andere maatvoering banden

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

andere maatvoering banden

Bericht door Ben 410 »

Het zoveelste bandentopic ben ik bang, sorry daarvoor.
Ik heb wat rondgelezen over bandenmaten en snelheid, maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik weet niet goed wat een maatvoering als 7x16 betekent bijvoorbeeld.

Maar goed, ik heb nu op mijn 5 meter brandweerbus (410, benzine) 185-75-16 liggen. Dat lijkt me klein? Het zijn 7 bijna nieuwe banden. Zo heb ik de bus gekocht. Eigenlijk nog zonde om te vervangen dus.

Toch gaat hij nu wel erg langzaam met zat vermogen, denk ik. Hij trekt vlot op, maar bij 85km/h stop ik echt met gasgeven ivm toerental.

Wat zou de max. bandenmaat zijn voor deze velgen? Dan kan ik eens gaan rekenen met omtrek en toerental e.d.

Dan weet ik ook of het de moeite is daar toch maar voor te sparen….
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: andere maatvoering banden

Bericht door Hanomaad »

185-75-16 betekent 185 breed, bij 75% hoogte daarvan, op een 16" velg. Dit lijkt mij een erg kleine diameter.

Vroeger waren de banden even hoog als breed. Een 8.5R17.5 is een band van 8.5 inch hoog en ook breed. Je wilt juist lekker hoge banden om minder toeren te maken. Terug naar ouderwetse maten dus.

Bijgevoegd is een screenshot van Winand's "bandencalculator" die mooi de verhoudingen tussen de verschillende maten weergeeft. Ik heb er bij mij 8.5R17.5 onder nu, dat is zo'n beetje de grootste maat die ik nog in mijn eentje op de reservewiel houder kan tillen :)

Ik reed in het begin op 6,5R16. De grotere banden maken een flink verschil in toeren en maximum snelheid. Nouja, ik rij nog steeds 85-90, maar ik zit nog een stuk van de top van mijn gas af, en minder herrie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: andere maatvoering banden

Bericht door Ben 410 »

Dat is een fijne tabel, bedankt! scheelt weer wat rekenen.

De nieuwe aanvoering ken ik, maar die oude, ik dacht al dat het anders was als bij gewone autobanden, waar ze er van uitgingen dat de hoogte altijd 80% van de breedte was.

Mijn 185/75 r16 leken mij op het oog ook al klein. ze zijn dus eigenlijk zo'n 5,5 x 16.

Bijna jammer dat ze nog zo goed zijn, dan wil ik ze eigenlijk eerst oprijden. Want doorverkopen zal wel niet meevallen in deze maat. Helaas ga ik de komende jaren niet heel erg veel kilometers maken, ivm erg jonge kinderen nog.

Toch stiekem alvast een beetje rondkijken voor grotere banden, zelfs op deze velgen is er dus nog flink wat winst te behalen!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: andere maatvoering banden

Bericht door Hanomaad »

Je kunt ze altijd op marktplaats zetten toch. Je weet maar nooit, wie weet heeft toevallig net iemand die maat nodig.

Wat betreft de grotere wielen vinden, het probleem is een beetje dat de 17.5 velgen lastig aan te komen zijn. Ze zijn er in 2 varianten. Eentje is 6" breed en heeft ovale gaten. En de ander is 5.25" breed en heeft ronde gaten. Je moet de laatste hebben, anders rij je je stuurkogels stuk!

Ik heb vorig jaar een hele set Michelins gekocht met nog 10+mm profiel, 8.5R17.5 voor 750 euro inclusief nog een 8tje van Firestone als reserve. Waren wel al 9 jaar oud, maar gaan vast nog wel 5 jaar mee met mijn aantal kms per jaar.
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: andere maatvoering banden

Bericht door Ben 410 »

Ok, dan weet ik wat ik zoeken moet.
Wat voor motor heb jij?

Ben benieuwd wat mijn vrij lichte dusseldorfer met een (410 = 100pk?) benzinemotor aan kan. Het voelt alsof hij veel meer hebben kan, maar dat is niet erg meetbaar….
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: andere maatvoering banden

Bericht door Hanomaad »

Ik rij met een OM314 diesel (85pk) en zo'n 4200kg aan gewicht. Met de grotere wielen merk ik wel wat minder kracht in de bergen, maar op de snelweg is het veel fijner rijden. Ik heb nu een top van 105km/u, maar zo hard rij ik eigenlijk nooit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten