Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Zo ik heb heel veel remvloeistof rondgepompt zodat er echt geen lucht meer in zit.

het resultaat : geen verschil. :crazy:

Het pedaal zit heel diep en na een keer pompen hoger. Bij loslaten na een paar seconden weer een stuk dieper.

Er zijn 3 dingen die ik kan bedenken:
- voordrukventiel is toch nodig
- Remschoenen achter staan te ver van de trommel
- Hoofdremcilinder te kleine opbrengst

Ik raak er behoorlijk gefrustreerd van
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Hugo »

Zijn je remmen ooit veel beter geweest?
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Vooral de achterremmen deden het niet al te best zolang ik de camper heb. Daarom heb ik alles vervangen voor nieuw.
Best vervelend als het geen effect heeft, heel erg zonde van geld, tijd en moeite.

Dat het pedaal bij pompen pas druk heeft is wel nieuw, eerst zat het pedaal gewoon laag maar wel remdruk.

Edit:

Ik ben eens gaan speuren op fora met ombouwprojecten, dit kwam ik tegen:


You need the residual valve to keep the DRUM brake springs from pushing all the fluid back to the master cylinder. The fluid that is pushed all the way back to the master cylinder has to be moved back to the wheel cylinders and sometimes that can take a pump or 2 on the brake pedal,unless there is a residual valve in the line to keep some of the fluid in the wheel cylinders.


I fitted the valve today and it made a huge improvement.
It has a really firm pedal now. The brakes are working just as they should.
Before the valve was fitted the brakes had to be pumped a couple of times to get a decent brake pedal......and then as soon as you took your foot off the brakes you had to repeat this process again to apply the brakes. This was far from ideal!


Dit is precies het remprobleem wat ik nu heb, waarschijnlijk ben ik gered met een voordrukventiel.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

staan je remmen scherp afgesteld , en is er misschien ooit een hoofdremcylinder verwisseld met een exemplaar zonder voordruk-klepjes.
wat ik nu zo hoor is dat je hoofdremcylinder niet goed is , die kan je misschien eens tegen het licht houden
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

De hoofdremcilinder is nieuw en er bestaan 2 types, 1 met een hogere opbrengst. Dat is de hoofdremcilinder die ik er op heb gezet.

Toch is er te weinig opbrengst om de achterremmen in 1 keer remmen te bekrachtigen. De voordrukklep zit bij mijn bus normaal als apart onderdeel in de remleiding, helaas ontbreekt deze. Mijn hoofdremcilinder heeft geen voordruk kleppen.

Ik heb net zo een klep besteld bij mercedes 37 euro ik vind het best veel voor zo een klein onderdeeltje.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

meestal schroeven ze die als eerste in de hoofdremcilinder , waarna de leiding erin gaat . als je remmen scherp staan heb je geen klepje nodig , dat is een later erop gebouwde verbetering voor de meer verwende remmers en luie remmenstellers . maar ik vind het vreemd dat je structureel te weinig vloeistof naar je wielen krijgt , en omdat je dat kan bedenken is het dan maar meteen zo , is er niet iets anders aan de hand , ik heb 1968 er (dusseldorfer) busjes gehad zelfs zonder bekrachtiging die perfect remden ! het is niet dat ik je wil tackelen , maar aannames en veronderstellingen zijn de moeder van grote denkfouten !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Alles is nieuw en 4x goed ontlucht. Volgens het werkplaatshandboek(op internet gevonden), de onderdelen catalogus en de mercedes dealer hoort die voordruk/restdruk klep er te zitten. Er staat zelfs beschreven wat de juiste restdruk is en hoe je die moet meten.

Bij sommige autos zie je de klepjes inderdaad zitten aan de hoofdremcilinder of in de achterremcilinders. Ik dacht zelf altijd dat het een soort verloopnippels waren om de aansluiting van de remleiding beter te laten passen.

Als de restdrukklep niet helpt is het probleem: defecte nieuwe onderdelen...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

maar staan de remmen gesteld , en dan bedoel ik tegen de trommel aan gesteld en heb je de juiste remvoeringdiameter/dikte . verder is de ontdekking dat 37 euro duur is voor een klein onderdeel meer een emotioneel argument . voorlopig sta je zonder remmen en dan is 37 euro niet erg veel om je uit de brand te helpen. ik zou eerst eens zorgen dat mijn voeringen goed gesteld staan ! , en alvorens ik niet alles qua hardware honderd procent in orde heb gaan filosoferen over wat het dan zou kunnen zijn.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

De remmen zijn 3000 km geleden gesteld, de voeringen zijn een jaar oud. De trommels helaas veel ouder.

Ik heb ze strak tegen de trommel aangezet en toen een paar tandjes terug tot ze net vrijliepen. Het kan inderdaad een reden zijn dat de achter remmen langzamer reageren. Als ze gesteld moeten worden is dat merkbaar.

Bij mijn VW kever kan ik het testen door de handrem een klein stukje aan te trekken als de remmen dan veel directer reageren is het tijd om te stellen.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Hugo »

AQls ik het goed begrijp neem je aan dat de remmen nog goed staan, de handrem gaf bij mij ook altijd een indicatie of ze gesteld moesten worden.
Toch, hoewel ik er niet zoveel ervaring mee heb lijkt het mij dat gezien de spullen zijn vervangen en voldoende ontlucht dat er toch echt maar 1 ding overblijft, stellen! want alles van mercedes is nu perfect, hooguit heeft een mens (jij dus) iets verkeert ingeschat.
Wat je eerst denk ik moet doen is te strak afstellen, zodat ze een beetje slepen (maar dan wel BEIDE voeringen per wiel in de trommel) (natuurlijk geen afstanden mee rijden).
En dan nog eens testen.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Er was toch een voordrukventiel te vinden bij mijn camper die heb ik vervangen, nu heb ik het volgende probleem....

Bij draaiende motor zakt het rempedaal weg en remmen doet die bijna niet.
Paar keer pompen en ik heb weer remdruk maar goed remmen nee.


Ik verlies nergens vloeistof en de hoofdremcilinder is nieuw.

Het lijkt toch alsof deze kapot is....
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Admin »

Het feit dat dit probleem optreedt bij draaiende motor wijst IMHO richting bekrachtiger (booster). Maar misschien heeft een ervaringsdeskundige met vacuümbekrachtiging een ander idee...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Wanneer de rembekrachtiger niet werkt heb je juist een heel hoog rempedaal en moet je heel hard trappen voordat het pedaal beweegt. (dacht ik)

Bij mij is het rempedaal eerst hoog, als ik start met mijn voet op de rem zakt die een stuk.
Ook heb ik 20min nadat de motor uit was de vacuüm leiding even losgetrokken, daar stond nog steeds vacuum op. Zou er een lek in zitten is dat niet zo.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Yoni »

de slag van de bekrachtiger en van de remcilinder moeten wel exact met elkaar kloppen anders zouden ze elkaars werking nog wel eens kunnen beinvloeden denk ik.

De diepte van het pedaal zou ook de mate van bekrachtiging moeten bepalen.

E.a. was niet meer origineel heb ik uit je posts begrepen?
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Mijn camper is een bouwpakket van 3 verschillende bussen, van verschillende bouwjaren.
Wat ik vervangen heb voor nieuw: Hoofdremcilinder, keerringen remklauwen,remblokken, remschijven, voordrukventiel, remdrukverdeler, remcilinders achter, remschoenen, remslangen, 3x alle remvloeistof.

Ik ben er nu achter dat er verschillende diameters hoofdremcilinders zijn:
23,8mm ->1977-1982
25,4mm ->1982-en nieuwer

Mijn bus is van 1981 maar ik heb de 25,4 mm hoofdremcilinder gemonteerd, dat is niet de goede als we het machtige internet mogen geloven.

Er kunnen dus 2 dingen zijn:
1. ik heb de goede hoofdremcilinder maar die is nieuw en kapot.
2. Ik heb de verkeerde hoofdremcilinder.


Dus heb ik maar een 23,8mm hoofdremcilinder bestelt....... ik zou bijna 2 soorten bestellen + een nieuwe rembekrachtiger om zeker te weten dat ik van het probleem af ben. Helaas heb ik niet ongelimiteerd geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten