Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
wim609
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2013, 06:48

Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door wim609 »

Beste mensen,

Wie weet hoe je schokbrekers achter van een Mercedes 609d moet vervangen? Waar moet je beginnen? Wat moet je eerst losmaken? Waar moet je opletten?

Ik hoor graag

Met Groet,

Wim (609)Beste mensen,
Beste mensen,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Yoni »

Ik zou een kop of munt tossen en aan de hand van de uitkomst de bovenste of de onderste bouten eerst lossen ;)

Het maakt dus niet uit wat eerst en er hoeft niet echt ergens rekening mee gehouden te worden, ze zullen niet weg springen ofzo.

Succes!
wim609
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2013, 06:48

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door wim609 »

Bedankt voor het antwoord! Ik heb geen idee of er op de schokbreker druk staat. (Het lijkt me wel!) Ik ben bang als ik de bouten los draai, dat de schokbreker er nog strak tussen zit.

Kan het zijn, dat ik het chassis iets moet opkrikken?

Wie heeft goede tips of aanwijzingen om de schokbrekers te verwisselen?

Ik hoor graag!

Met groet,
Wim
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Anton »

Hoi,

Voordat je verder gaat ff googlen wat een schokbreker doet en hoe die werkt!
Als je dat weet gaat de de- en montage erg eenvoudig.
Er zit dus geen veer in; de bladveer zit er naast...

Waarom wil je de schokbrekers vervangen, ze zien er nog droog uit aan de buitenkant?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
wim609
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2013, 06:48

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door wim609 »

We willen van Koni de heavy duty er onder zetten. Zodat de windgevoeligheid minder wordt.

Gr. Wim
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door rienold »

wim609 schreef:We willen van Koni de heavy duty er onder zetten. Zodat de windgevoeligheid minder wordt.

Gr. Wim
Dan kun je de oude schokbrekers wel laten zitten.

Een andere en betere naam voor schokbreker is "natrillingsdemper". Zie Wikipedia voor de bouw en werking.

Kort gezegd doet een schokbreker het volgende: een veer in trilling blijft nog een tijdje natrillen. Bij een auto betekent het dat de carrosserie nog een tijdje op en neer zal deinen. Dat wordt dus tegengegaan door natrillingsdempers.
wim609
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2013, 06:48

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door wim609 »

Bedankt voor het antwoord. Sorry,ik was niet helemaal duidelijk, maar mij gaat het sowieso om een stuggere schokdemper en wij hopen hiermee ook de windgevoeligheid te verminderen.

Groet,
Willem
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Yoni »

Die windgevoeligheid is iets wat je niet heel erg zal gaan verbeteren ik heb zelf ook Koni's met instelbare demping op zn hoogst achter en de zei stabiliteit is niet heel veel verbeterd.

Dat is helaas iets wat je cadeau krijgt met parabolische bladveren deze zijn in heel hun beladings range een stuk soepeler dan de veer pakketten van bijvoorbeeld een 508 die worden naar maten zwaarder beladen steeds soepeler.

Wat voor opbouw heb je?
wim609
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2013, 06:48

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door wim609 »

Wij hebben een camperopbouw d.m.v. sandwichpanelen. Fotootje bijgevoegd. (De ramen moeten nog geplaatst worden in de camper. Wij zijn bijna zover.)
Gr,
Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik kan het op de foto niet goed zien of hij er op zit, al lijkt het van niet als ik het vergelijk met deze foto van een e-bay advertentie:
http://www.ebay.de/itm/DB-611-711-609-S ... 1046335671
Maar ik denk dat je meer aan een dikke stabilisatorstang(en) hebt, ze zijn er voor zowel voor als achter.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Yoni »

Jeroen_Hanomaf schreef:Ik kan het op de foto niet goed zien of hij er op zit, al lijkt het van niet als ik het vergelijk met deze foto van een e-bay advertentie:
http://www.ebay.de/itm/DB-611-711-609-S ... 1046335671
Maar ik denk dat je meer aan een dikke stabilisatorstang(en) hebt, ze zijn er voor zowel voor als achter.

Groeten Jeroen
Dit is de eerste 609 / ecovan model die ik zonder stabilisator stang zie :S

Een stabilisator stang zal zeker wel helpen maar verwacht geen wonderen het blijft een beetje een boot wegligging,
Ik ken mensen die liever een 508 rijden omdat ze in een ecovan zee/wagen ziek worden van het geschommel en geveer
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nu ken ik de Ecovans niet zo heel goed, maar ik weet dat er bij de LT (Sprinter) die ik nu heb, er verschillende diktes van die dingen zijn. Bij bestelbussen of open bakjes zit meestal de dunnere (22mm rond uit mijn hoofd) en bij b.v. chassis-cabines met hoge bakken de dikkere. (27mm dacht ik).
Ook zijn op niet alle modellen beide (voor en achter) standaard, sommige hebben hem enkel voor of enkel achter. :) Onze LT46 heeft ze allebei en heeft ook paraboolveren, en waggelt niet zo erg als de de Sprinter die we op ons vorige werk hadden van dezelfde maat. :) Ondanks het bouwjaar is de LT/Sprinter nou ook niet echt een hoogstandje van moderne techiek, met z'n bladveren achter en dwarse bladveer voor...

In Wim's geval zou ik de dikste zoeken die er voor de voor- en achterkant te vinden is monteren. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
wim609
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 sep 2013, 06:48

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door wim609 »

Hallo mensen,
De stabilisator stang heb ik ook. De wagen (chassis etc) heb ik helemaal opgeknapt. Deze stabilisator stang heb ik ook netjes opgeknapt. Die komt er nog onder. Maar ook dan vind ik de wagen nog behoorlijk veren. Vandaar dat ik "koni schokbrekers heavy duty" wil plaatsen, omdat dit stugge dempers zijn en hopelijk het veren tegen gaan. .

Groet,
Wim
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Schokdempers van de Mercedes 609D achter

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hallo Willem,

Vond het al zo raar...! Je zou nog kunnen navragen of er een dikkere stabi leverbaar is, bijvoorbeeld van een bakwagen met meubelbak. Zit er voor ook ééntje?
Overigens is ook de wielbasis van invloed op de windgevoeligheid (hoe langer, toe stabieler), maar ja, dat verander je niet zomaar! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten