Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

De achterremmen van mijn busje (mercedes t1 601 207D om616) werkten nog heel slecht. Het is een automaat dus met gladheid stonden de voorwielen stil en waren de achterwielen nog aan het doorslippen als ik remde.

Ik ging op onderzoek uit en zag dat de lastafhankelijke remkrachtverdeler bij de achteras lekte. Het ding gedemonteerd. Ik kwam eer ook achter dat het cilindertje dat er in zit met geen mogelijkheid meer te bewegen is (zelfs niet tussen een bankschroef)

Ik heb een nieuwe gekocht en gemonteerd:
Afbeelding


Nu vraag ik me af hoe het zit met ontluchten, ik heb een "easybleed" set waarmee je druk op het potje remvloeistof zet. Je hoeft dan voor het ontluchten alleen de remnippels open te draaien en de remvloeistof begint te stromen. Een makkelijke manier van ontluchten. Maar werkt dit ook voor de remkracht verdeler of moet ik deze in een bepaalde stand zetten?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

deze ontlucht altijd in elke stand gewoon mee !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door paul snip »

Soms moet je het heveltje even loshalen en in de stand "zwaar beladen" zetten. Het ontluchten gaat bij de meeste auto's dan makkelijker.

Er zijn auto's die achter nauwelijks te ontluchten zijn, zeker als de achterwielen ook nog eens vrij hangen.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

De boel is ontlucht ik heb nog een beetje gevarieerd met de stand van de handle op de remkrachtverdeler.

Waarschijnlijk is er nog iets anders aan de hand. Als ik rem, remt gewoon goed alleen als ik kort daarop nog een keer het pedaal indruk dan kan ik dit verder duwen, zelfs tot het einde.

Remkracht genoeg alleen ik snap dit niet helemaal, ik dacht het probleem verholpen te hebben door die lekke remkrachtverdeler te vervangen. De wielremcilinders achter zijn nieuw en er is nergens een lekkage te ontdekken.

Zou het kunnen zijn dat de hoofdremcilinder intern een lek heeft?
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat vermoed ik ook maar ik ben geen kundige in dit verhaal.

Ik heb een nieuwe gehaald bij de dealer maar ik geloof dat je de oude ook kunt reviseren.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

de hoofdremcilinder is een zogenaamde tandem cilinder, die heeft een drukzuiger die in de lange cilinder aangeduwt wordt door je voet met behulp van je rembekrachtiger die gaat meedoen zodra je je voet op de rempedaal drukt. als je gaat remmen bouw je druk op in je cilinder. je hebt vast al gezien dat er twee leidingen uit de cilinder komen een halverwege en een op het eind. als je de cilinder open zou maken dan zou je zien dat er een zwevende zuiger tussen halverwege en het eind van je cilinder zit die een begin en een eindslag begrenzer heeft , de zwevende zuiger kan dus een tiental millimeters heen en weer en deze barriere verdeelt je remcirquits in tweeën.
je hebt dus een soort van dubbele hoofdremcilinder in één.
als nu de eerste remkring lek raakt , dan werkt de tweede nog altijd en andersom werkt het ook. deze cilinder noem je een tandem cilinder. het maakt een eenkring systeem zoals de eerste bussen waren in een veiliger tweekring systeem.
als je nu remt en er is ineens geen druk meer of valt er een stukje weg dan moet die vloeistof dus ergens heen gegaan zijn , dat kan door een lek weg lopen , of door een luchtbel in een van je kringen ineens in die luchtbel verdwijnen. let op je bouwt met gemak drukken op van 100 bar , dus een luchtbel kan flink voor problemen zorgen. het lek kan in en van je wielen zitten of wat ook voorkomt in de buitendichting van je hoofdremcilinder. de buitendichting zit dus aan de duwzijde van je cilinder en de gelekte vloeistof verdwijnt in je rembekrachtiger die het lekker opzuigt en in je carter bij de 508, of in je inlaatspruitstuk bij een 407 bus blaast.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door dereiziger »

Dat moet je dan dus vrij snel zien aan het remvloeistof nivo denk ik dan .. ik vraag me af .. niet ter zake doent nu maar vanaf welke leeftijd krijgen die bussen het 2e systeem ??
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

1971 voor de 406 en op de 508 al standaard af introductie , maar er zijn uitzonderingen gebouwd bv voor de duitse post , en de rechts-stuurmarkt
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Het remvloeistofniveau blijft het zelfde, ik heb iets gevonden over het remsysteem van mijn bus. Nu word het duidelijk dat de luchtbel ook ergens anders kan zitten. Namelijk in de voorremklauwen die zijn dubbel aangesloten:

Afbeelding


Het zou ook een mechanisch probleem kunnen zijn de achterwielen of 1 achterwiel blijft gewoon draaien in de sneeuw als ik de automaat in de achteruit zet en de rem ingedrukt heb. Alleen met heel hard remmen of de handrem erbij krijg ik het wiel gestopt. (de remvoeringen en de remcilinders achter zijn vorig jaar wel vervangen door een garage en ik rijd weinig kilometers)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

al rijd je weinig , als het vastzit , zoals je zelf al geconstateerd hebt , dwz niet remt , dan werkt het niet een briefje van de garage dat het niet zo lang geleden vervangen is, overtuigd dus niet dus maak het maar open dat achterwiel , en ontluchten doe je op alle nippels , dus achter links en rechts en voor twee maal links en rechts .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Er zat lucht in het systeem. Een voorremklauw die in verbinding stond met de achter remmen had een klein lek. Er zat flink wat remvloeistof onder de stofhoes bij één van de 4 remcilinders in de klauw.

Ik heb besloten het meteen goed aan te pakken ik ben aan het vervangen:
-hoofdremcilinder
-alle remslangen
-keerringen remklauwen
-schijven + remblokken

Wat ik me nog afvraag, op het plaatje van mijn remsysteem hier boven staat bij nummer 6 een voordrukklep. Deze kan ik bij mijn bus niet vinden, kan dit kwaad of kan deze ook IN de remkrachtverdeler zitten?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

de voordrukklep is een later toegevoegde verbetering die niet zoveel verschil uitmaakt , de functie is dat je remmen iets alerter reageren maar dat ze ook iets harder slijten omdat ze minder snel ontkrachten. dus heb je hem niet of wel , het maakt niet zo veel uit . een goed werkend remsysteem komt ruim binnen de norm en daar kan je prima mee overweg.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Alles vervangen, remmen zelfs 2x ontlucht.

Paar keer pompen om de blokken tegen de schijven aan te krijgen en de remmen werken goed.
*jeej* :clap:

Of niet... :down: want als ik een minuut wacht met stilstaande camper mag ik weer een paar keer pompen om remdruk te krijgen. De achter remmen staan goed afgesteld ik kan nergens een lek vinden.

Ik dacht eerst: de nieuwe hoofdremcilinder heeft minder opbrengst (er bestaat een 23,8mm en een 25,4mm diameter) Maar ik heb de hoofdremcilinder met de hoge opbrengst..

Hoe kan ik dit oplossen ik wilde met de camper gaan rijden maar dit lijkt me niet slim door de reactietijd met remmen.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Ik bedenk met net dat ik heb ontlucht met de handrem erop, kan dat wat uitmaken?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

je hebt gewoon nog ergens lucht zitten , hang je er wel een flesje aan , of een lange slang ( aquariumslang) naar je reservoir !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Arno Z »

Ik heb in en vergelijkbare situatie (met een personenauto) ooit besloten om maar van remvloeistof te wisselen. Even zoeken naar een andere kleur.

Werkwijze (2 of 3 man, niet met pompje, erg gebruikelijke werkwijze)
- Ontluchtingsnippel open
- Rempedaal in
- Ontluchtingsnippel dicht
- Rempedaal op
(herhalen)

De derde man is bij het reservoir. Op dat moment dat hij bijna leeg is dan vult die voorzichtig wat bij. Tot de olie in het reservoir helemaal de nieuwe kleur heeft (bijvoorbeeld van rood naar blank). Daarna blijf je net zo lang al je remmen (en evt koppeling) ontluchten totdat je overal een kleurovergang hebt.

Voordelen:
- Je weet zeker dat je het systeem helemaal hebt doorgepompt
- Door te persen ipv te zuigen kan je geen valse lucht in het systeem trekken (moet sowieso niet kunnen eigenlijk)
- Je hebt verse, ongeoxideerde en vochtvrije olie in het systeem, dat kan noooit kwaad.

Nadelen:
- Boel werk
- Kost je een bak bier voor de helpers ;-)

Arno
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Yoni »

Of gewoon even naar de euromaster en voor 45 euro met overdruk 2 liter olie er door laten pompen dan weet je zeker dat je er vanaf bent..
Heb ook wel eens een motor fiets gehad waar een luchtbel er niet uit wou op de reguliere wijze tot ik met vacuum ging werken!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Wim »

Vaak zitten er op de remklauwen met twee cilinders ook twee ontluchtingsnippels .
Op mijn LT , ik weet 't een ander merk , zitten er dus ook twee .
Eentje boven en eentje onder .
Ik had ook last van een hardnekkige lucht insluiting , ik heb de remklauwen los genomen en onderste boven gehouden en in die positie de , voorheen , onderste nippel ontlucht .
Probleem opgelost :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Joop1
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2013, 22:18

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Joop1 »

Ik heb er ook een hoop gelazer mee gehad. Uiteindelijk nieuwe vloeistof opgespoten met een 50ml spuit, vullen via de ontluchtingsnippels dus.
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Om te ontluchten heb ik dit systeem gebruikt: Afbeelding
Deze zet het remsysteem onder druk zodat je alleen de ontluchtings nippels open hoeft te draaien en de rest vanzelf zou moeten gaan. Zonder pompen met het rempedaal.

Bij mijn camper zitten er 3 ontluchtingsnippels per rem klauw, allemaal aan de bovenkant. Die ontlucht ik allemaal. Tijdens het ontluchten hang ik een lange slang aan de ontluchtingsnippel en die in een flesje met remvloeistof.

Ik ga het nog wel een keer op de traditionele manier proberen, met 2 man en pompen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

met een lange slang doe ik het in m'n eentje , heel relaxed , geen harde woorden , geen bellen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Als je de methode gebruikt met pompen moet het pedaal toch ingedrukt houden als je de nippel dicht draait? Leg je er een steen op of is het pedaal ingedrukt houden helemaal niet nodig?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

daarom hang je een lang slangetje er aan , dan zuigt het misschien iets terug , maar vloeistof en geen lucht , en dat slangetje doe je weer terug in het potje zodat je alle lucht eruit "circuleerd"
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 dec 2010, 22:27
Locatie: Leiden

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door Rens »

Klinkt als een goed idee, volgens mij heb ik nog 5 meter siliconen brandstof slang liggen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lastafhankelijke Remkrachtverdeler en ontluchten

Bericht door DVIII »

en dan tussen je ruitenwisserblad terugvoeren , anders zie je niks !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten