17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

hallo allemaal ben van plan om 17.5 inch onder mn 508 mercedescamper te zetten ,zou graag wat meer info over de banden?of nieuwere maat 205\75\17.5
Zelf had ik 8r in gedachten,nu heb er 2 velgen bij met andere gat maat 21mm kan dat met centreerringen? of dat het past vanwege stuurhuis?
Doe dit vanwege minder toeren en klein beetje sneller ivbm vrachtwagens
Kan mn om314 dit hebben ?
happy
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2011, 00:24

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door happy »

denk dat je beter de gulden tussenweg zoekt en gewoon hogere banden monteren,225 75 16 ipv 205 75 16,dan rij je 100 km per uur aan hetzelfde toerental als 90 daarvoor.

motor zal bergop wat kracht inleveren
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Hugo »

Niet doen, berg, niks berg, de peage al op krijg je problemen mee.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Welkom! :)

Om aan te geven of het wel of niet kan, zul je wat meer informatie over je 508 moeten geven. Is het een minimalistische ex-brandweer met laag dak en korte wielbasis van 2900kg, of een 5 tons alkoofcamper van 7 meter maakt nogal een verschil. Ook de overbrenging in je achteras is van belang, en b.v. de staat van de motor. Een frisse OM314 kan wat meer hebben als een versleten compressieloos hok. Dan kunnen de ervaringsdeskundigen je een beter antwoord geven.

Velgen met 21mm gaten zou ik niet doen. Daar helpt geen centreerring tegen.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

hallo jeroen , Het betreft een 508 van 1976 om314 heeft 3ton gelopen,en is wel een alkoofcamper van 7m weegt 2850 op kenteken
En wat betreft de eindoverbrenging,weet ik zo 123 niet ga zo kijken
Weet wel de 1 versnelling doet bijna niks,rijd meestal in de 2 weg
Heb nu 16inch r6.5o achter en voor 205/75/16,en achter vertonen ze droogtescheurtjes ,dus moet toch banden hebben.
Heb de 17.5inch velgen ,maar moet niet zo zijn dat ik een berg niet over kom,misschien andere moter om364a??
Gaat mij erom beetje sneller en minder toeren,rijd nu 90 sneller wil hij niet
of misschien brandstofpomp beetje meer geven?
vg foeke
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Hugo »

Kijk hier eens naar:
viewtopic.php?f=21&t=3669
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

ok hugo bedankt ,maar zit ik nog met de banden dan denk ik toch maar 205/75/17.5 is nagenoeg even groot als 16/6.50inch een klein beetje groter,dankzij wijnand zn tabel
en dan in de toekomst maar een om 364a halen denk ik
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door paulv »

Ik zou alles gewoon standaard laten.

Je kunt natuurlijk 100 willen rijden, maar ten koste van wat (verbruik, slijtage, enz.)? Waar doe je het voor, waarom heb je zo'n haast?

Ik snap het niet, ik heb zelf altijd rond de 85km/u met dat ding gereden, lekker rustig, vrij stil en vrij zuinig.

Qui va piano,va sano! :angel:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

hoi paul gaat mij om de vrachtwagens,en vooral beetje minder toeren dus ook minder herrie
Hoef geen 120 of 130 als ik 100 haal ben ik weltevree
Heb al een paar keer meegemaakt,dat een vrachtwagen constant op mijn deur zat te kloppen
Zijn er hier ook mensen die een 508 hebben met om314 met gewone as en 17.5inch velgen, en ja wat voor maat banden hebben jullie vg foeke
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zelf heb ik geen 508, maar de meeste die ik ken met 17,5" velgen hebben de standaard maten (8R17,5 of soms zelfs 8,5R17,5) erop liggen.
De meeste 508-bezitters die ik ken rijden zelfs met de standaardbanden 6,50R16 al tegen de 100. Als die van jou zelfs met standaardbanden nu al niet harder loopt als 90 zou ik er zeker geen grotere banden onder gaan zetten. :)
Bij de eerste zucht tegenwind kun je dan meeduwen.

[disclaimer: dit is dus niet uit eigen ervaring, maar van "mensen die ik ken" !!!]
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Johannes

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Johannes »

Een 508 met een OM 314 van 85 pk heeft , volgens de database , met 6.50 X 16 banden een topsnelheid in de 5de versn.(1.0) van 93,2 km/h.
Bij een max massa van 5000 kg kan hij dan een helling op van 2,8% in de 5
Met 7.50 x 17 banden ga je theoretisch zo,n 10% sneller en kom je dan op 102,5 km/h.
En kom je die helling in z'n 5 dus niet meer op.

Maar, en dat is al meer gezegd, als de motor het nu al niet trekt wat denk je dan wat er gaat gebeuren als je die motor nog zwaarder gaat belasten?
Met andere woorden je kunt al haast de berg niet meer opfietsen en ze gooien nog een zak piepers op je bagagedrager!

En minder toeren bij gelijkblijvende snelheid en gewicht gaat echt geen brandstof besparen. Eerder het tegendeel, als de motor in een ongunstige verhouding vermogen/snelheid terecht komt gaat hij meer verbruiken.

Maar die vrachtwagens in je nek vind ik ook een soms huiveringwekkende beleving.
Een keer midden in de nacht vanaf Hamburg ben ik door de luchtdruk als het ware gewoon vooruitgeduwd terwijl die gast continue de toeter liet blazen en alle verlichting aan had. Gelukkig kwam er een groene voorbij die ons aan de kant heeft gezet. Samen reden we 95 km/h. Maar leuk was het niet.

Groet Pieter
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

Hoi pieter bedankt voor je reactie,dus jij weet wat ik bedoel met die vrachtwagens
Zijn er nu geen mensen met 17.5inch op hun 508 met om314 met gewone as?
En wat voor banden hebben jullie eronder?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Arno Z »

Foeke,

Ik heb onder de (dacht ik) 608 17.5" velgen, rijdt prima, met een -volgens mij- normale as. Ik zal morgen even de bandenmaat voor je bekijken en hier posten.

Arno
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Admin »

Onze 608 SA had van fabriekswege "reifen va 8 R 17,5 ha 8 R 17,5". Met een "a18 achse verstaerkt langsam" was de top 96 km/h.
GPS- gemeten, maar de tachograaf had bij die snelheid ca. 0 % afwijking, want: g75 wegdrehzahlausgleich en g77 wegdrehzahlausgleich nach messergebnis.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Arno Z »

Dit zijn ze. Afbeelding

Michelin type 97, zat er op bij aankoop. Ex umweltschutz-messwagen.

De bus kan 110, maar harder dan 90-95 vind ik niet comfortabel. Voor zover gedaan gaat klimmen goed, heb er echter nog geen bergpassen mee gereden.

Arno
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door rienold »

Hallo Foeke,

Je zou ook één maatje groter kunnen gaan. Met 7R16 neemt de snelheid met ongeveer 5 km toe en lever je nog niet zo veel aan trekkracht in. Afgelopen herfst heb ik mijn 508D rondom op nieuwe banden gezet. En tot dusver tot volle tevredenheid. De topsnelheid ligt nu tegen de 100 km/uur, maar ik rij nooit sneller dan 80.
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

Hoi jongens bedankt voor jullie reacties super dankjewel,maar meende dat de 608 van fabriek af al 17.5had?
Zit er dan zoveel verschil in 508 en 608,en waar zit dat dan? vooras achteras eindoverbrenging zwaarder veerpakket?
Moeilijk verhaal die banden, gr foeke
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door Anton »

Hoi,

Je zou ook eens kijken of de stangetjes na de brandstof pomp wel goed zijn afgesteld.
Zijn ze wel recht, hangen ze nergens achter, komt de pomp wel tegen de aanslag?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
foeke
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jan 2014, 10:25

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door foeke »

Bedankt Pieter en anderen ,voor jullie reacties

Ik denk dat ik voor de 205/75/17.5 ga.

We willen toch ook in de bergen rijden,en neem het risico niet met te hoge banden.


groet Foeke
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 17.5ich velgen en wat voor soort banden?

Bericht door dereiziger »

ik heb er 8r17,5 onder zitten, velgen met 22 mm en centreerringen .. max snelheid zo'n 100 km .. ook met tegenwind .. meer herrie dan de 16,5 is mij niet opgevallen, de bergen in doet ie in zin 3 of 4 de berg op afhankelijk van hoe stijl en hoeveel s bochten .. maar verder vind ik het ideaal .. vooral het sturen gaat beter (wat niet van toepassing is als je stuurbekrachtiging hebt ). maar met de juiste overbrenging is 17,5 inch op een 7 meter lange 508 best lekker rijden .. is mijn mening ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten