achterband metdubbel lucht verwisselen.

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Uil »

Een paar procent afwijking is niet zo bezwaarlijk. Belangrijker is dat het ongeveer in de buurt zit (of het nu 170 of 190 Nm is donderd niets) en dat ze allemaal ingeveer even vast zitten.

Kopervet is o.a. bij de Brezan te krijgen in hele praktische tubes. Voor incidenteel gebruik is dat praktischer en schoner dan blikjes of potjes.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Grenzgenger »

In het instructieboekje van onze 609 schrijft Mercedes zelf grafietvet voor, zwarte zooi die zich amper laat verwijderen dus eenmalig aanbrengen is voldoende!
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

Vanmiddag naar de dump in Barneveld geweest.
Voor iets meer dan € 100,-
**Een krik, met buis: ook om de cabine te laten kantelen,
**3/4 doppen met wringijzer(heetdatzo?)
**1'' lekker lang met korte en lange-dop-maat 32mm
**verlengstuk 1'' voor het achterwiel
**Zeiltje tegen vuile broek :-)
**pot kopervet.
**2 banden als sleepkabel.
**mooi plankie :-)

En het ruikt er zo lekker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door vanhooltje »

Dat is een heel mooi setje, nu nog een moment meter of moment sleutel :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door jervig »

nawm schreef:In de lijst in mijn vorige post: http://www.michelintransport.com/ple/fr ... tecentrale

staat bij de MAN, deze getallen: 10x M 22x1,5 575 +/-25 Nm

Sommige meen ik te begrijpen, maar andere weer niet.
Ook de sleutel/dop-maat kom ik niet tegen.

Of is er geen overeenkomst :oops: met de maat van de draad (M8, M10 enz) en de steeksleutelmaat?

10 stuks, dan heb je een unieke L-Serie MAN, het zal toch wel bij 8 stuks blijven denk ik.

JP
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door DVIII »

zeventien of negentien kilo op een meter afstand , dat is dus een volwassen mannengewicht op ongeveer 20 cm , voor twijfel auto's dus met allerlei klachten over trillen , happen en meer dat soort doe ik het ook altijd met een momentsleutel maar bij auto's die geen klachten hebben ,(ervoor en erna !) doe ik het op de hand, zeg zo'n vijftig kilo op dertig centimeter. Dat truckers hulpje is natuurlijk ideaal , ik heb een setje blokken bij de auto , die ook diverse hoogtes kan imiteren (want na het zien van dat truckers ding)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door winand »

Arno Z schreef:.. maar toch voor die prijs valt het te proberen
Ik heb zo'n 1/2 inch verlengstuk ooit compleet afgebroken toen ik een wiel van de Hanomag wilde losdraaien..
Quality doesn't come cheap..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Admin »

Toch is het gereedschap dat Aldi en Lidl verkopen helemaal niet verkeerd. Maar je moet het wel gebruiken waarvoor het bestemd is :idea:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Detlev »

Na de tip hier vanmiddag meteen 1tje gehaald. Moet zeggen, ziet er goed uit zo op het oog....
In het boekje staat dat ie 4% +/- afwijking kan hebben.
Zit in mooie koffer met 3 maten dop (17, 19 en 21") en verlenger. (en voor de no no's: duidelijke handleiding in NL)
Nu nog wieltje verwisselen 8)
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Arno Z »

Ik denk ook dat het verstandig is om je eigen verlengstuk(ken) en doppen te gebruiken. (Of eventueel speciaal aan te kopen)

Zelf heb ik erg goede ervaringen met het merk Tengtools. Een niet zo heel bekend Zweeds merk (al klinkt het chinees) met een -naar mijn inzicht- goede prijs/kwaliteit verhouding en levenslange garantie.

Eenmaal hen ik een 3/4" naar 1/2" stuk gedraaid (op de achterwielen van de 608). Die werd zonder blikken of blozen voor een nieuwe omgeruild :)
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

De doppen 32mm zijn van Gedore en Stahwille. Ik dacht als ik kan kiezen waarom niet een mooi merk :-)
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

Hallo DVIII,

20kg op 1m is ongeveer 100kg op 20cm. Geld dat ook voor mijn vrachtwagen met moeren, dopmaat 32?

Ik moest op de sleutel met een arm van 70cm gaan staan (100kg) en dan een beetje wiebelen om hem los te krijgen. Die moeren waren in de garage bij een MAN dealer aangehaald met een momentsleutel.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Een kilogrammeter is een maat, tegenwoordig word Newton meter gebruikt.
Het blijft een moment of dat nu voor een cilinderkop is of wielmoeren maakt echt niet uit.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door DVIII »

nou , neem van mij aan dat in de spreektaal heel newton niet echt handig is , je spreekt een soort geheimtaal en de gevolgen kunnen natuurlijk heel anders zijn dan je bedoelde. ik praat nogal eens over ton en pk , juist in de wereld van de beroepsmensen is het beter duidelijk te zijn , en niet interessant te doen. en tien newton is één kilo toch ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

ja maar.....hoe zit het nou met het gewicht waarmee ik op de sleutel moet leunen om die moeren goed vast te zetten ?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door DVIII »

op de vooras, kan je met je eigen gewicht , als je smeert ! , met een korte stang een eind komen , tenminste bij een 508 of zo want die heeft veerringen , achter doe je altijd iets meer jus bij de 508 , maar een dikkere bout mag best iets meer gemotiveerd worden, zeker als er geen sprake is van veerringen , dan moet je de rek in je bout zoeken. ik zou bij jou tientonner een stang van een meter voor de voorwielen en achter een stang van anderhalve meter gebruiken. een flink elastiek om de boutencirkel en de boel zal niet zomaar loslopen. als de wielen loszitten hoor je dat bij stapvoets rijden als een geklonk in de ophanging. altijd raampje open als je wegrijdt en luisteren ( nadat je bijvoorbeeld de afgelopen dagen een wiel losgehad hebt) en eigenlijk als je op reis bent dagelijks naar de bouten kijken ( als je goed oplet zie je of de bouten er normaal of anders dan gister opzitten ) je bent als je op reis bent niet van garage naar service plek aan het rijden , dus je moet veel controles doen , als een soort dagsluiting of dag-begin.
verder is het zaak dat je de goed functionerende auto checkt , zoals "meet eens de laadspanning met een voltmeter" als alles goed werkt. Heb je dan storing, pak je de meter en weet je meteen dat er iets niet klopt als de spanning veel lager is bij draaiende motor. je moet je auto een beetje leren kennen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Anton »

Hoi,

Geheimtaal, dat valt nogal mee?
Tegenwoordig staat het in vele instructie boekjes
Enne 10 kg is 9.8 newton, in de praktijk gewoon delen door 10 en je hebt de oude vertrouwde kg/meter weer.
Dus 100 newton =10 kg.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door Leo »

nawm schreef:ja maar.....hoe zit het nou met het gewicht waarmee ik op de sleutel moet leunen om die moeren goed vast te zetten ?
Afbeelding

Het antwoord op deze vraag heb ik dinsdag al gegeven... klik
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: achterband metdubbel lucht verwisselen.

Bericht door nawm »

Het is gelukt. Maar eerst moesten we naar een banden-bedrijf om de achterwielen los te krijgen. Met geen mogelijkheid kregen we ze los. Hij draaide ze weer een "beetje" aan, zodat ik er verder mee kon.
Bij wat mooier weer heb ik ze weer los gemaakt, ingevet met kopervet en weer aangedraaid. Sinds kort heb ik een buis van 1.50m. (bedankt Hein) En dat moet voldoende zijn om ze mooi vast te zetten. Na 100km heb ik ze allemaal even na getrokken. Ik heb een setje houtblokken van verschillende hoogte voor de achterwielen. Daar ligt het verlengstuk op en ik sta 1,50m verderop te hangen :-)

Iedereen bedankt voor de adviezen.

Groet Bert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten