207D schakelt matig

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Dag mensen,

Mijn Mercedes 207D uit 1977, OM616 trekstarter motor en vierbak, schakelt steeds slechter en ik vroeg me af of iemand goede tips heeft.

Ik vraag me af wat voor olie er in hoort, want dat kan ATF vóór een bepaald baknummer zijn en 80W90 geloof ik ná dat nummer. Mijn nummer is 689900 (of 006689). Dit is het enige ingeslagen nummer dat ik kan vinden, hoewel er ook een gietnummer ergens staat maar dat is moeilijk te ontcijferen.

Ik vraag me vooral af wat ik kan doen zonder de bak te verwijderen. Als ik met mijn boerenverstand redeneer kom ik uit op twee opties, namelijk toplager draait mee en synchromeshringen versleten.
Nou heb ik eerder bij een voertuig gehad dat het toplager meedraait en daar viel in het geheel niet meer mee te schakelen, en dat is nu niet het geval. Echter lees ik ook her en der dat het schakelen gepaard gaat met kraken indien de synchromeshringen versleten zijn, en dit is ook (meestal) niet het geval, heel soms als ik met enigszins aan de hoge kant zijnde snelheid terugschakel (wat ik sinds ik dit eenmaal heb gemerkt niet meer doe).

Maar goed, hij gaat dus soms (vaak) slecht in versnellingen. Ik heb niet het idee dat het een toplager probleem is, gezien hij ook in stilstand nog wel in de achteruit wil en in de één. Dit gaat net zo lastig als rijdend in zo'n beetje alle andere versnellingen. Ik vind het wel apart dat dit in korte tijd zo is geworden, ik heb hem namelijk vanaf december 2013 en toen schakelde hij aardig, en dat hij dit bij alle versnellingen doet.

Met dubbel clutchen gaat het soms beter, trouwens, maar ook lang niet altijd.

Zou het nog aan de afstelling kunnen liggen van de hevels aan de zijkant van de bak?
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Tevens als het de synchro's lijken te zijn, of iets anders ingrijpends, zou ik wel interesse hebben om een vijfbak te vinden om er onder te bouwen. Als iemand me kan vertellen of dit 1 op 1 past of dat er dingen verbouwd zouden moeten worden en welk type het best geschikt is om te gebruiken dan zou ik dat ook erg op prijs stellen.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: 207D schakelt matig

Bericht door pwaes »

Toplager is het lager wat in je motor zit om de prise-as te ondersteunen. Deze hoor je loeien / gillen of gruizen. Heeft vaak geen invloed op schakelgedrag.

de 711.110 uit mijn hoofd is de 5bak versie. Past er zo op. Alleen weet ik niet of de prise as evenveel spiebanen heeft. Ik denk dat je de bellhousing van je huidige 4bak moet gebruiken om je starter aan de juiste kant te kunnen houden.

Dit is een 5bak met een 1-1 laatste versnelling. Of dit een verbetering is ten opzichte van je 4-bak... Die laatste is ook 1-1 (prise-direct) en de eerste van een 110 is heel kort.

Weet je zeker dat het de synchromesh zijn? Niet het schakelhuisje en/of uitgelubberde schakelstangen? De 4bak is redelijk sterk namelijk. En onthoud dat je deze bakken met beleid moet schakelen! Het is 30/40 jaar oude techniek!
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Leer mij oude bakken schakelen :-) Ik heb half europa doorgecrosst met een Land Rover SIIa uit 1969, die alleen de derde en vierde gesynchroniseerd heeft, en dit voor het grootste deel met een lekke koppelinggever waardoor ik deze alleen gebruikte met het wegrijden en verder schakelde puur door op gehoor en op gevoel en met tussengas en dus zonder koppeling te schakelen. Dit niet om op te scheppen echter..

Maar met dezelfde auto heb ik gehad dat het toplager vastliep om de priseas en meedraaide in de krukas waardoor de priseas niet tot stilstand kwam met de koppeling ingetrapt.

Ik dacht dat er ook vijfbakken waren waarvan de vijfde versnelling een overdrive is. Als het dezelfde overbrenging als de vierbak is heb ik er geen behoefte aan.

Die stangen lijken me wel goed te werken, maar voor hetzelfde geldt dat ze idd uitgelubberd zijn of wat ook. Geen idee hoe ze horen te zijn, echter. Kan je me daar wat meer over vertellen?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: 207D schakelt matig

Bericht door karmann »

Die 5 bak heeft dus geen enkel voordeel, (nut)de slechte schakeling zal wel in het stangenstelsel zitten,vermoed ik(, zijn revisie setjes voor,) en in het schakelhuis kun je een asje schuiven voor de afstelling, als de Koppeling cyl olie doorlaat , schakelt hij precies zoals U aangeeft, vooral in de A-uit en de Een, en kijk daar eerst maar eens naar, even pompen met het pedaal, dan weet je het .succes
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Heb net gebeld met de MB dealer, en een techneut raadde me aan om er ATF in te doen om hem goed schoon te spoelen, hoewel er 75W80 in hoort. Na een poosje dit ook weer er in doen. Verder zijn die revisiesetjes voor de schakelstangen best duur, 77eu, maar het zou ook daar best aan kunnen liggen.
Johannes

Re: 207D schakelt matig

Bericht door Johannes »

De vijfbak die je zou willen met een overdrive is de 711.113 tot 1971 moet daar ATF-A in. Na 1971 moet er GL4-80 ( Kroon olie) in.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: 207D schakelt matig

Bericht door pwaes »

De schakelstangen hoef je niet helemaal te vervangen. Aan elke stang zitten aan de uiteinden rubbers welke na verloop van tijd keihard wordt of tijdens het rijden kapot trillen en foetsie zijn.

Afbeelding

Deze 6 rubbertjes kan je halen bij de MB dealer en eens gaan proberen of hij daarna wat beter in zijn verzet wil schieten. Die kosten geen 77 Euri.

Anderzijds kan het ook nog in je schakelblok zitten, deze zorgt ervoor dat je niet of nauwelijks meer in de versnelling kan komen (nr 8 op deze view):

Afbeelding

Veel WD40 kan ervoor zorgen dat alles weer goed en soepel loopt.

Verder is een voorkomend euvel is dat het eerste gedeelte van de schakelpook (het gedeelte wat uit het schakelblok komt, waar jouw pook op vastzit) teveel ruimte heeft gekregen in zijn teflon bus. Hier zijn reparatiesetjes voor a € 30,00 ongeveer. Ook orig MB. Dit zorgt voor vaag schakelen en misschakelen (oftewel het gevoel dat je niet in de versnelling kan komen).

Als je het schakelblok lospakt van de bak (3 lange bouten, bak iets laten zakken), zie je dit vanzelf. Ga niet gelijk de afstelling van de schakelstangen veranderen, deze staan affabriek vrijwel altijd goed. Het moeizaam schakelen moet je echt zoeken in 1 van bovenstaande opties m.i.)


Ohja, een 113 5bak overdrive is voor jouw 66pk dieseltje overkill. Die trekstartdiesel haalt zijn koppel / pk pas bij een vrij hoog toerental en de overdrive zal ervoor zorgen dat hij altijd onder zijn werkgebied uit gaat komen. Wat je kan doen om wat meer stilte te krijgen in de cabine is het plaatsen van grotere banden.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Ah bedankt. Ik zag die foto's al eerder in een andere draad ergens. Ik ga zsm dit allemaal uitzoeken. Tevens kijken wat voor olie er in de bak zit. De één zegt dat er ATF in moet en de ander bakolie. Zal zonodig met ATF verversen en kijken of dit uitmaakt. Spoelt iig schoon dan.

Er zitten al grotere banden onder, en een vijfbak zou dan zeg maar een voorbereiding zijn op een 75 MB100 motor van 75 pk die nog op mijn lijstje staat.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Ik ben net tot de conclusie gekomen dat beide koppelingscilinders wel eens lek zouden kunnen zijn. Mijn eigen posts doorlezen wil wel eens verhelderend werken. Het leek me sterk, gezien hij niet kruipt ofzo, maar ben ze toch gaan controleren. Het kan maar zo hier door komen dat ie slecht in de versnellingen wil, als hierdoor de koppeling heel lichtelijk nog meedraait wanneer ingetrapt.

Maar goed, dit weet ik pas wanneer ik ze heb vervangen, en als ik ze bij MB bestel zijn ze samen 300eu zo'n beetje. Weet iemand een goedkoper alternatief? Imitatie, of een revisiesetje oid?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: 207D schakelt matig

Bericht door karmann »

Mb 206 Volgens mij leest U geen antwoorden , die staan er toch echt om U te helpen , lees maar eens terug!.......Revisie setjes kan je nog gewoon bij ATE bestellen+-€ 40,-
Laatst gewijzigd door karmann op 05 mei 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Hoezo denk je dat ik geen antwoorden lees?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: 207D schakelt matig

Bericht door karmann »

karmann schreef:Die 5 bak heeft dus geen enkel voordeel, (nut)de slechte schakeling zal wel in het stangenstelsel zitten,vermoed ik(, zijn revisie setjes voor,) en in het schakelhuis kun je een asje schuiven voor de afstelling,HIER STOND HET TOCH!!! als de Koppeling cyl olie doorlaat , schakelt hij precies zoals U aangeeft, vooral in de A-uit en de Een, en kijk daar eerst maar eens naar, EVEN POMPEN MET HET PEDAAL DAN WEET JE HETsucces
Laatst gewijzigd door karmann op 06 mei 2014, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Klopt, dat heb ik zeker gelezen. Ik heb het al eerder met een ander voertuig gehad, en die had symptomen die vele malen erger waren. Vandaar dat ik er eerst niet van uit ging dat dat het was. Ik weet nog steeds niet of dat het is, maar voor ik met het schakelmechaniek aan de gang ga moet de koppeling goed zijn.
Gebruikersavatar
MB206VAN
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:47

Re: 207D schakelt matig

Bericht door MB206VAN »

Wederom bevestigd: vet is je beste kameraad. Ik heb het schakelhuis met WD40 volgespoten en nu schakelt ie ineens weer redelijk fatsoenlijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten