versnellingsbak om616

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

versnellingsbak om616

Bericht door Paulus407 »

Mannen,

De 4-bak uit mijn 407 is het aan het begeven, het inschakelen van zn 3e versnelling gaat gepaard met de nodige herrie en ook wanneer de tandwielen geschakeld zijn klinkt t niet al te best meer. Nu moet ik deze of open maken en reviseren of vervangen. Mijn ervaring de 1000km die ik met mijn busje gereden heb is dat het zou fijn zijn als de motor met wat minder toeren 90 zou kunnen rijden. Nu rij ik namelijk plankgas. Oké, de motor loopt volgens mij ook nog niet helemaal top, maar ik moet m toch flink toeren laten maken om 85 te rijden. Hij gaat bij 55 in zn 4 en dan kruipt ie naar de 85. Zn 1 is praktisch zinloos.
Zijn er mensen die dit al eens hebben uitgezocht en wellicht hebben uitgevoerd en mij kunnen vertellen welke bak ik dan moet hebben? Heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb niet veel kunnen vinden. Wat ik nu weet is dat een 711.113 bak ren overdrive zou hebben (0,8..). Graag hoor ik jullie ervaringen. Mocht iemand misschien een om602 met goede bak ( met verhoudingen waar je iets aan hebt) hebben, of weten te liggen dan wil ik dat ook nog overwegen.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: versnellingsbak om616

Bericht door pwaes »

113 achter je OM616 gaat je niets brengen.

een OM616 levert zijn max pk (of was het koppel) pas bij 4000 rpm. Ergens op dit forum staat een plaatje. Door het principe voorkamerdiesel moet hij gewoon veel toeren maken. En dat maakt herrie inderdaad!

Oplossingen:

- grotere banden achter monteren (brede velgen halen van een 309 bv, en dan 215r14 om laten leggen);
- andere achteras met langer diff (4,4 bijvoorbeeld, waarschijnlijk nu 4,8);

En anders wordt het toch een ombouw naar OM602, met 113 bak (bijna niet te vinden overigens...), bijbehorende aandrijfas en diff 4,4.

Op het moment dat je meer dan 90/95 gaat rijden, heb ik gemerkt dat de rest van mijn camper ook aangepast moet worden. Dus grotere remmen, betere stabilisatorstangen en zwaardere bladveren om dat gewicht enigszins tot bedaren te brengen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten