Afstellen lpg

Plaats reactie
ludovic
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
Locatie: Antwerpen

Afstellen lpg

Bericht door ludovic »

Wie heeft ervaring met het afstellen van lpg? Ik vind 2 regelkranen, 1voor stationair en een voor debiet(optrekken) is er nog een? Motor lijkt niet genoeg te trekken en een goede oplossing lijkt niet zo simpel...

Alle hulp is welkom

groeten ludo
Mercedes 613 L '85
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ludo aan deze schroeven moet je niet zelf gaan draaien!
Dit heeft met de verbrandingswaarden te maken.
Staat het te schraal kost het je de kleppen!!

Maak een afspraak met een LPG bedrijf en rij er dan heen met een motor op bedrijfstemparatuur.
Zo kan die goed worden afgesteld en eventuele storingen worden ontdekt en verholpen.

gas ze!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

Ik had dat vroeger ook eens en liet me toen met het schaamrood op de kaken door het lpg bedrijf uitleggen dat mn luchtfilter vuil was.......


m.vr.gr...

Kees
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

LPG

Bericht door GerardM »

Ludovic,

ik ken een goed LPG adresje in Belgisch Limburg, als je interesse
hebt dan mail me even.

Groet,

Gerard
ludovic
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
Locatie: Antwerpen

Bericht door ludovic »

ik zal maar eens naar de lpg man in eeklo afzakken om vervelende problemen te vermijden... Ik zou niet graag voortijdig de boel om zeep helpen!

bedankt voor de reacties!

Blij te horen dat nog een paar enkelingen op lpg rijden!!
Mercedes 613 L '85
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: lpg afstellen

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo ludovic,

Dit antwoord heb ik elers op dit vorum al eens geschreven, lees het eerst even VOOR je gaat / laat afstellen.

Ik heb geen LPG ervaring met MB, maar wel 7 jaren met een drietal andere LPG auto,s en heb nu nog een ex ptt Ford escort bestel die al 15 jaar op LPG rijd.

In tegenstelling tot wat je vaak hoort of leest starten, in elk geval mijn LPG auto,s zomer en winter op LPG en zeker niet op de oude benzine drap die nog in de tank zit.

Maar daar is wel regelmatig onderhoud voor nodig en niet in eerste instantie aan de LPG instalatie !

Bougies + kabels,contactpunten, vedelerkap,rotor, afstellingen enz. moeten in optimale staat zijn en ook de kleppen afstelling moet vaker gecontroleerd en zo nodig gesteld worden dan bij benzine motoren

Als je er niet zeker van bent dat het bovenstaande in orde is kun je dat beter eerst in orde (laten) maken alvorens naar de LPG specialist te gaan, als de rest niet eer goed is dan kan je aan de LPG insalatie doen wat je wil maar het lost niets op.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: lpg afstellen

Bericht door L1 »

Bert Steenhuis schreef:.......................Als je er niet zeker van bent dat het bovenstaande in orde is kun je dat beter eerst in orde (laten) maken alvorens naar de LPG specialist te gaan, als de rest niet eer goed is dan kan je aan de LPG insalatie doen wat je wil maar het lost niets op.

Groeten Bert Steenhuis.
Ik heb een LPG specialist gezocht en gevonden die dit in 1x doet. Niks niet eerst het benzine gedeelte goed afstellen en dan LPG gedeelte.
1x op de brug, 1x de motorkap er af en in 1 dag tijd klaar. :D

PS Google op Auto, Centrum, Arkel, LPG en Airco Specialist.

Leen
ludovic
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
Locatie: Antwerpen

Bericht door ludovic »

De lpg- man raadde me aan eerst de vise-platines te vervangen en goed af te stellen en tekijken of er dan nog problemen zijn. Vrijdag heb ik het gerief daarvoor en ook de plaats. ik heb de cd besteld bij Jeroen, maar die zal natuurlijk lang op zich laten wachten... Heeft iemand van jullie die gegevens voor een M115 2.2 of 2.3? Die blijken hetzelfde te zijn... Ze staan dus op de cd en in het motorenboek ...

Om de 4-5 jaar zou de verdamper eens moeten gereinigs worden(sludge)

Anton:
Het te schraal afstellen zou alleen tot gevolg hebben dat de motor niet goed in de toeren gaat. Aangezien niemand zo rijdt, moet je de kraan wel verder opendraaien= bus trekt beter en zal dus ook niet schraal rijden... Lijkt dit je een goede uitleg?


Ik laat weten hoe het verhaal afloopt
Mercedes 613 L '85
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Anton:
Het te schraal afstellen zou alleen tot gevolg hebben dat de motor niet goed in de toeren gaat. Aangezien niemand zo rijdt, moet je de kraan wel verder opendraaien= bus trekt beter en zal dus ook niet schraal rijden... Lijkt dit je een goede uitleg?


Zit wat in edoch wat is schraal?
Als ie niet op toeren komt krijgt ie echt te weing gas, een klein stapje verder; komt wel op toeren maar krijgt erg weinig dit is wat ik met schraal bedoel.
Vooral als er dan ook nog eens goed gas gegeven word kan er schade aan kleppen en zetels ontstaan.

Zoals Bert Steenhuis al aangaf dient de rest in uitstekende conditie te zijn.
daar bij extra aandacht voor slangen van de luchtaanvoer en carterontluchting deze mogen absoluut niet lekken, dus geen scheurtjes of rammelpassingen!

Een en ander heeft maken met het vacuum v/d motor hier word de verdamper oa mee geregeld, ook de voorontstekeing werkt hier op.

Gas ze!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ludovic
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
Locatie: Antwerpen

Bericht door ludovic »

Het vacuumdarmpje werkt naar behoren, het geeft in elk geval weerstand als ik eraan zuig. De ontsteking wordt door een bevriende MB mecanicien afgesteld vrijdag en dan zien we wel verder. enkel de juiste gegevens nog uiteraard. Ik heb de debietkraan nu redelijk ruim gezet, zoals de lpg man me heeft aangeraden. Het probleem doet zich voor in derde en vierde, waardoor ik denk aan een ontstekingsprobleem... De afstelling dus even nazien en dan kunnen we verder zoeken... Er bestaat ook zoveel onduidelijkheid over klepsmering bijvoorbeeld. werkt flashlube nu of niet?? Ik begrijp niet dat daar geen eenduidig antwoord op komt.. Het lijkt alsof ik rij met de eerste wagen op lpg!

groeten ludo
Mercedes 613 L '85
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Er bestaat ook zoveel onduidelijkheid over klepsmering bijvoorbeeld. werkt flashlube nu of niet??

Eerst moet je weten hoe de kleppen gesmeerd worden, das logies.
Nu dat gaat als volgt: door de oliepomp word de olie door het hele blok geperst naar de drijfstanglagers hoofdlagers nokkenas enzovoort.
Dus de olie komt ook boven, haal het kleppendeksel er maar even af en start een keer en meteen weer stop.
Je zult dan overtuigd zijn dat ook de klepen de nodige olie krijgen.

Wat toevoegingen betreft: ik voeg nooit iets toe, alleen acceton maar dat is lastig bij een LPG tank.

Het slechte lopen kan meerdere oorzaken hebben bijvoorbeeld sludge, maar er is niet zo veel mee gereden dus daar denk ik niet aan.
Ook kan het membraam stug zijn geworden of de regelaar is een beetje vuil.
Komt de elektriese afsluiter wel voldoende open? staat de kraan op de tank goed open?
Er kan valse lucht aangezogen worden, kortom moeilijk aan te geven vanuit hier.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ludovic
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
Locatie: Antwerpen

Bericht door ludovic »

Geen sludge, heb de leegloopdop eens opengedraaid, een doorzichtig slangetje op een spuit gemonteerd en vanbinnen vanalles proberen opzuigen, maar bijna niets te vinden... Heb vorige week 2200 km gereden op lpg en benzine, en op snelheid wel een knal in de carburator gehad(gasophoping, veronderstel ik) Alles nagekeken, luchtaanvoer terug op de plaats en vastgezet, filter nagekeken... Ik moet zeggen dat de filter precies minder stevig op zijn plaats zit( de bak met olie die met drie klemmetjes aan de inlaat is vastgehangen) . Misschien trekt hij op die plaats al valse lucht? Als de mogelijkheden zo eindeloos zijn, lijkt de oplossing veraf. Ik heb eens 20 uur liggen zoeken waarom hij niet in toeren wilde gaan op benzine en wel perfect op gas: in de carburator ontbrak een heel klein dopje dat de benzine helpt vernevelen en ervoor zorgt dat die niet in grote druppels en in een te groot debiet naar buiten komt... vind dat maar eens. ik vond dat toevallig door er mijn vinger op te houden en gas te geven. Dan maar een stukje zekering in de juiste vorm genepen( onderdeeltje blijkt onbestelbaar bij Solex) met een tang en testen maar... Hij zal misschien iets meer verbruiken op benzine, maar trekken doet hij! Ik hoop maar dat dit ook een succesverhaal wordt... Ware de ombouw naar diesel niet zo uitgebreid...

groeten ludo
Mercedes 613 L '85
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Geen sludge, heb de leegloopdop eens opengedraaid, een doorzichtig slangetje op een spuit gemonteerd en vanbinnen vanalles proberen opzuigen, maar bijna niets te vinden...


Dat geloof ik je wel, dat spul word hard en taai.
De verdammper moet dan echt uit elkaar, maar hij heeft weinig gelopen.
Die knal in de carburateur kan komen door te veel vooronsteking of door het even hangen van een klep.
Systimaties zoeken is de enige oplossing, helaas.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
adrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2009, 08:51

Re: Afstellen lpg

Bericht door adrie »

Die knal kan de oorzaak zijn van een te arm mengsel.Een korte test als volgd vergewis dat benzine goed is dus ontsteking bougie's en klep afstelling Zoals de fabrikant dit op benzine voor schrijft.als dit goed is ga naar Lpg.Laat de motor stat.lopen stel dit af om te beginnen met de stelschroef dicht te draaien doe dit voorzichtig draai hem nu 6 halve slagen open dit is de basis afstelling. NIET VOOR NECAM LPG. stel eerst de motor op stat. zodat hij mooi loopt geef nu gas tot +/-2500 toeren en zet dit vast met draad of iets ophet gaspendaal draai nu de schroef in de uitgaande slang naar het mengstuk voorzichtig open en luister of hij in toeren stijgt of draai hem dicht tot hij smoort dan iets open tot het hoogste toerental als dit lukt ga dan met je hand de lucht inlaat kleiner maken dan gebeurd het volgende als hij stijgt word het membraam in de verdamper niet aan gestuurd en als afsluiten niet helpt dan trek hij valse lucht bij het mengstuk en moet dit met kit afgedicht worden.Als men het co rijker afsteld dan 2.5% dan gaat de motor ARM LOPEN EN DAT KOST BRAND STOF EN TREKKRACHT.Hier kan je verder mee uit de voeten.Ik ga er van uit dat je een install. op vacuum aansturing heb en geen amerikaanse of necam install. Geef anders op wat er wel in zit en tevens het aan tal gaten en diameter van het gaatje in de venturi ring.Kan je wel verder helpen dit is niet zo moeilijk.(LPG ontwikkeling en ik kan geen klachten)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten