remverschil meten

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

remverschil meten

Bericht door Hanomaad »

Ik had 40% remverschil achter bij de APK keuring en dat was teveel. Helaas heeft hij niet opgeschreven welke kant meer en minder is. Ik kan ze wel gaan afstellen, weet iemand een truck om dit te meten zonder zo'n rol apparaat? Want ik ben geschorst dus kan nergens heen. Vóór kan ik het nog wel enigzins voelen bij het rijden, maar achter niet.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: remverschil meten

Bericht door Aart »

In je 'apk-post' schrijf je dat je 40% remverschil achter hebt en dat de handrem rechtachter niets doet. Hieruit kun je wel concluderen dat de rem rechtsachter gesteld moet worden en je op die manier waarschijnlijk beide bovenstaande punten oplost.

Het stellen van de rem doe door achteras aan de betreffende kant op te krippen. Op de achterplaat (ankerplaat) van de rem zit onderaan een opening waar wel of geen rubber afdekdopje inzit. Hierdoor kun je met een grote platte schroevendraaier en een zaklampje d.m.v. het tandwieltje de rem stellen. Dit doe je tot de remtrommel blokkeert en je hem niet meer met de hand kunt draaien, dan draai je het tandwieltje terug totdat de remvoeringen net niet aanlopen.

Tussendoor af en toe op het rempedaal trappen zodat de remblokken zich kunnen zetten en opnieuw controleren.

Heb je de handboeken van defensie? Daarin staat dit ook duidelijk opschreven met plaatjes.

Gr, Aart
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remverschil meten

Bericht door Hanomaad »

Remmen afstellen met dat tandwiel heb ik al eerder gedaan. Goed punt ja dat het de rechter moet zijn. Blijft wel lastig om ze goed gelijk te krijgen. Vorige keer heb ik ze volgens deze methode afgesteld: viewtopic.php?f=23&t=5686&start=13 Toen werkte de handrem ook goed, maar dat duurde helaas niet lang.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: remverschil meten

Bericht door Aart »

De manier die Leo omschrijft is inderdaad de juiste en daarmee moet de rem goed te stellen zijn. Het moet haast wel aan het stellen liggen, want de functie van de handrem staat los van de normale remwerking d.m.v. de wielremcilinder. Wellicht is het stelmechanische teruggedraaid of zijn je blokken op.

Zou de handrem wel goed werken, maar de gewone rem niet, dan is het waarschijnlijk de wielremcilinder die slecht is (corrosie aan de binnenzijde waarin de rubbercups bewegen, lekke/versleten cups, etc). Daarvoor moet wel de remtrommel eraf en zou ik direct een nieuwe monteren, kost circa €45,-.

Gr, Aart
Laatst gewijzigd door Aart op 30 sep 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remverschil meten

Bericht door Hanomaad »

Ik heb ze een paar maanden geleden open gehad achter en het zag er nog goed uit. Lekkage heb toen ik niet gezien. Had ze toen ook goed af weten te stellen, inclusief de handrem, maar het is toch weer minder geworden. Zie het hele verhaal hier: viewtopic.php?f=23&t=5906&hilit=handrem#p68739

Ik ga het nog een keer doen en dan even zien of alles nog goed beweegt.
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: remverschil meten

Bericht door Aart »

Dan moet het inderdaad gewoon te stellen zijn. Ik zou dit eerst proberen in plaats van de trommel te verwijderen, kan altijd nog.

Gr, Aart
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remverschil meten

Bericht door Fvd »

Met een geschorst kenteken mag je naar de apk rijden, mits verzekerd, dan denk ik, bel ff een apk station en vraag of je ff op remmentestbank mag, desnoods tegen kleine vergoeding

worked for me int the past

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten