"staande" vs "hangende" pedalen en bouwjaar

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

"staande" vs "hangende" pedalen en bouwjaar

Bericht door Wout Rockx »

Ha,

is er hier iemand die iets zinnigs kan zeggen over het gebruik van staande pedalen en hangende pedalen bij Mercedes. Ik zie bij de oldtimers (volgens de nieuwe wet) staande pedalen, maar bij de wat "nieuwere" types hangende.
Nu heb ik een omgebouwde wagen met staande pedalen, officieel uit 1981. Maar ik heb het idee dat het chassis wellicht wat ouder is (wegens de ombouwing).
Ofwel wanneer is Mercedes met hangende pedalen begonnen? Wellicht kan mij dat weer een jaartje wegenbelasting gaan schelen na een homoloatieverzoek bij Mercedes?
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: "staande" vs "hangende" pedalen en bouwjaar

Bericht door Fvd »

Nou, met bouwjaar 1981 denk ik nie dat er iets te halen valt, schemergebied 1974 1975 wel, kenteken kan later zijn afgegeven dan bouwjaar

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: "staande" vs "hangende" pedalen en bouwjaar

Bericht door DVIII »

in 1978 is begonnen met de hangende pedalen ,in dat jaar is dus de overgang geweest , maar er zijn nog heel veel auto's geleverd die staande pedalen hadden , oa de rechtsgestuurde en typen met een bijzondere opbouw en vraag me dan niet wat , maar SA is dan voldoende uitleg volgens stuttgart . de pedalen waren de eerste stap , daarna zijn de spiegels de grill en het dashbord in snel tempo doorgevoerd , het werd dan niet beter maar wel iets moderner , een '81 er met staande pedalen is een beetje vreemd omdat de overgang voor '80 afgerond was. het heeft feitelijk niets met oldtimer te maken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: "staande" vs "hangende" pedalen en bouwjaar

Bericht door Wout Rockx »

Dank voor de reactie, het is voor mij eerder een indicatie of ik een bouwjaarverklaring ga aanvragen bij Mercedes, mocht het chassis van bv. 1979 zijn scheelt mij dat in de toekomst toch zo'n 1300 euro wegenbelasting. Maar zo'n verklaring kost geld dus dacht ik eerst eens even hier te checken.
En ik vond het gewoon raar dat ik nog staande pedalen heb. Maar het is idd wel een rechtsgestuurde, dus dat kan het blijkbaar ook zijn....
Maar ik vind het fijn om weer wat meer te weten aangaande de geschiedenis, dus nogmaals dank!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: "staande" vs "hangende" pedalen en bouwjaar

Bericht door DVIII »

heb trouwens wat uitgevogeld , een SA is in principe als de pedalen hangen altijd een rechtsstuur , dat er geen hangende pedalen in passen heeft met de luchtinlaat te maken die geen ruimte laat voor de rembekrachtiger. maar een paar fabrianten die de voertuigen ombouwden hebben dan een stangenstelsel gemaakt zoals bij een LP 913 en 709/809 de latere typen dan . dan kan de bekrachtiger gewoon onder de vloer blijven...
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten