Aantal bladveren onder 508

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
remco
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
Locatie: Rotterdam

Aantal bladveren onder 508

Bericht door remco »

Ik heb een andere 508 gekocht als vervanging voor mijn huidige. De "nieuwe" heeft 7 bladveren per pakket, de "oude" 6. Nu is mijn vraag wat een goed aantal is. De "nieuwe" bus is uit 1975, de "oude" uit 1979.

Beide bussen hebben een maximum massa van 3,5 ton, leeg plm 3100 kg en zijn 6 meter lang, wielbasis 350 cm.

Met 6 bladveren was mijn "oude" al erg stug afgeveerd, dat rijdt eigenlijk pas lekker als die flink overbeladen is (ruim 4 ton, wat natuurlijk niet mag, maar wel kan :angel:). De "nieuwe" is minstens zo stug en staat ook wat hoger op de poten, ik vermoed door het verschil in vering.

Wat zou nu een goed aantal bladveren zijn voor een bus die in de praktijk onder de 3800 kg blijft? Is het mogelijk om het aantal veren van mijn "nieuwe" bus terug te brengen naar 6, of zelfs naar 5? Hoe was dit origineel bedoeld? Een 508 is natuurlijk oorspronkelijk ontworpen als 5-tons bus. Werden die af-fabriek ook geleverd als 3,5-tons met een aangepast verenpakket? Zijn de originele verenpakketten onder de 508-en allemaal gelijk of zijn er verschillende types?

Minder vering zou als voordeel hebben dat de bus soepeler over drempels gaat, lichter is en waarschijnlijk een wat lagere instap heeft. Ik heb al wat gezocht hier op het forum, maar nog geen duidelijk antwoord gevonden.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door SergeL »

Ik heb al veel lopen rommelen met mn werkbus qua verenpakketen om het veel te grote gewicht (+-4500kg) van buitenaf te verdoezelen en natuurlijk de rijeigenschappen goed te houden. Mijn ervaring is dat er veel verschillen zijn in de pakketen; zowel in aantal bladen als in totaaldikte, met dan ook nog weer onderlinge verschillen; niet elk pakket met dezelfde hoeveelheid bladen is even dik. Daarnaast heb je ook nog verhogingsblokjes, wat ik vooral op ex defensie-bussen heb gezien en natuurlijk is na al die jaren niet elk pakket meer even veerkrachtig. Ik vrees dus dat het een kwestie wordt van uitproberen. Als je voor 2de hands gaat zoek dan naar een set die onder een bus zit, dan kun je zien hoe die staat. Binnen dat kader ben je overigens van harte welkom om de set onder mn vakantiebus eens te komen bekijken; zelf vind ik die set te soepel en als ik jou zo hoor, dan zou ik mogelijk best eens willen ruilen.
remco
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
Locatie: Rotterdam

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door remco »

Bedankt voor de info, SergeL. Ik stuur je een PB.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door DVIII »

zeven , maar die twee hele dikke tellen niet mee . dus vijf ongeveer 50 mm
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door dereiziger »

heb er 9 onder zitten ... :eek:
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door DVIII »

dan is het meer een 608 , of zelf bijgestapeld door een enthousiaste sleutelaar
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door dereiziger »

heb ze idd onder een 608 vandaan geplukt ;)
Afbeelding
remco
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
Locatie: Rotterdam

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door remco »

Dan zal je zeker niet onder de 3,5 ton blijven, toch?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door DVIII »

die extra veren wegen geen ton , wat je erin gooit maakt het verschil :cool:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
remco
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
Locatie: Rotterdam

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door remco »

Ik ga nu net vandaag de bladveren er onderuit halen, ik zal ze voor de aardigheid eens wegen, maar dat zal inderdaad geen ton zijn ;-)
Ik bedoelde dat je met zo'n stevig afgeveerde bus met 9 bladveren waarschijnlijk zoveel lading meeneemt dat je niet onder de 3,5 ton blijft. Ik vind het sowieso lastig om onder de 3,5 ton te blijven, in mijn geval het maximum gewicht.
remco
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2006, 11:55
Locatie: Rotterdam

Re: Aantal bladveren onder 508

Bericht door remco »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het gewoon eens proberen met een bladveer minder, eens kijken hoe dat bevalt. Ik ben de bus APK-klaar aan het maken en er moet een gebroken blad tussenuit. Alle APK-punten bij elkaar vormen een flink project, dus het zal wel een paar maanden duren voor ik kan proefrijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten