308 motor en 409 waar zit het verschil?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

308 motor en 409 waar zit het verschil?

Bericht door Rene »

Ik heb een 308 op benzine m115. De vraag is: is de 409 dezelfde motor? zo ja hoe komt die aan 10 pk meer? Het zou wel lekker zijn als ik die 10 pk ergens vandaan kan halen. Leg het me eens uit. Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Walter Zwanenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:52
Locatie: Boxtel

Bericht door Walter Zwanenberg »

Rene,

Ik ben even aan het zoeken geweest, en heb de volgende verschillen gevonden:

308 heeft motor code 115.955/972 met 85 pk bij 4800 t/min.
409 heeft motor code 115.952/970 met 90 pk bij 4800 t/min.

bobines:
308: bosch 0221119047 1.2-1.7 ohm primair
409: bosch 0221102037 3.1-3.6 ohm primair

stroomverdelers:
308: bosch 0231170238
409: bosch 0231170116
ontstekingstijdstip blijft echter hetzelfde: 24 gr. voor BDP. bij 2300t/min.

klepspeling:
308: in 0,10 mm uit 0,25 mm (koud)
409: in 0,10 mm uit 0,20 mm (koud)

thermostaten:
308: opent bij 87 graden
409: opent bij 83 graden

carburators:
308: PVG 40PDSJ
409: Solex 34-40 PDSI

in/uitlaatspruitstuk:
als ik de foto's in het werkplaatshandboek vergelijk zie ik dat er verschillende in- en uit-laat spruitstukken op de 308 en 409 zitten.

Voor de rest zie ik motorisch geen verschillen: compressie is hetzelfde, bougies zijn het zelfde, etc.


Het verschil in vermogen is dus geen 10 pk, maar 5 pk. Persoonlijk verwacht ik dat het verschil zit in de andere carburator (PVG ipv. Solex) en de andere vorm van de spruitstukken: waarschijnlijk is hierin de flow wat gunstiger. Ik zelf zou het me het werk niet op de hals halen om het te wijzigen, als je de onderdelen ervoor al kunt krijgen, en de uitlaat dusdanig aangepast krijgt (aansluiting op het spruitstuk zit op een andere plaats) dat hierdoor geen extra verliezen optreden.
Als je dan toch veel werk wilt: er zijn 115 blokken, die meer vermogen hebben, toegepast in de terrein/personenwagens , wellicht dat deze passend te krjgen zijn in een 308/409 (bv. 230G met hoge compressie:102 pk, 230/230C met hoge compressie:109 pk).
Ik heb het zelf nooit uitgezocht, ben tevreden met m'n 90pk (lf409)

groet,

Walter
Laatst gewijzigd door Walter Zwanenberg op 07 feb 2007, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je dat doet moet je de koppeling en het vliegwiel ook overzetten.
De vrachtwagenuitvoering heeft een iets grotere diameter van de plaat.
De personenuitvoering is zo weg!
Let op het merkteken in het midden van het vliegwiel en gebruik nieuwe rekbouten.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten