Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Goldwingh »

Drie jaar geleden heb ik de achter schokbrekers van de MB609 vervangen. In de Mercedes garage werd gezegd dat onder de ambulance speciale schokbrekers gemonteerd moesten worden. Omdat het niet meer als ambulance gebruikt word, mocht ik ook de standaard schokbrekers onder zetten. Na de montage was het rijden weer een genot. Echter niet van lange duur, want na 30.000Km en een jaar was de lol er weer af en veert de wagen weer als een oude Amerikaanse wagen. Daar de wagen enorm soepel geveerd is, gaat het instappen met nog al wat bewegingen gepaard. Voor ons geen probleem, maar wel lastig als de ander achter het fornuis staat te kokkerellen. Is het zo, dat door de soepele vering de schokbrekers meer te lijden hebben? Is de meerprijs van Koni's het waard om die te monteren?
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Houtstoker »

een van de voordelen van de Koni's is dat ze nastelbaar zijn. Je bepaald niet alleen zelf hoe sterk de demping moet zijn, maar kunt ook nastellen als ze slijten
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Yoni »

Ik heb de rode Koni's achter al ruim 20K en nog steeds fit, voor heb ik Sachs Tourer.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Goldwingh »

Hoi Yoni.
Kun je mij bestelnummers geven van die schokbrekers en waar je ze besteld/gekocht hebt, mag ook per PB
Groet Henk.
Groet Henk MB609
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Yoni »

Ik zal morgen of overmorgen even er onder kruipen voor de nummers van de sachs op de vooras en de koni op de achteras.

De koni's vond ik per toeval nieuw op marktplaats voor 125 euro de set de Sachs heb ik voor 140 euro de set bij de auto groot handel gekocht.

Gr!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door DVIII »

maar er moet ook met de montage van koni dempers rekening houden dat een 609 en ook de ecoliner vrachtwagens de vering een stuk verbeterd is ,en de vering zo goed als geen eigen stugheid meer heeft . ik bedoel dat een 508 en consorten een wat ouderwets'ere vering heeft die een hoop kleine beweging uit zich zelf dempt . dus als je na dertig duizend je dempers verslijt , dan zou dat goed kunnen. ik ben als het ware afgestapt van de 609 en ook de 814 gaat eruit , ze veren veel te soepel wat door de hele branche wordt bevestigd. back to basics :mad:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Yoni »

Het is en blijft inderdaad een beetje bootje varen met die ecovans!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Goldwingh »

Dan maar een beetje schuitje varen en wat vaker schokbrekers vervangen. Daar is mee te leven. Verder een prima wagen.
Groet Henk MB609
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Grenzgenger »

Ik heb afgelopen week de schokbrekers van onze oud ambulance 609 vervangen.
De originele schokbrekers hebben onderdeelnummer A 004 326 3600 en zijn niet meer leverbaar. Ze zijn vervangen door A 004 326 5400 met de kanttekening dat deze moeilijk leverbaar zijn en ongeveer €110/stuk zouden moesten kosten.

Ik ben verder gaan zoeken in EPC wat er nog meer onder kan en ben op onderdeel A 004 326 1300 (=Sachs 310775) uit gekomen, dit zijn de standaard schokbrekers voor onder een 609 en zijn een stuk zwaarder en dikker.

Deze schokbreker kost bij Mercedes €200/stuk ex btw maar heb ze weten uit te halen in een dumpshop in de originele Mercedes verpakking voor €44/stuk.

Betreffende dumpshop zit in Geleen en had er nog 2 liggen...!
Schokbrekers.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Goldwingh »

Ik heb ze nu achter vervangen door Monroe. Zijn ook veel zwaarder dan die ik 3 jaar geleden bij Mercedes kocht. Levertijd 4 werkdagen. Heb er noch niet mee gereden.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door Goldwingh »

Inmiddels 400Km met motor achterop en volle bepakking gereden. Ben nu zeer tevreden over het rijgedrag van de wagen.
Groet Henk MB609
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Vervangen van schokbrekers onder een MB609

Bericht door wildboy »

Heb bij mijn ex ambu 609 rondom konies plus de bladveren gewisseld met pakketen van 7 ton.Waggel-eend afgelopen en zeer tevreden.totaal gewicht ong 4600 kg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten