Trillen tijdens remmen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Trillen tijdens remmen

Bericht door Grenzgenger »

Onze 609 heeft sinds we deze auto hebben last van trillingen tijdens het remmen. Hij doet dit vooral als je van een hogere snelheid flink moet doorremmen zoals bijv. bij een afrit van de snelweg.

Tijdens onze laatste vakantie ikreeg ik de indruk dat dit erger was geworden en er moest dus wat aan gedaan worden.

De schijven voor zijn al vervangen dus moet het afkomstig zijn van de achteras. Als ik tijdens het rijden alleen met de handrem remde voelde ik de trillingen ook maar niet zo heftig als met de voetrem.

Ik heb de auto opgebokt en beide remtrommels verwijderd en deze waren in eigenlijk nog in nieuwstaat. Wel viel op dat de remtrommel aan de linkerzijde duidelijk meer slijtagegroeven had dan de rechterzijde. Mijn vermoeden was dan ook dat de afstelling niet juist is geweest en dat bleek ook tijdens de remmentest bij de laatste Tüv keuring.
Toen kon ik duidelijk zien dat er verschil zat in het moment van aangrijpen van de remmen achter, als je stevig doortrapte was het weer gelijk. Volgens de Tüv keurmeester is dit een kwestie van afstellen.

Eergisteren de trommels weggebracht om te laten uitdraaien, volgens de draaier hoefde er bijna niets uit om ze weer netjes rond te krijgen.

Vandaag alles weer gemonteerd en veel aandacht besteed aan de afstelling, zeker met het ongelijk aangrijpen van de remmen in mijn achterhoofd. Alles afgesteld volgens het boekje en met voelermaat gecontroleerd, was tussen de 0,4 en 0,5 mm speling tussen remschoen en remtrommel.

De wielen (recent voorzien van nieuwe banden) netjes met een momentsleutel aangetrokken en toen de proefrit.

Wat blijkt, de trillingen zijn een heel stuk minder en best acceptabel maar niet helemaal weg en dat is eigenlijk toch een tegenvaller :oops:

Wat kan ik nog doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Trillen tijdens remmen

Bericht door DVIII »

voeringen vervangen , die kunnen ook lullig remmen, maar je rijdt te weinig denk ik.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Trillen tijdens remmen

Bericht door Grenzgenger »

De voeringen zijn nog de eerste exemplaren en dus origineel. Ik heb geen flauw idee of dit materiaal behalve dat het slijt ook verouderd?

Wat dat rijden betreft, we hebben de bus gekocht met 12000 km en 4 seizoenen later staat er 42000 km op. Dit is alleen tijdens vakanties gereden want ik gebruik de bus tussendoor maar zelden.

Gisteren met een 508 rijder gesproken die hetzelfde had bij zijn bus. Na het uitdrraaien van de trommels had hij nog steeds last van trillingen en dit is na verloop van tijd steeds minder geworden en uiteindelijk verdwenen, oorzaak?

We gaan over een paar weken op vakantie richting Alpen en met een beetje geluk verdwijnen de trillingen ook vanzelf :P
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Trillen tijdens remmen

Bericht door wildboy »

Hoi
Ook ik had/heb hetzelfde probleem.
ex ambu bundeswehr mercedes 609
Werd het eigenlijk gewaar nadat een ventiel linksvoor eruit gesprongen was en ik mijn reserve wiel moest gebruiken.
Ook nog geprobeert om wielen te wisselen met dit reserve wiel naar achter te doen.
Dan ondekte ik dat het welliswaar dezelfde maat banden was maar door merk verschil een gering hoogteverschil hadden.
Alle banden vervangen en nu is het trillen(nagenoeg)weg.
Te verwaarlozen eigenlijk dus voorlopig(als het niet weer)erger word doe ik er niets meer aan.
Wildboy
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Trillen tijdens remmen

Bericht door Hugo »

Zoiets:
viewtopic.php?f=23&t=6357
balanceren, doe het zelf.
Groet Hugo
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Trillen tijdens remmen

Bericht door Grenzgenger »

Hallo,

ik weet bijna zeker dat het niet aan mijn banden ligt, vorig voorjaar namelijk 6 nieuwe banden laten monteren en het trillen is precies hetzelfde.

Onlangs nog een tip gekregen om het schuine kantje aan het begin van de remvoering wat schuiner te maken, dit wil ik binnenkort nog eens gaan doen.

Overigens vandaag nog met een 23 jaar oude 814 gereden van het werk, trilde ook met remmen..... :eh:
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten