Benzinemotor vervangen door diesel

Plaats reactie
Unknown User

Benzinemotor vervangen door diesel

Bericht door Unknown User »

Joost
iemand ervaring met ombouw benzine naar diesel?
Wed Sep 29, 2004 17:28

Eindelijk een schitterende donor tegen het lijf gelopen met een vijfbak voor mijn 408 benzine uit 1970, schiet het idee me in de kop om dan ook maar de rest van motor en aandrijflijn over te plaatsen. Belangrijkste vraag: is dit te doen? RDW toestanden moet ik nog uitzoeken maar in eerste instantie wil ik weten of ik me niet in een te moeilijk verhaal ga storten.
Mijn bus is dus een LF 408 G uit 1970. Donor is een 508 D uit 1984.

alvast bedankt voor jullie reactie's,
Joost

`````````````````````````````````````````````````````````````````
``````````````````````````````````````````````````````````````````

Ingo Oldenkamp
benzine naar diesel
Thu Sep 30, 2004 08:52

Joost,
Gefeliciteerd! Het ombouwen van een benzine 408 naar een diesel is zeer goed te doen, al is het wel een heel werk. Wij (mijn kinderen eigenlijk) hebben dit ook gedaan en zijn zeer tevreden over het resultaat. Het omzetten is zeer omvangrijk, omdat het niet alleen de motor betreft, maar de gehele aandrijflijn. Zo moet je motor, versnellingsbak, cardanas en achteras vervangen. Met een complete donorwagen is dat goed te doen. Terzijde: ik vermoed dat de koppeling van de donor hydraulisch bediend wordt en de hoofdremcilinder achter het schutbord zit, terwijl de hoofdremcilinder van de oude bus onder de bestuurdersstoel zit en de koppeling mechanisch gecommandeerd wordt. Ook dit zou ik overzetten.
Je merkt op dat een en ander wel de toestemmingen moet hebben van de RDW. Dat klopt. Hier moet je laten omkeuren. Bij ons leverde dit geen enkel probleem op.
Als je nadere info wilt, dan moet je dit even laten weten.

Ingo

``````````````````````````````````````````````````````````````````
``````````````````````````````````````````````````````````````````

Bert Zegers
ombouw
Thu Sep 30, 2004 18:47

In mijn 406d van 1968 heb ik een 5 versnellingsbak achter de OM616D motor ingebouwd. Ik heb de staande pedalen gehandhaaft. Dit heb ik gedaan door de hoofdkoppelingscylinder onder de bus te monteren en te bedienen door het (be)staande koppelingspedaal. Eenvoudig te maken, geen slopen, geen lassen oid. Als je mij een mail stuurt dan kan ik je wel een foto terug mailen.
Groeten, Bert Zegers

NB ik weet niet of je donor een 407 of een 508 is, dit maakt voor de aandrijflijn een wezenlijk verschil!
``````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
`````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````````
Arnold Smeets
ombouw naar 508
Thu Sep 30, 2004 21:20

Joost,

Je hebt al het een en andere gehoord en gelezen.

Ik wil je aanraden even te beginnen met het administratieve traject. Het zou sneu zijn als je ombouwt en vervolgens tot de ontdekking komt dat het resultaat afgekeurd wordt.

Dit traject zou, in het kort, moeten inhouden dat je aan MB in Nijkerk bekend maakt welke auto je in je bezit hebt (via het chassisnummer) en wat je er mee wilt gaan doen.

MB zal nagaan of jouw wensen samen kunnen komen in een nieuwe typegoedkeuring. Als dit niet het geval is kunnen ze je opgeven wat er dan wel moet gebeuren.

Nadat je de ombouw uitgevoerd hebt zullen ze vermoedelijk de auto zelf willen zien. Je mag hier overigens NIET meer op je oude kentekenplaten heen, je auto voldoet niet meer aan de oude typegoedkeuring en is derhalve vermoedelijk niet meer verzekerd! Als de auto goed is krijg je van MB een conformiteitsverklaring en daarmee kun je naar de RDW. Hier is dan eigenlijk geen probleem meer te verwachten voor wat betreft de ombouw.

Let op: de RDW weegt voor zover ik weet tegenwoordig altijd en de RDW heeft het recht naar de hele auto te kijken, dus niet alleen naar de ombouw.

Voor de ombouw kun je overwegen een keer mee te doen met het slopen van een bus zodat je een idee hebt van wat er kan en moet gebeuren. Bij de werkgroep Onderdelen is overigens een motorenkraan te huur, voor een heel mooi prijsje.

Groet,

Arnold
`````````````````````````````````````````````````````````
````````````````````````````````````````````````````````````

Joost
ombouw
Thu Sep 30, 2004 21:35

Arnold,

Tijdens het lezen van je reactie bedacht ik me nog iets waar jij misschien wel een antwoord voor hebt. Betekent een nieuwe typegoedkeuring dat de bus een nieuw kenteken krijgt en mogelijk zijn oldtimer status verliest? Of heeft dit niks met elkaar te maken?

Voor het bekijken van de RDW ben ik niet zo bang met een brandweerauto met nog geen 60.000 op de teller en pas vijf jaar geleden ingevoerd.

Het meedoen aan een sloop is een goed idee. Ik heb verder gelukkig de mogelijkheid om te sleutelen in het garagebedrijf van een goede vriend. Aan gereedschap (en sleutelkennis)verder dus geen probleem.

Groeten,
Joost
```````````````````````````````````````````````````````````
````````````````````````````````````````````````````````````

Arnold Smeets
ombouw
Sat Oct 2, 2004 19:40

Ha Joost,

Andere typegoedkeuring, nieuw kenteken?
Ik weet het niet, heb er nog niet van gehoord maar kan het me soms wel voorstellen. Heb ik nagevraagd bij de RDW.

Oldtimerstatus?
Lijkt mij van niet, deze is gebaseerd op een jaartal dat niet verandert.

RDW extra?
Denk aan een aanpassing die voordat je de bus kocht is doorgevoerd en buiten de regels valt. Jij wilt nu netjes iets anders volgens de regels doen en gaat goed voorbereid naar de RDW. Deze mag vervolgens constateren dat er ook nog die eerste verandering is en mag daar op ingrijpen.

Sloop!
Jan Jaap en Gerrit zien je aanmelding met specifieke wensen graag tegemoet.

Groet,

Arnold
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten