remvloeistof vervangen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

remvloeistof vervangen

Bericht door Hanomaad »

Wat is nou de beste methode om in m'n eentje de remvloeistof te vervangen? Ik lees op Dubbellucht een procedure maar dat lukt me niet in m'n eentje:

"8. Trap het rempedaal snel in, draai de ontluchtingsnippel dicht en laat het rempedaal langzaam opkomen."

En ik heb ook geen ding om het reservoir leeg te zuigen:

"3. Zuig de inhoud van het reservoir leeg tot aan de minimale markering."

Ook lees ik dat ik de vloeistof naar de koppeling ook het beste kan vervangen. Ik heb wel ervaring met het ontluchten van de koppeling maar niet met het vervangen.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door Anton »

Hoi,

Daar zijn ontluchtingsapparaatje voor te koop.
Hier zitten verschillende remvloeistofdekseltjes bij zodat er meestal wel een past, zo niet dan zelf een maken.
De benodigde lucht druk komt van je reservewiel, die drukt de oude vloeistof na buiten in je opvangpotje.
Dit is alleen te doen wel het vloeistof niveau in de gaten houden, dat je er geen lucht in blaast!
Ik dacht dat op het forum al eens zon ding beschreven stond maar ik kan niets daar over vinden.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door De Rooie Reus »

http://www.ebay.nl/itm/Eezibleed-Brake- ... 0906584611

Dat is wat ik gebruik(te) maar dan hier in NL gekocht.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door Houtstoker »

Ik heb het laatst met perslucht gedaan. Werkt super! 1atm overdruk op het remvloeistof vaatje zetten ( met reduceer ventiel en aangepaste dop gedaan) en vervolgens kun je de ontluchtingsnippel bedienen als een kraan. Slangetje erop en open zetten tot er schone vloeistof komt.

Werkt overigens beter als de easybleed, die ik ook heb
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door DVIII »

gewoon een stuk doorzichtige slang van 4 mm inwendig bij de ijzerboer halen , neem een meter of zeven
ik laat het nu aan jou over om daar mee uit de voeten te kunnen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door dereiziger »

Wat Dave zegt zo doe ik het ook ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door Hanomaad »

Ik heb t met de Eezibleed gedaan vandaag. Achter ging heel snel, maar de nippels van de voorwielen daar kwam het maar moeilijk uit. Geen idee waarom. Iets meer druk erop gezet en nog wat met het pedaal gepompt en dan kwam het wat meer. Nippels wel helemaal open gedraaid, even zo ver dat het er aan de achterkant ook uit kwam.

Heb het met een reserveband van een personenwagen gedaan, op 1.4 - 1.5 bar.

De koppeling ook even gedaan en uiteindelijk heb ik bij elkaar zo'n 0.8 liter oude remvloeistof verzameld.

Ik vond het trouwens heel moeilijk te zien wanneer er nou schone vloeistof uit kwam. Het leek alsof het niet uitmaakte, maar misschien is het gewoon een kwestie van lastig te zien, zo in het half donker onder de wagen. En misschien dat de vloeistof gewoon nog goed was? Dus ik heb overal maar gewoon wat eruit laten lopen. Nieuwe DOT3 erin die nog had staan.
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door Houtstoker »

Moet er geen dot4 in? Ook oude remvloeistof die lang bewaard wordt trekt vocht aan. Beter dus geen oude vloeistof gebruiken.

Tegenwoordig is de remvloeistof veelal geel gekleurd. Als oudere vloeistof net zo geel is heeft deze al teveel vocht opgenomen. Teveel vocht in de remvloeistof werkt corrosie en storingen in de hand. De plunjers van de diverse cilinders kunnen bij een te hoog vochtgehalte gaan vastroesten of door roest gaan lekken.

Remvloeistof wordt vaak voor "olie" aangezien, maar bestaat niet uit olie, maar uit glycol! Dit is de reden dat het dunvloeibaar is en blijft, maar ook vocht aantrekt. Opname van vocht veranderd ook de kooktemperatuur van de remvloeistof, verlaagd deze.
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remvloeistof vervangen

Bericht door Hanomaad »

Volgens een aantal zoekopdrachten hier is DOT3 prima voor een Dusseldorfer.

Het waren verzegelde potjes van 250ml, met de verzegeling nog intact, ik denk 2 jaar geleden gekocht. Dus dat zal wel goed zitten.

Het was gelig ja, maar zoals je aangeeft, remvloeistof is tegenwoordig geel van kleur. Het zal beter zijn dan wat erin heeft gezeten. In de fles met gebruikte vloeistof zit nu een redelijk donker spulletje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten