Hoe kan ik mijn bus zuiniger laten rijden ?
Hoe kan ik mijn bus zuiniger laten rijden ?
Ik heb sinds kort een MB L408 G uit 1972. Na het laten afstellen van de kleppen en carburateur rijdt ie nogsteeds ongeveer 1:3! Terwijl ik in de literatuur lees dat 1:5 tot zelfs 1:7 haalbaar moet zijn op LPG. Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand misschien tips wat de zuinigheid van de bus kan vergroten. Alvast bedankt!
Re: Hoe kan ik mijn bus zuiniger laten rijden ?
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Maar ook met deze goedbedoelde raadgeving kom je nog niet veel verder dan 1 op 4 tot 1 op 4,5.
Soms trap ik hem op de staart als ik bv de snelweg oprij want dan wil je toch graag 80km rijden maar ik kom zo uit op 1 op 4. Op lange vlakke stukken haal ik 1 op 4.5.
Ga je op LPG rijden wordt het al gauw 1 op 3.
Met vr gr Leen (benzine M121)
Soms trap ik hem op de staart als ik bv de snelweg oprij want dan wil je toch graag 80km rijden maar ik kom zo uit op 1 op 4. Op lange vlakke stukken haal ik 1 op 4.5.
Ga je op LPG rijden wordt het al gauw 1 op 3.
Met vr gr Leen (benzine M121)
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
andere motor
Ja, dat scheelt enorm.
Even op een regenachtige zondagmiddag een andere motor erin zetten.
............ en een andere versnellingsbak
............ plus een andere achterbrug
Het is een optie.
Peter.
Even op een regenachtige zondagmiddag een andere motor erin zetten.
............ en een andere versnellingsbak
............ plus een andere achterbrug
Het is een optie.
Peter.
Re: andere motor
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joost
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:17
- Locatie: Nieuwendijk
Hoi Rudie,
Wij rijden nu 2 jaar (bijna 10.000 km) met een 408G met w115 motor, gemiddeld 1 op 7,2. Er is een groot verschil in brandstofgebruik tussen snelwegritten en lekker tuffen door het land. Kilometers maken op de snelweg doen we met minimaal 95 km per uur en dan zitten we op de 1 op 4,5, maar dat doen we maar weinig. Dit is dus op benzine, met gas haal je dat zeker niet.
Een 5 bak plaatsen kan. Je hebt 2 soorten: 1 met dezelfde eindoverbrenging als bij de 4 bak (heb je dus niks aan) of met een 5e versnelling als 'overdrive' (en die moet je dus hebben).
Voordeel is natuurlijk dat de motor minder toeren maakt, nadeel is dat snelheid snel naar beneden gaat op een helling. Met LPG gaat dit nog sneller.
Groeten,
Joost
Wij rijden nu 2 jaar (bijna 10.000 km) met een 408G met w115 motor, gemiddeld 1 op 7,2. Er is een groot verschil in brandstofgebruik tussen snelwegritten en lekker tuffen door het land. Kilometers maken op de snelweg doen we met minimaal 95 km per uur en dan zitten we op de 1 op 4,5, maar dat doen we maar weinig. Dit is dus op benzine, met gas haal je dat zeker niet.
Een 5 bak plaatsen kan. Je hebt 2 soorten: 1 met dezelfde eindoverbrenging als bij de 4 bak (heb je dus niks aan) of met een 5e versnelling als 'overdrive' (en die moet je dus hebben).
Voordeel is natuurlijk dat de motor minder toeren maakt, nadeel is dat snelheid snel naar beneden gaat op een helling. Met LPG gaat dit nog sneller.
Groeten,
Joost
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten