Momentsleutel op momentversterker?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door paulv »

Volgens de garagist van nawm mag je geen momentsleutel op een momentversterker gebruiken om je wielmoeren op spanning vast te draaien.

Ik zou zeggen: dat vereiste moment door 68 delen en via een 3/4"-> 1/2" verloopdop met je momentsleutel op die momentversterker die moer vastzetten :up: .

http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr

Wie weet daar het fijne van :think: ?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door DVIII »

uw garagist overziet de talenten van zijn klanten wel/niet :WTF:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door DVIII »

maar nog eens even iets anders , ik ben voor mijn beroep ook veel met cijfers bezig en dan heb ik ook zo'n kaal plekje op mijn hoofd waar ik soms aan krab , een verzet van 1:68 en er is nog zo'n importeur die 1:58 vermeldt ik krab me nog eens. maar het lijkt me zoo onwaarschijnlijk ...... en ja hoor meteen even gaan googelen , alle kwaliteits merken die zo'n soort gereedschap verkopen voor toch wel aanzienlijke bedragen komen niet verder dan 1:4,8 tot 1:5,6 , die kosten dan ook twintig dertig keer duurder , maar die vergeten dan de komma niet .... :crazy: ( ik krab me meestal als ik gegevens en cijfers van anderen krijg )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
peter succes

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door peter succes »

draai mijn wielbouten zo vast mogelijk??
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door paulv »

Normaal staat er een aandraaimoment voorgeschreven, iets preciezer dan "zo vast mogelijk" .
Voor vrachtwagens en bussen is dat meer van "een kwart/halve slag voor dat ie afbreekt" :lol: .

Makkelijker is het boekje erbij pakken en het zelf berekenen, zo is een stang van 1m en je gewicht erop (aan het eind) van 100kg, 1000Nm. Voor de meeste wielmoeren/bouten iets te veel, maar soms moet je meer denken aan een staaf van 2m, zeker als je een tengere bouw hebt.

Dan is een kracht/momentversterker iets compacter.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door DVIII »

Ja !! maar dat mocht toch niet van jou GARAGIST ............ en je kletst er weer aardig omheen met je 1:68 berekening , waar ik in mijn theorie ook een steek heb laten vallen , zoek de gevallen steek zou ik zeggen. :geeuw:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
peter succes

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door peter succes »

heb nu n momentsleutel met n lange naald en schemaplaat.is ouderwets maar werkt perfect zegt de eigenaar?kent iemand die??
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja die ken ik nog van vroeger, we hadden niets anders.
Werkte redelijk nauwkeurig , ik gebruik nu toch liever de instelbare met de "klik'.
Deze hebben wel een beetje onderhoud nodig dekseltje er af en licht oliën das alles.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
peter succes

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door peter succes »

:up: werk het lieft met oude spullen.zeker met oude auto s komt allemaal niet zo nauw ipv die rijdende srv wagens vol met computers
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door Anton »

Hoi,

Als het een beetje meezit worden dat ook oldtimers: zo nauw i.p.v. die rijdende srv wagens vol met computers!

En wat is er tegen een boordcomputer, die zorgt dat ie zuiniger loopt en meer fraais.
Tegenwoordig kun je voor de hobbyist ook redelijk goedkoop uitleesapparatuur kopen en zelf repareren.
Het heet vooruitgang en is niet te stoppen, ff in een oude T-Ford rijden is leuk maar op een gegeven moment word je die oude zijklepper ook zat...

Groet Anton (heeft oude kopklepper)
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Momentsleutel op momentversterker?

Bericht door Mark V »

Hallo.....

Ik gebruik Tengtools momentsleutels samen met een krachtenvermeerderaar van 1:3 (ook van Tengtools).
Ik draai mijn wielbouten (900Nm, met de krachtvermeerderaar en de momentsleutel op 300Nm) prima vast met dat ding.

Waarom zou dat niet mogen, is toch simpele natuurkunde.

Overigens wel een duur ding.....

Mark
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten