Cardanas met hardyschijf?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Cardanas met hardyschijf?

Bericht door SergeL »

Hoi, even een vraagje over de cardanas van een 407. M'n tussenlager is slecht en ik vermoed dat iig het voorste gedeelte van de as slecht of niet gebalanceerd is, dus ik denk, ik sla 2 vliegen in 1 klap en koop een nette as compleet met net lager en wissel het hele zwikkie in 1x om. Zo gezegd zo gedaan, lig ik vanavond onder de bus om de boel om te zetten en natuurlijk ging het weer eens niet zo makkelijk als gedacht. Op de nieuwe as zit aan weerszijde een ronde flens met 6 boutgaten, echter op de oude as zit aan de bak-zijde een flens met 3 lippen en 3 boutgaten welke gemonteerd zit op een hardyschijf, de flens op de as uit de bak is van hetzelfde type.

Vraag 1; hoort er op een 407 wel een hardyschijf tussen bak en cardanas? Ik weet dat de bus van origine een 408 is met benzineblok welke in de jaren 80 vervangen is door een om616. De versnellingsbak die er tussen zit is volgens mij niet oorspronkelijk voor deze bus, aangezien de pook ook is aangepast. Dus zou het misschien kunnen dat die bak uit een personenwagen komt waar een hardyschijf wel gebruikelijk is.
Vraag 2; als bovenstaande klopt kan iemand dan iets zinvols zeggen over eventuele nadelige werking van die schijf binnen een veel zwaardere en langere as-constructie als onder deze bus tov een personenwagen? Het hele doel van deze wissel-actie is om een erg vervelende trilling tussen 40 en 50 km er uit te krijgen. Ik kan me echter voorstellen dat die hardyschijf met zo'n lange en zware as nadelig werkt in de balans.

Momentele opties die ik zie; kruisstuk er uit persen en oude en nieuwe flens wisselen, zodat de nieuwe as er alsnog onder past. Of de as dan echter weer opnieuw gebalanceerd moet worden...? Optie 2; als de kans gering geacht wordt dat de as trillingsvrij wordt met die hardyschijf, dan een andere versnellingsbak zoeken die bij de bus hoort en dan de nieuwe as er onder. Andere ideeen zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door vanhooltje »

Gewoon nieuw lager (vaak oorzaak trillingen), en de aandrijfas laten balanceren, heb je ook geen geknoei met aanpassingen.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De as zat wel goed in elkaar geschoven? (pijl-pijl of pijl-stip markeringen moeten bij het schuivende deel tegenover elkaar liggen)
Bij m'n Hanomag zat hij er één spiebaantje naast, waardoor de boel nogal trilde en het tussenlager kapot gegaan was. Nadat dit vervangen was, was het rammelen en bonken wel over, maar het trillen niet weg. Na een telefoontje met een cardanassen-tent (geen idee meer welke helaas, maar ik meen in Haarlem?) gaven zij de suggestie bovenstaande als eerste te controleren. Na dit weer goed gemonteerd te hebben is het trillen nooit meer terug geweest.

Dit is uit eigen ervaring, bij mij zit er geen hardyschijf tussen in elk geval, maar ik heb dan ook geen Benz... Of het hoort en waarom kan ik je helaas niet vertellen.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door DVIII »

en dan , als mercedes , (een beetje) kenner , vraag 1 , er zit op een bus geen hardyschijf . dus als je al een nieuwe transmissie as gekocht hebt , ( niet goedkoop) , je kan de flens aan de bak omwisselen , de spline is hetzelfde als op de personenauto bak , het verbaasde mij ook maar het is nu eenmaal zo .
verders is het als je geen nieuwe as hebt , heel makkelijk het tussenlager te vernieuwen. en ja dan is het raadzaam de as schuifspline te merken , dat kan door gewoon op de as met een krijtje een merk te zetten. ik haal ook wel eens de flex in de lengte over de as bij de overgangen , maak je ook na veel vastpakken en schoonmaken geen fouten
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door SergeL »

@Jeroen, die markeringen zal ik eens checken, maar het oude lager is hoedanook niet goed meer.
@DVIII dat is een mooie tip, ik had er nog niet aan gedacht om de flens aan de bak te vervangen. Eens bellen met de club of Jan Stolp of die een losse flens hebben liggen. Of is er hier toevallig iemand die een een exemplaar doelloos op de plank heeft slingeren?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij mij is het lager hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan door de slecht gemonteerde as. Overigens hebben we enkele jaren later ook nog het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak mogen vervangen. Alle andere lagers van de bak waren nog in prima staat, maar deze was niet best meer...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door SergeL »

Net eindelijk eens de cardanas er onderuit getrokken en de flens verwijderd. Helaas pindakaas; de flenzen zijn niet uitwisselbaar. De vertanding van de flens die er op zat is minstens de helft kleiner... Het is maar goed dat die hardyschijf er tussen zit, anders was de boel waarschijnlijk allang aan gort getrokken met die zware bus. Maargoed, uiteindelijk toch een opsteker; na het checken van de speling op de cardanas zelf bleek dat de moer in de deling van de as thv het tussenlager er los in lag.. Boel vastgedraait, nieuwe borging geslagen en nu is de as spelingsvrij! Morgen maar eens kijken of de trilling er uit is.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Cardanas met hardyschijf?

Bericht door SergeL »

Nee dus... Ik ga er ook niet meer verder aan prutsen; die motorombouw naar diesel is toendertijd zo stupide gedaan dat die trilling wel overal vandaan kan komen, van motoruitlijning, knutsel-cardanas, hardyschijf, zelfbouw-motorsteunen etc. Ik laat de boel maar draaien zolang het goed gaat en in de tussentijd ga ik latent op zoek naar een mooie jonge verse 616 met dito bak voor de toekomst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten