hulp luchtvering

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Bart23
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2013, 09:24

hulp luchtvering

Bericht door Bart23 »

hulp luchtvering op alco chassis

ik heb pas een Adria Vision camper gekocht met Alco chassis, hij is nogal windgevoelig.
nu is mijn vraag? of ik dat op kan lossen met het monteren van hulp lucht vering.
heeft hier iemand ervaring mee.
eventueel een adres voor levering en/of opbouw .

groeten, Bart
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: hulp luchtvering

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Welkom!

Je vraag is wel erg algemeen.

Zelf heb ik geen ervaring met hulpluchtveren (mijn bijna 3 meter hoge Hanomag heeft een zwaar verenpakket en stabilisatoren voor en achter). Wel met zwabberende zijwindgevoelige campers, hoewel de huidige er absoluut geen last van heeft... ;-)

Voor je extra dingen gaat monteren die er normaliter niet op zitten, lijkt het me verstandig om eerst na te gaan of er niets aan de auto mankeert. Te lage bandspanning, banden met een verkeerde load-index, spoorvorming in de weg, enkel- of dubbellucht, versleten schokbrekers of verkeerde uitlijning, om maar een paar dingen te noemen, hebben ook invloed op de windgevoeligheid. Zo zijn er veel dingen te noemen, maar zonder meer informatie blijft het gissen :-)

Wat je kunt verwachten qua rijden en windgevoeligheid hangt ook af van de hoogte van de opbouw en of er stabilisatoren gemonteerd zijn.
Zoals moderator Leo vroeger in zijn onderschrift had: pas geen oplossingen toe voor je het probleem weet :-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: hulp luchtvering

Bericht door Maxer »

Hulpluchtvering gaat je probleem niet oplossen, een stabilisator wel. Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw camper die voor wel maar achter niet. Op de achteras is dat namelijk niet standaard zoals dat op de vooras wél is. Met hulp (lucht) vering zet je de camper alleen hoger, maar maakt hem niet stabieler. Bij Alko kun je informeren of voor jouw chassis een stabilisator leverbaar is, zo niet kun je er, als je handig genoeg bent, er zelf een in elkaar knutselen. Vergeet trouwens niet dat een camper een grote vierkante doos is die erg veel wind vangt dus helemaal stabiel ga je hem niet krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten