Trekhaak 2: de onbekende trekhaak

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Trekhaak 2: de onbekende trekhaak

Bericht door De Rooie Reus »

Toen hij hoorde dat ik een trekhaak voor onze bus zocht, kreeg ik van een bevriende relatie een frame met trekhaak die voor de 508 zou zijn. Het frame ziet eruit alsof je er een winkelpui mee kunt rammen en zo zwaar weegt het ook. Helaas staat er geen type-plaatje meer op, alleen staat er in de kop: K-099 en in het midden is een embleem aangebracht waaruit ik een cirkel kan halen met daardoor een S. Wat daarboven is aangebracht is met de beste wil van de wereld niet te achterhalen.
Met de informatie die Bart Keser me gaf lijkt het in ieder geval niet op het typenummer van de Brink-haak
Ik zet de foto hieronder in de hoop dat iemand me kan helpen met de fabrikant.

Afbeelding

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

trekhaak

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Martin,

Nee, ik herken deze trekhaak niet maar voordat je op dit pad verder gaat wil ik je even verwijzen naar de site van de RDW.
Samengevat komt het er op neer dat je ofwel een voor de betreffende auto goedgekeurde trekhaak zonder verdere aanpassingen mag monteren ofwel een op maat gemaakte trekhaak maar dan moet je weer beschikken over tekeningen en sterkteberekeningen.

Het zou heel goed kunnen zijn dat het pad dat je nu volgt bij de keuring doodloopt. Niet keuren kan ook maar bij gebruik van de trekhaak (eigenlijk bij problemen met het gebruik van de trekhaak) kunnen er dan geweldige problemen ontstaan, o.a. met verzekerd zijn.

Groet,

Arnold :D
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

onbekend

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Arnold, bedankt voor je bericht. Ik wilde het frame er eigenlijk ook niet eerder onder hangen voordat ik weet wat de specificaties zijn. Vandaar ook mijn vraag: kent iemand dit type/de fabrikant ? Als het een goedgekeurd type is ben ik al een heel eind.

groeten,
martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

trekhaak

Bericht door Unknown User »

Als je niet meer als 750 kg gaat trekken, en de druk op de kogel is niet groter dan 50 kg dan heb je geen typegoedkeuring nodig.

De trekhaak op de foto is volgens mij zelfbouw. Goed voor max 750 kg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten