filmpje lijkt het er op dat je dynamo poellie te breed is en je snaar er dieper in ligt als dat zou "mogen"
Zou als je snaar over je waterpomp loopt zo hoort hij ook over je dynamo te lopen, kan dus zijn dat je snaar geen grip meer krijgt door te diep liggen en verkeerde hoek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten