Kokende remmen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Kokende remmen

Bericht door Rene »

Kokende remmen,
Ik die elk jaar de remolie vervang ( vraag me niet waarom maar dat doe ik al jaren met dot 4) remmen nakijk en daar eigenlijk niets aan het toeval over laat is me het volgende over komen:
In Italië via een mooie bergpas naar boven leuk in de sneeuw gestaan en mooie plaatjes gemaakt. Maar als je boven bent moet je ook weer naar beneden. De haarspeld bochten waren bijna te klein voor de camper. Wat me altijd geleerd is met de zelfde versnelling naar beneden als naar boven ging ik dus in zijn eerste naar beneden. Met percentages tussen de 8 en 17% moet je wel bij remmen. Na een kilometer of 6 even pauze en kijken waar we heen moeten en gelijk weer verder, tot aan de eerste bocht. De voet tegen het schutbord, hartslag van 60 naar 260 en een afgrond van een paar honderd meter voor je weet ik wel leukere momenten :ooo . Ik reed gelukkig maar een kilometer of 40 en kon met de hand rem de snelheid terug brengen naar 10 kilometer en heb toen de versnellingsbak mishandeld door hem met gepaste brute kracht hem naar de eerste versnelling te rossen. Bocht nog net gehaald maar dan. Weg van 4 meter breed en de eerste 6 kilometer met haarspeld naar beneden en een plek om hem aan de kant te zetten ben ik in zijn 1 en op de handrem naar beneden gesukkeld. De kids die altijd erg aanwezig zijn heb ik voor het eerst een tijdje niet gehoord, zelfs de berijdster was opvallend rustig. Na de rit naar beneden de eerste mogelijkheid benut om de zooi aan de kant te zetten, en ben eens rustig aan de kant van de weg met een fles water gaan terug halen wat er allemaal gebeurd is. Het is me duidelijk als ik 10 kilometer harde had gereden had ik hem in de rotsen moeten parkeren of ….Na het ontluchten deden de remmen het weer prima.

Maar resume: Wat is er fout gegaan, volgens mij is de stop die ik gemaakt had op even te zien waar ik heen moest de boosdoener. De remmen konden de warmte niet kwijt en is de boel gaan koken, waar was dit ook niet gebeurd als ik doorgereden had?? Wat kan ik doen om te zorgen dat de remmen niet weer gaan koken?? Ja niet de bergen in gaan hoor ik al denken maar daar gaat het niet om. Kun je remmen dusdanig aanpassen dat het niet gebeurd??

Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kokende remmen

Bericht door Admin »

Angstige ervaring...! Gelukkig alweer goed afgelopen.

Kokende remvloeistof lijkt me onwaarschijnlijk, juist omdat je er zo vaak nieuwe remvloeistof in gooit. DOT4 kookt bij 230 ℃. Maar als de remvloeistof water heeft kunnen opnemen, kan het kookpunt zakken naar ca. 150 ℃ (vapour lock!) Of is het misschien 11½ maand geleden; je schrijft eens per jaar. In dat geval kàn het stilstaan hebben bijgedragen tot hert te heet worden...

Je schrijft dat je de remmen ontlucht hebt. Was dat dan nodig? Was afkoelen niet genoeg?
Hoe was het niveau in je voorraadpotje?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Kokende remmen

Bericht door Rene »

Ik had de olie net voordat ik wegging vervangen, dat doe ik altijd en gelijk de boel schoonmaken. Er is olie uit het voorraad reservoir gekomen, het spoot door de gril op mijn raam.Na afkoelen een uurtje nog geen remmen. Ik heb voor moeten ontluchten en daarna niets meer aan de hand. Het potje was op peil.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kokende remmen

Bericht door Admin »

Nou, het is heel vreemd. Een mogelijkheid die ik nog zie is dat die remvloeistof niet nieuw uit een geseald blik kwam en dus al water had kunnen opnemen vóór je 'm in je systeem goot.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Kokende remmen

Bericht door Detlev »

Kort remmen en vooral niet te veel, maar ik denk dat je dat.wel weet.....
Mercedes 406 uit 1969
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Kokende remmen

Bericht door DVIII »

ik heb ook al heel erge temperaturen meegemaakt, dat de verf op de velg eraf bladderde , maar geen last gehad van vloeistof die aan de kook raakte , ik had dan wel een pas van 18% afgedaald en niet in de juiste versnelling , dan leer je meteen een lesje men zegt dat je in de zelfde versnelling omlaag moet gaan , maar als je zekerheid kiest ga je nog lager de berg af ! , het is de duratie die het remmen doet verminderen , en dan ga je steeds steeds harder remmen , zodra je gaat faden moet je tot stilstand remmen , ook al is dat voor je gevoel niet fijn ! en als je op de motor remt , wees niet bang voor toeren ! dat doe je anders ook als je volgas rijdt !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Kokende remmen

Bericht door Rene »

Ik ben niet bang om toeren te maken maar wat wel mee werkt is dat ik en vele anderen een te hoge BMI voor ons voertuig hebben, en als je dan naar beneden gaat drukt hij hem dwars door alles heen. Maar wat ik nog steeds niet snap is hoe kan het dat hij de olie er boven uit gooit. Olie wordt warmer en zet uit,oke maar niet in 1 keer met een plof en dat je dan geen remmen meer hebt. Trouwens de olie was vers, nieuw potje.

Gr rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Kokende remmen

Bericht door deutz »

Waarschijnlijk heeft er nog lucht in je remsysteem gezeten!
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Kokende remmen

Bericht door Admin »

René, als je de remolie ververst, spoel je 'm dan door via alle vier de nippels, tot je zeker weet dat alle oude olie eruit is?
Ik neem aan van wel, maar dat zou de enig overgebleven verklaring kunnen zijn: tòch vocht in een van de wielremcilinders. En anders: schiet mij maar lek!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Kokende remmen

Bericht door paulv »

Ik denk dat er toch lucht in de leidingen heeft gezeten. Die wordt warm zet uit de bubbelt dan de remolie het potje uit.
Doordat er lucht in de leiding zit kun je niet remmen, je drukt gewoon de lucht wat samen, maar de mechanische overbrenging doet het wel.

Waarschijnlijk heb je met gewoon door pompen nog wel iets kunnen remmen maar te weinig druk kunnen opbouwen om die bus op een steile helling tot stilstand te kunnen brengen.
Op de vlakke weg heb je niet zoveel druk nodig om stil te staan zodat je dat niet zo gemerkt hebt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Kokende remmen

Bericht door Rene »

Lucht heeft er zeker niet ingezeten, en de olie die erin zat was nog geen jaar oud. En als er oude olie nog ergens had gezeten dan zeker niet in de buurt van de remklauwen. Zit er op de gever een terugslag klep oid? De druk in het systeem te hoog door uitzetten van olie en het daardoor eruit geperst is? Kan dat?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Kokende remmen

Bericht door Hanomaad »

DVIII schreef:en als je op de motor remt , wees niet bang voor toeren ! dat doe je anders ook als je volgas rijdt !
Dat vroeg ik me laatst af toen ik in Zwitserland een pasje omlaag reed in de vroege ochtend toen het nog koud was en mijn motor ook.

Als ik langs de snelweg overnacht dan draai ik altijd eerst even 10 minuten de motor een beetje warm omdat ik dan meteen volgas moet, maar op deze ochtend dacht ik, ik rij hem wel warm door de dorpjes hier. En toen kwam die flinke afdaling wat sneller dan gedacht.

Kan op de motor remmen als ie koud is, kwaad?
Johannes

Re: Kokende remmen

Bericht door Johannes »

Je zou de remvloeistof in de auto, en die je als reserve hebt, eens kunnen testen op het vochtgehalte wellicht dat het duidelijkheid geeft. Remvloeistof die nog geen jaar oud is geeft in het geheel geen garantie dat er geen vocht in is getrokken. Als de dop van de bus er een paar dagen af is of niet goed afsluit is de vloeistof al niet meer bruikbaar.
Daarbij wordt bij een systeem waarbij de koppeling hetzelfde voorraadtankje gebruikt vaak vergeten om in het koppelingscircuit ook de vloeistof te vervangen.

Het feit dat je het pedaal tot de eindslag in kon trappen met het feit dat de vloeistof je voorraadtankje uitspoot doet toch het meest denken aan een lucht- of dampbel.
Waarbij een dampbel toch eigenlijk weer weg zou zijn bij lagere temperaturen doordat deze weer condenseert.
Die luchtbel zou er ook in kunnen komen tijdens het opkomen van je rempedaal door een niet goed werkende hoofdremcilinder.

met een koude motor kun je prima afremmen, hij functioneert dan als een compressor en die laat je ook niet eerst warmdraaien. Waarmee niet gezegd is dat het met een wat opgewarmde motor niet beter zou zijn.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Kokende remmen

Bericht door Maxer »

Als je bij het afdalen continue je voet op het rempedaal hebt heb je mazzel als je ongeschonden beneden komt. Dat kan de enige reden zijn voor oververhitte remmen. Je moet kort en krachtig afremmen en dan weer verder op de motor. Ik heb bij onze afdaling Pyreneeën een camper gezien met roodgloeiende schijven. Erg raar als je een 10 km lange afdaling al remmend doet . .
Dat elk jaar verversen van de remvloeistof (het is géén olie, het smeert voor geen meter) is nutteloos en brengt het risico van fouten met zich mee, zoals je nu zelf hebt ondervonden. Dot 4 kun je wel een jaar of 6 tot 10 laten zitten. Beter is het een testkastje te kopen of de vloeistof te laten testen op vocht. Te veel vocht betekend verversen en goed is goed. En anders verversen met Dot 5, dat trekt geen vocht aan maar dan moet je wel het hele systeem eerst totaal reinigen want Dot 5 kan niet samen met Dot 4.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten