Pagina 1 van 1

achterrem ongelijk

Geplaatst: 09 aug 2016, 14:17
door Ben 410
Mijn MB 410 staat nu bij de garage, en ik wil hem heel graag thuis hebben omdat ik nu vrij heb om er aan te klussen. Hij moet nog apk, alleen de achterrem wil niet gelijk remmen. Rechtsachter wil niet erg meekomen. 50% verschil. Ik heb eerst zelf gekeken, en de cilinder zit niet vast. rechts en links waren soepel. Heb beide achterremmen opgeschuurd, ontvet en afgesteld, dat stond niet zo goed, dus ik dacht dat dat het verschil wel zou maken. Niet dus. Nog steeds onveranderd ongelijk remmen.

Omdat ik geen testbank heb, tegen de garage gezegd dat zij het maar even moesten doen, dat leek me makkelijker. Hij staat er nu al een week, en in alle drukte komen ze er af en toe even aan toe iets te proberen met de bus. Warmremmen heeft geen zin, strakker afstellen ook niet. Remschoenen omwisselen links en rechts maakt ook geen verschil.

Iemand een tip?

Is het achter een gescheiden systeem zodat bijvoorbeeld de hoofdremcilinder de boosdoener kan zijn?

( :cry: Help, mijn vrije dagen sijpelen nu zo hard weg zonder dat ik de bus kan ombouwen tot camper….)

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 09 aug 2016, 16:17
door Ed's508
Heb je onder de rubbers gekeken? Ik had gisteren hetzelfde, remcilinder lekt een heel klein beetje. Vernieuwen dus.
Andere garage :wink: ?

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 09 aug 2016, 16:50
door Ben 410
ja ze lekken iets, maar niet veel. Lijkt me dat ze daardoor niet per se druk verliezen of minder remmen? ze zijn soepel. nieuw zal wel een keertje moeten, maar nu eerst even apk, moet toch kunnen, dacht ik…?

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 09 aug 2016, 21:05
door Jeroen_Hanomaf
Mijn (helaas rijkelijke) ervaring met lekkende remcilinders is dat ze ongelijk remmen veroorzaken. Hetzij door drukverlies, hetzij door het na enige tijd lekken onder de remvloeistof smeren van de voeringen zodat je die ook moet vervangen...

Als ze beide exact even veel zouden lekken kan het nog goed gaan bij APK, (maar of je dat wilt is de vraag, ik heb het "geluk" wel eens gehad), maar ja, hoe weet je of ze allebei evenveel lekken/druk verliezen...? ;-) Als er bij de linker 1 cupje lekt en bij de andere allebei, heb je zo een fors remverschil.
Als de handrem wel gelijk remt blijft er niet veel meer over wat het wel kan zijn.

Je kunt dit ook makkelijk zelf testen door op een grind-/onverhard paadje flink te remmen tot alle wielen blokkeren. Dan kun je aan de slipsporen bij benadering wel zien of ze ongeveer gelijk remmen. Het is niet heel erg nauwkeurig, maar 50% verschil haal je er wel uit.
Wat ik voor nood 1 dag voor de vakantie ook wel eens gedaan heb is het ding op een ruim terrein zetten met de achteras op assteunen, dan in een versnelling laten draaien en voorzichtig remmen. Door het differentieel kun je goed zien welk wiel meer of minder remt. Gaat het beste met zijn tweeën, en je moet dan wel weten of alles in goede staat is.

Lekkende cilinders zijn bij mijn elk geval een no-go.

Groeten Jeroen

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 10 aug 2016, 20:40
door Ben 410
Dank voor reacties!

Links en rechts inmiddels trommel/schoenen omgewisseld, maakt niets uit. Dus vette voering zal het niet zijn. had ik ook al ontvet. Nu kijken of leidingen omdraaien bij hoofdremcilinder een gespiegeld effect geeft. Dan is die het. Anders denk ik een kapotte slang van binnen oid.

Tenzij iemand nog een mooie theorie/ervaring heeft?

Dan misschien maar 5 nieuwe cilinders en alle slangen nieuw, zijn we daar voorlopig van af. Iemand een goed adres? Idee van de kosten?

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 11 aug 2016, 20:44
door Ben 410
Vandaag opgehaald van garage. Ik ga het toch maar zelf doen, en mag bij hem op de remmenbank om te zien of het gelukt is.
Ik heb twee achterwielremcilinders besteld, maandag heb ik tijd om die te monteren.
Toen ik er vanmorgen onder lag om een en ander alvast in te spuiten met kruipolie, zag ik dat hij helemaal geen kruislings gescheiden remsysteem heeft. Remslang of hoofdremcilinder zal het dus niet zijn.
Goede hoop op nieuwe wielremcilinders, veel anders kan ik ook niet bedenken.

Weet iemand trouwens de maat van de remleiding? Het leek me een iets dikkere dan die normaal op de meeste personenauto's zit, klopt dat?

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 11 aug 2016, 21:17
door Jeroen_Hanomaf
Mijn oude Hanomag had dat ook niet, een hoofdremcilinder met 3 uitgangen en een T-stuk met slang (om invering op te vangen) voor de achterwielen.
De maat van de remleiding van mijn Hanomag was inderdaad dikker als van auto's, maar de exacte maat weet ik niet meer... en ook niet of die hetzelfde is als een Dusseldorfer. Een DuDo rrijder die niet op vakantie is kan het je wel vertellen denk ik ;)

Succes met sleutelen! :up:

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 13 aug 2016, 17:34
door DVIII
maar ik denk wel dat je een tandem hoofdremcilinder hebt , dus gescheiden tussen voor en achteras .

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 13 aug 2016, 17:39
door DVIII
de remleiding is 1/4 en de diameter hoofdremcilinder is 3/4 en de wielcilinders zijn 7/8 inch , in mm 6, 19 resp. 22 mm . het is allemaal heerlijk techniek uit het jaar kruik . je mag voor de demontage wel wat gereedschap bij elkaar zoeken , en je goed inlezen wat je moet doen . het is een werk van ruim 2 uur per kant gemiddeld.

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 16 aug 2016, 20:29
door Ben 410
Het zal wel lukken denk ik, mits de nippels een beetje los willen komen, anders moet ik ook nog leiding vervangen, en in die maat heb ik niets. Zijn de cilinders voor alle dusseldorfers hetzelfde?

Ik heb inderdaad wel gescheiden tussen voor en achteras, maar links en rechts achter zit aan elkaar. De druk aan beide kanten moet dus gelijk zijn. er is ook maar 1 slang, dus dat die verstopt zou zitten of stuk zou zijn van binnen, kan geen oorzaak zijn van remverschil.

Iemand ervaring met remcilinderpasta? als je dat in nieuwe cilinders smeert, gaan ze dan inderdaad minder snel vastzitten bij een bus die veel stilstaat?

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 17 aug 2016, 20:57
door DVIII
voor je nippels los gaat draaien eerst twee dagen met wd40 besproeien , dan een open ring 12 mm erop en als het niet loskomt , even met de soldeervlam erop warm maken. wel dopje van de ontluchter er even afhalen . voor de ontluchter geldt hetzelfde , alleen moet je als het even kan in balans losdraaien , de m8 stift breekt bij het minste geringste af , ik gebruik een 1/2 dop 9 en een wringstang op de helft ervoor , zelden nog breuk meegemaakt.
iedere slimme vogel gebruikt die remmenpasta , dat smeer je in de cilinder tussen de zuiger en het afdek manchet. veel plezier!

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 17 aug 2016, 21:45
door Ben 410
Super, gaat goed komen, dank voor je tips. Nu nog tijd vinden..
Alleen, wat bedoel je met "in balans losdraaien"? Bedoel je zonder geweld, met een beetje gevoel?

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 17 aug 2016, 21:51
door DVIII
net als een kruissleutel eigenlijk dus een hand omhoog de andere omlaag , dan trek je het niet scheef in elk geval.

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 17 aug 2016, 21:58
door Ben 410
ah, juist, ik heb m

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 18 aug 2016, 09:09
door DVIII
het is net als een instrument bespelen , techniek is meer dan "onbreikbaar" , techniek om te sleutelen is een kunst binnen de kunst :angel:

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 17 sep 2016, 11:46
door Ben 410
Eindelijk tijd gehad om nieuwe cilinders te monteren, en vloeistof verversen. Alles gelijk recht en netjes en veel feller! Eindelijk bus voor de deur (want apk) en nu aan het leeghalen voor nieuw camperinterieur...

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 18 sep 2016, 15:00
door Jeroen_Hanomaf
:up: :up: Veel succes met leeghalen! :)

Re: achterrem ongelijk

Geplaatst: 18 sep 2016, 19:55
door roze
En dan liefst met foto's regelmatig een update :up: