Remvloeistof vervangen 206D

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2013, 21:12
Locatie: Rotterdam

Remvloeistof vervangen 206D

Bericht door Berend »

Beste mensen,

Erg verstandig lijkt het mij om bij mijn nieuwe oude Mercedes 206D de remvloeistof te vervangen, maar wat is wijs?
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit doe?

Hoe leeg ik het systeem?
Ik neem aan dat het vullen gewoon bij het dekseltje in het dashboard gaat.
Hoe ontlucht ik de boel goed?
Is er trouwens een manier en is het gebruikelijk om het systeem te reinigen wanneer het leeg is?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Groeten,

Berend Otto
Johannes

Re: Remvloeistof vervangen 206D

Bericht door Johannes »

Hallo Berend

Eenvoudig gezegd je kunt bij alle wielen de remleidingen op de remcilinders loshalen en zo het systeem leeg laten lopen. Daarna vul je het weer en ontlucht het met de ontluchtigingsnippels, weer bij de remcilinders.

Maar zo wordt het systeem niet schoon. Zoals je wellicht weet trekt remvloeistof water aan. Dit water wordt door de vloeistof opgenomen totdat het verzadigt is. Het water zal zich dan verzamelen in het laagste deel van het systeem en dat zijn de remcilinders. Door enkel de remleidingen los te halen raak je de troep die zich daar verzameld heeft niet kwijt.
Als de remvloeistof in jou nieuwe Mercedes in jaren niet vervangen is zou ik je adviseren om het systeem bij een garage te laten reinigen en opnieuw te vullen. Daarna kun je met goed onderhoud weer jaren vooruit en heb je lang een betrouwbaar remsysteem.

Pieter
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Remvloeistof vervangen 206D

Bericht door Berthil »

Hallo,

Ik gebruik voor de remvloestof vervangen altijd de eezibleed:
http://www.tooltopper.nl/eezibleed/remo ... 16021.html
Deze aansluiten, op druk zetten en dan de ontluchting los draaien bij het wiel dat het verst van de remverdeler vandaan zit.
Vloeistof net zolang door laten stromen tot er heldere (nieuwe) vloeistof uitkomt, daarna dit ook bij de andere wielen in de volgorde van ver naar dichtbij afwerken.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Remvloeistof vervangen 206D

Bericht door DVIII »

Mooi daar kan ik dan weer de schade van Johannes gaan opruimen , eerst aan Johannes , als je iemand niet wil helpen heb je het recht gewoon niets te doen en toe te kijken. Berend otto , welkom bij de sleutelaarsclub die niet bang is voor VIEZE handen.
wat je in de eerste reactie al las , je doet het nooit goed . ga er dus vanuit dat je een zo goed mogelijk uitvoeren klus gaat klaren ! les één als je een klusje moet doen en je doet het zoals in elke garage gedaan wordt dan doe enkel je best. dus je gaat geen leidingen eruit draaien en de boel geheel uit elkaar schroeven , je begint bij het begin. allereerst kijk je onder de auto bij de wielen en daar zie je bij elk wiel een slang naar het wiel toegaan en boven die slang zit een ontluchtings nippel. Spuit daar gedurende de voorbereiding een paar keer WD 40 op , vang dit ritueel aan tenminste een dag of twee voor je gaat proberen. gebruik het bijgeleverde slangetje en een goede lamp om te zien wat je doet , één liter per keer erop spuiten is niet nodig !. probeer welke dop van een 1/4 doppensetje op je nippeltje past , bij een 508 is dat een negen mm , maar bij de tn en hanomag/mercedes is dat denk ik zeven mm.
haal een blikje dot DRIE remvloeistof en leg een slangetje (transparant) met een potje klaar of een langer slangetje van een meter of vijf ( inwendig 4 mm ) . als je nu eerst alle ontluchtings nippels eerst eens gaat controleren of ze gangbaar zijn/ worden weet je meteen of je hele onderneming wel zal slagen op roest-tegenslag. je moet liefst met een wringstangetje in balans ( zodat je rinks en rechts van je nippel evenveel kracht zet ) voorzichtig proberen de los te draaien. (en dan meteen weer normaal vast) als het goed is zat er op elk nippeltje een rubber doppie , dat houdt de boel vanbinnen in elk geval roestvrij. afhankelijk van het voertuig zitten er denk ik op jou auto per wiel maar één nippel. draai het nippeltje los en schuif het slangetje over de kop van de nippel je draait maar een kwartslag los ! . ga dan naar je rempotje en vul tot boven aan toe aan en duw met de hand de rempedaal naar de bodem. laat de pedaal rustig terug komen zodat de drukkamer weer normaal volloopt. herhaal dit een paar keer, begin bij het verste wiel ! ( na een rondje om de auto heb je normaliter een halve verpakking van een 1/4 liter verbruikt.)
na een keer of wat pompen zie je dat de oude vloeistof van donker of bruin weer helder van kleur wordt. zodra je klaar bent is de remvloeistof weer goed voor de volgende drie jaar , als er tenminste geen water bij komt !.
spoel alle resten van remvloeistof die je morst goed weg met lauw water en was je handen na en soms ook tijdens de operatie grondig. remvloeistof is uitgesproken gevaarlijk voor je ogen en voor je huid , de laatste wat minder maar houd rekening dat als je het niet afwast je een irritatie kan krijgen. je auto gaat er van roesten dus spoel die goed af , het bijt na verloop van tijd door je lak heen ! gaan je nippeltjes niet los , houd dan rekening met eventuele vervanging van complete remcilinders en zoek een goed adres voor vakkundiger tricks en magic oplossingen. je leegt het systeem door het door te drukken met nieuwe vloeistof , je vult het bij het dekseltje en je reinigt feitelijk niet , maar dat is ook niet nodig , maar je vervangt !
dat er pockets en mispercentages in de behandeling zitten is algemeen aangenomen in de autobranche, je verbetert de systeem vloeistof al geweldig door dat waar je bij kan zonder al te grote demontage te vervangen door door te pompen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten