17 1/2 inch banden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

17 1/2 inch banden

Bericht door WimHa »

Beste forum lezers.
Is er iemand die mij kan laten weten wat het gewichtsverschil is tussen 17 1/2 inch band met velg en 16 inch band met velg?
Bedankt alvast voor het reageren.Gr. Wim bakker
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 17 1/2 inch banden

Bericht door DVIII »

Wim , zonder meteen met kilo's en gewichten precies te spreken denk ik dat het zonneklaar is dat een tubeless 16 inch velg met band flink minder weegt dan een 17.5 velg met tubeless band
ik vind dat een 16- 6.50 al meer weegt dan een 16-6.00 band , die laatste band is trouwens prima geschikt voor elke dudo onder de 3500 kg .
ik heb ook 16 x 750 banden op ringvelg wielen onder auto's zitten , die rijden prima overigens.
onder mijn (508) camper zitten 17,5 x 8.00 velgen plus banden. daarmee rijdt de bus op zijn sloffen tachtig a vijfentachtig.
de banden zijn superdegelijk en minimaal 10 koordlagen dik . eigenlijk overkill voor een licht busje. de banden en wielen die ik gebruik zijn eigenlijk voor een L608 bus en die mag met die wielen 6,5 ton wegen.
ik heb een 609 gehad met tubeless 16 x 75 x 215 gehad en de banden die ik gebruikte waren dezelfde als die de gemeente gebruikte in die klasse , goedkoop en niet al te sterk dus een stoeprandje kan dan fataal zijn . Eerlijk gezegd ben ik meer van het betrouwbare uitgegaan in mijn banden en wielen keuze , de 17,5 x 8 is een bekende opleggerband uit de transprtwereld . sterk robuust en betrouwbaar zelfs met drie ton op zijn kop .
effe voor de aardigheid waarom wilde je het eigenlijk weten ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
WimHa
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2009, 18:45

Re: 17 1/2 inch banden

Bericht door WimHa »

Dave bedankt voor je reaktie.Maar mijn vraag kwam hier uit voort:we hebben een 508 ambulance gekocht en deze heeft 17 1/2 inch banden.
De auto staat te boek op dit moment als vrachtwagen.De bedoeling is om deze tezijnertijd terug te keuren naar een Camperuitvoering,wij willen zoveel mogelijk kilo's er af hebben en dachten dat met 16 inch te bereiken.Vandaar deze vraag.Metvr.gr.Wim Bakker
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 17 1/2 inch banden

Bericht door DVIII »

dan lijkt het me voor de hand liggen dat je voor de keuring/weging die dag andere wielen eronder zet , je keurt met het een ( "en je veranderd van mening") en zet de oude wielen er weer onder zodra je gekeurd bent.
je mag ook het reservewiel thuislaten en met een paar liter slechts brandstof keuren , het is een beetje een kat en muis spel
ik zal even een paar wielen wegen :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten